Gå til innhold

Signalstøy

Anbefalte innlegg

Har støy på anlegget mitt som er helt umulig å få bort gjennom ledninger/jording/remote/avstander og forskjellige forsterkere, så det er ikke temaet.

Spilleren er en 3 år gammel Alpine CDE 9880R der støyen helt sikkert kommer fra utgangen til sub.(har 3 utganger).

Signalnivået fra subutgangen er så svak at slik at subben egentlig spiller for lavt selv om forsterker og spiller er justert på max :cry:

Som jeg ser det er det 2 muligheter.

1. Koble linjeutgangen til rearutgangen/linjeutgang på spiller?

2. Koble subben til høytalerene bak gjennom høy/lav omformer?

Noen kloke hoder som har innspill på hva som gir best lyd. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: Dele opp signalet ifra rear utgangen.

4: Bruk utgangen på eine forsterkeren til inngang på den andre forsterkeren.

5: Fiks spilleren eller kjøp ein ny

Kva slags subforsterker har du?

Kva er filterinnstillingene på den?

Kva slags filterinnstillinger har du på subutgangen på spiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ein ide å skru av HPF?? :wink:

Det er høgpassfilter. Det slipper igjennom frekvenser over den frekvensen du velger med HPF skruknotten.

So velger du LPF, slik at du slipper igjennom frekvenser under det du velger med LPF skruknotten. (prøv med ca 80hz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Her har du satt feil på innstillingene. Filter skal på LPF (Low pass frequency) Og inputselector skal stå på low. 9880en mener jeg har 2.3 volts linjeutganger.

High funksjonen er vel for å kople til via høyttalerutganger på spiller i steden for phono/lavnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en ting til at du har lavt nivå. Ser du kjører stereo på subbene. Altså en kanal til hver sub. Kanskje de er koplet i motfase. Alstå pluss på minus på den ene subben. Kople av den ene kanalen og hør om du får mere bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en ting til at du har lavt nivå. Ser du kjører stereo på subbene. Altså en kanal til hver sub. Kanskje de er koplet i motfase. Alstå pluss på minus på den ene subben. Kople av den ene kanalen og hør om du får mere bass.

det er koblet likt på begge. Rød til pluss og sort til minus.

Jepp. Her har du satt feil på innstillingene. Filter skal på LPF (Low pass frequency) Og inputselector skal stå på low. 9880en mener jeg har 2.3 volts linjeutganger.

High funksjonen er vel for å kople til via høyttalerutganger på spiller i steden for phono/lavnivå.

Kan jeg da koble høttalerutgangene på forsterkeren da uten den omformeren som noen bruker?

Er det at det bare er 2,3 v utganger at suben har vanskelig for å få høyt nok lydnivå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da kan du kople høyttalerutgangene fra spilleren og inn i forsterkeren. Men vil jo selvfølgelig ikke anbefale det nå du har linjeuganger som kan brukes. Det er kun for spillere uten linje ut jeg ville brukt det til. Du vil ikke få noe bedre lyd ved denne måten.

2.3V er det mest vanlige på linjeutganger. Men du får spillere med opp til 8V.

Sjekk også subsonicilfteret. Dette filteret luker bort de laveste frekvensene.

Så juster slik bare for å ta en test:

Input selector -> LOW

Level - 0.15V (Max)

Bassboost driter du i. Denne forverrer bare lyden hvis du skal ha en ren og pen bass.

HPF -> Samme hvor den står.

X-Over -> LPF

LPF -> Sett den på midten (rett opp)

Subsonic -> Settes på minimum (10Hz)

Og så må du for all del justere subnivået og delefilteret på spilleren også. Mener nivået går til 15. Begynn på 7-8 når du tester/justerer. Da har du mulighet å justere begge veier fra spilleren.

Sett delefilteret på ca. 100Hz

En annen ting du kan prøve er å jorde kappen på signalkabelen (minusen). Dra ut spilleren og ta en ledningsstump rundt kappen på phonopluggen (ytre ringen). Så jorder du den en plass i gods. Forsvinner støyen da har du brent jordingsbane i spilleren. Eneste muligheten å fikse på det er å sende den inn til et verksted. Hvis støyen ikke forsvinner er jordingsbanen grei.

Grunnen til at jordingsbanen i spillere ryker er dårlig jording på forsterker. Det som skjer da er at forsterkeren vil prøve å ta jord gjennom signalkabelen og da via spilleren. Dette er jo alt for lite dimensjonert, og da ryker det. Pioneer er dette et stort problem på. Men har også vært borte i Alpinespillere dette har skjedd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...