Gå til innhold

Motorhavari BMW E87

WestCoast
 Share

Anbefalte innlegg

Motoren har havarert, og verksted skal nå bytte hele motoren i en helt ny (ikke brukt, eller plukke deler). Noen her inne som vet om startmotoren sitter på selve motoren? Som dere sikkert skjønner har jeg relativt lite innsikt hva angår det rent tekniske. Grunnen til at jeg spør om dette er fordi startmotoren bør også skiftes på bilen da det er "skrapelyd" ved oppstart av bilen v/kald motor.

Hvis ikke det medgår i selve motorskiftet må jeg be verksted om å skifte den også med det samme de er i gang.

Håper på snar tilbakemelding fra noen kyndige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK,

så selv om verkstedet har gitt klarsignal for bytte av helt ny, original motor, så betyr ikke det at startmotor blir byttet? Hva tror dere?

Tror jeg må ta en tlf til verksted til å uka å forhøre meg litt vedr. dette. Om startmotor ikke byttes kan jeg jo i så fall håpe på at jeg slipper unna med delepris på startmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.6, 116HK, bensin...kjørt litt i underkant av 100.000 km. 2005 mod.

Hva som har skjedd er ikke godt å si, men det er nevnt mulig dårlig olje - uten at dette kan bekreftes med sikkerhet. Selv har jeg kun hatt den på aut. verksted ved service, fulgt intervaller. De verksted jeg har hatt den på har kun benyttet anbefalt Castrol olje.

Får skaden dekket på forsikring, men må sier jeg begynner å bli litt skeptisk når disse 4-sylindrede BMW motorene virker å være så ømfintlig i forhold til olje... Aldri opplevd dette på andre biler jeg har eid, hvorpå jeg som oftest faktisk har benyttet rimelig Biltema olje...

Så blir det jo også litt merkelig når aut. verksted sier man bør bytte olje hver 15.000 km, mens BMW Norge opplyser om serviceintervall olje på 2 år/30.000 km...

Når jeg får bil i retur, ferdig reparert, kommer jeg til å selge den. Der vil det selvsagt bli opplyst om kjørelengde gammel motor, samt km-stand ny motor. På ny motor vil det da også være 2 års garanti/5 års reklamasjon mot verksted/BMW Norge. Slik jeg ser dette bør ikke dette ha noe særs betydning for verdien på bilen så lenge motor jeg får satt er helt ny, og ikke brukt. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen i seg sjølv vil ikkje falle ned i pris, men trur ikkje du vil få noko meir for bilen sjølv om den har ny motor - heilt klart at det vil vere eit trekkplaster, men tviler på at du kan forlange 30 000 kr meir enn dei andre som ligger ute. 1.6 literen er jo ein av dei minstre strikkmotorene du får i dei bilene også. Det kan også gjere at ein brukt BMW med liten motor kan vere vanskelegigere å selge for ein anstendig pris, kontra at det hadde vert ein større motor som i utgangspunktet vart byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Som dere sikkert skjønner har jeg relativt lite innsikt hva angår det rent tekniske.
Kan være moro å kjøre BMW for det :D

Fant denne tegningen på nett, har jeg gjort det riktig skal denne linken fungere:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 211Q1W1X26

Dette er bilde av motoren din, sånn i røffe trekk det som byttes ved ny motor.

Du får mao motor uten alt rundt. Lukker du opp panseret kan vi si at de bytter fra BMW-dekselet og ned til bakken, alt du ser på hver side av dette byttes ikke, heller ikke det som henger i forbindelse med reim-kjulene foran. Stareteren skal være i det tomme hullet bak på H-side motoren så du bør nok ta en tlf til vekstedet for å være sikker.

Spør om de kan spesifiere hva det bytter så kan du evt legge ut her igjen om du lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedestrammeren.

Ring verkstedet og si du vil ha ny startmotor også. Si at denne skal monteres uten tillegg på arbeidspengene, da de må flytte over denne uansett. Du skal kun betale for prisen på delen. Mekanikeren blir bare glad for å slippe å sette på igjen den møkkete gamle starteren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...