Gå til innhold

e39 koker, hull i ekspansjons tank.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen min koker etter å ha kjørt litt på varm motor! virker som at det er en liten sprekk under ekspansjons tanken, er der vannet renner ut ved varm motor, den er også Utvidet på midten. Kan virke som at det er noe annet som har forårsaket utvidingen og sprekken. Noen som har noen tips?

Det jeg vet

vannpumpe og termostat er byttet for ca 3 år siden.

kan heller ikke høre noen ulyder fra vannpumpe.

Er heller ikke noe hvit røyk bak bilen, ikke på kald etter varm motor! Eksos er helt fin.

Det var varmt dagen det skjedde, og hadde på aircondition på 18 grader, og nesten full guffe på vifta. kjørte i ca 30kmt.

Kan dette være grunnen for problemet?

Er det ofte bare ekspansjons tanken sprekker?

Lest på andres tråder, er ofte en grunn for at tanken har utvidet seg / sprukket.

(har skrudd ut alle skruer fra tanken, men er så godt som umulig å få den ut! virker som at O-ringen holder den godt på plass! Noen tips om hvordan man får den løs uten å rise i stykker hele radiatoren?)

På forhånd takk :)

Skrevet
At ekspansjonstanken går til helvette er vannlig på E39, opplevde dette selv på min for ca 1 år siden.

var bare å bytte å lufte systemet så var alt i orden?

Det høres helt supert ut... hehe :)

Hvordan var det å demontere tanken forresten? Har skrudd av alt, etter en dele-tegning, men virker som at O-ringen holder godt på den fortsatt.

Skrevet

du har sånn tank som står ved radiatoren sikkert? på min e38 er det bare å ta av hetta på radiatoren og skru av slangen på topp i tanken, og dra den litt opp. koble av nivåføleren i bunnen og slangen i bunn. ..av....

Skrevet
du har sånn tank som står ved radiatoren sikkert? på min e38 er det bare å ta av hetta på radiatoren og skru av slangen på topp i tanken, og dra den litt opp. koble av nivåføleren i bunnen og slangen i bunn. ..av....

var det jeg håpte på og, skrudd av alt, men sitter bom fast. Finner vel på noe lurt ! :)

Skrevet

Ikke for å bryte av, men jeg skyter inn ett lite spørsmål her istedet for å lage en ny post.

Nå i uken merket jeg at det kom en "hvese" lyd i fra motoren. Den kom kun når jeg ga gass vel og merke. Nesten som en slags vifte som begynnte å gå. Hørtes rett og slett ut som jeg en diesel motor.

Hva kan dette være ?

Skrevet

Hvert borti det samme med en kollega! tror ikke han har gjort noe med det, men kan konkludere med at det er vannpumpa, eller luft i systemet? vanskelig å si når jeg ikke har hørt på din bil.

kan også være ei reim som begynner å bli dårlig ( se om den er morknet eller sprukket) sjekk også viskose koblingen ( vifta fremfor motoren ) bare dra litt i den frem og tilbake, sjekk om det er slakke. Dette lagde noen lyder på min forrige e39, men ikke noen diesel lyd.

Skrevet

Både vannpumpe og viskosekobling er under ett år gammel, så den regner jeg det ikke med er.

Det skal sies at bilen IKKE sliter av overoppheting. Det var i tillegg rundt 30 grader i solsteiken(hvis ikke mer) og med en gang jeg kom meg opp i fart så forsvant lyden.

Skrevet

Skifte ekspansjonstank er lett.

Tapp av på kald motor. Demonter viftedeksel. Ta bort alle slanger. Koble bort koblingene som sitter til høyre og venstre på radiator. Ta av vifte (enten ved å ta av viskose , eller å skru av bare vifta) Begge deler duger. Skru bort klammer som holder radiator på plass (to stk i forkant av radiator)Løft ut radiator. Finn et stort skrujern. Ekspansjonstanken skal rett opp. Legg den flat over knærne. Sett skrujernet i anlegg til toppen på tanken. Gi skrujernet et par rapp med en hammer så løsner den. Sett på an ny tank og trykk den ned så den sitter. Legg en fjøl oppå der som påfyllingslokket , sørg for å ha noe mykt under radiator.Sundolitt eller et teppe duger. Et par rapp midt over hullet (MEN på fjøla) så sitter den. Monter.

Luft : Fyll opp systemet ditt med begge lufteskruene åpne. Når det tyter kun veske og ikke luft ut , skru igjen. Kjør driftsvarm og lag bilen kjølne. Når den er kald , sjekker du nivå. For lite ? Fyll etter. For mye , tapp med en suger. (hehe)

Mest sannlynlig så vil nivået stå der det skal når du sjekker kald bil .

Lykke til

:-)

Skrevet
Skifte ekspansjonstank er lett.

Tapp av på kald motor. Demonter viftedeksel. Ta bort alle slanger. Koble bort koblingene som sitter til høyre og venstre på radiator. Ta av vifte (enten ved å ta av viskose , eller å skru av bare vifta) Begge deler duger. Skru bort klammer som holder radiator på plass (to stk i forkant av radiator)Løft ut radiator. Finn et stort skrujern. Ekspansjonstanken skal rett opp. Legg den flat over knærne. Sett skrujernet i anlegg til toppen på tanken. Gi skrujernet et par rapp med en hammer så løsner den. Sett på an ny tank og trykk den ned så den sitter. Legg en fjøl oppå der som påfyllingslokket , sørg for å ha noe mykt under radiator.Sundolitt eller et teppe duger. Et par rapp midt over hullet (MEN på fjøla) så sitter den. Monter.

Luft : Fyll opp systemet ditt med begge lufteskruene åpne. Når det tyter kun veske og ikke luft ut , skru igjen. Kjør driftsvarm og lag bilen kjølne. Når den er kald , sjekker du nivå. For lite ? Fyll etter. For mye , tapp med en suger. (hehe)

Mest sannlynlig så vil nivået stå der det skal når du sjekker kald bil .

Lykke til

:-)

Godt tips! det letteste er vel å bare ta ut hele radiatoren ja, jeg håpte jeg slapp det.. men er ikke så mye arbeid.

Hehe! blir nok viskose vifta som skal av. da jeg skifta koblinga på gamle e39en så tokk det oss 2 dager å få den av! de sitter som oftest helt for j*** fast :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...