Spiff Skrevet Juni 27, 2011 Skrevet Juni 27, 2011 har akkurat vært på biltilsynet for og godkjenne bilen med senkesett, men så ha høyre forhjul subba borti innerskjermen, og da måtte jeg bytte felger fikk jeg beskjed om, det subber riktignok ikk borti nålenger som bilen er 3,5cm høyere forran, men lurer da på om jeg skal sette på noe spacere, men hvordan er det og få godkjent spacere? er det ik det hele tatt lovlig? har jo hørt at det er lovlig om man har spacere man skrur fast i navet for så og skru fast felgen i spacern igjen da, noen som har erfaring med dette?
Saltkjelen Skrevet Juni 27, 2011 Skrevet Juni 27, 2011 Jeg tolker kjøretøyforskriften dithen at det faktisk er lovlig å bruke spacere under visse forutsetninger. Kjøretøyforskriften §13-1 pk.t 6.1 g sier at "Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. ". Kjøretøyforsriften §13-1 pkt. 6.1 a sier at "Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas." Så fremt man holder seg innenfor dette og begrenser seg slik at man går innenfor den lovlige økningen på 7,5mm per side så bør det jo ikke være noe problem.. Hvordan dette blir gjort rundt hos de forskjellige trafikkstasjonene vet jeg ikke, men lovverket er jo relativt klart..
Blodstrupmo1 Skrevet Juli 27, 2011 Skrevet Juli 27, 2011 Jeg har fått innskrevet godkjente 5mm spacere i vognkortet på min E36 M3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå