Gå til innhold

316 M40 drar ikke helt ut - MEN er det kammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallais!

Min M40 motor, som sikkert alle andres M40 motor er noe jævla skvip. Derimot så er dette bruksbilen, så er jo keen på at den funker "ok". Motoren stopper litt tidlig, 1gir går kun til 40-50, andre gir til 70 osv. Har jo ikke turteller, men merker den går i mot før den når rødlinja, for å si det slik.

Så i god tro dro jeg av toppdekselet for å sjekke kammen, denne ser derimot relativt bra ut, og den tikker ikke så jævlig som den burde ( Den tikker jo, såklart, men det gjør jo hver eneste m40 :P )

Så mitt spørsmål er; Kan det være noe annet enn kammen, har bestilt nye NGK plugger for å teste dette ( sitter noe gammalt skvip i den atm. ). Hvis ikke kammen, kan løfterne/vippearmene forårsake dette alene. Kanskje best å kjøpe et helt sett og bytte hele dritten, hvis det ikke hjelper med nye plugger?

Skrevet

Du ser fort om det er kam er eller plugger. Var det slitemerker i kammen da du drar neglen bortover over nodene? Hvis den ikke tikker er det sjelden kamproblem heller.

Du er sikker på at du ikke har dønn tett luftfilter eller bensinfiler?

Skrevet

Den tikker, hallo, såklart den tikker! Men den tikker ikke så mye som den bør for at kammen skal være sliten.

Det var noe slitemerker, men den var ikke rund, hvis du skjønner. Det var plenty med "former" igjen.

Luftfilter er ikke tett, bensinfilter har jeg ikke sjekka, ikke tenkt på faktisk!

Skrevet

Skulle likt å sett et bra bilde av den kammen din :)

Den skal ikke være i nærheten av rund. Da må det falle biter av den før det blir i nærheten av så ille. Såpass slitt så hadde ikke bilen gått på alle 4 engang.

Skrevet

Neinei såpass skjønner jeg, hehe. Har kun sammenlignet med litt med bilder av nye kammer, tatt litt mål osv. Prøver bare å finne "billige" løsninger jeg kan prøve, før jeg ryker på 3 lapper i kam og løfterbytte : )

Skrevet

min m40 er helt fin, så litt feil å si at alle m40 motorer tikker, bare bytt toppen ? koster ca 6 tusen i deler vis du kjenner noen på et verksted......

Skrevet

6 tusen er hva 2-3 brukte M40er koster.

Du må først diagnostisere hva som er feil, før du bytter!

Hiv inn en M42 motor om nødvendig.

• 1 month later...
Skrevet

Bensinfilter evt dyser kan evt være problemet.

Bytta selv kam om løftere etc uten at probleme ble bedre.

Kjørepå med dyse rens og den kom seg litt en stund.

Høres ut som fuel cut på 4500rpm :)

Skrevet

min m40 motor sperret på 4500 rpm, kammen så ''fin'' ut den også, men bytttet den alikevell, så si all tikking forsvant å kunne dra den til turtall sperra igjen, så holder en knapp på at det er kammen din ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...