Gå til innhold

E39 540 - Vibrasjoner og lyder i forstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, dette er vel ikke noe nytt fenomen :-)

Men sliter med å finne årsak. Det begynnte med at jeg kjente vibrasjoner i venstrefoten som pleier å hvile på fothvileren. Så mer og mer påtagende "donk" ved ujevn vei. Så ble det også et "dunk" ved kjapp/rask brems.

Casterstags foringene var utslitt og ble byttet. I samme sleng også hjullager og mellomstag på stabilisatorstag.

"dunk" ved kjapp/rask brems forsvant, men fremdeles har jeg denne forholdsvis "raske" vibrasjonen og "donk" på ujevn vei. Har sjekket det meste og alt er fint og stramt. Men klart, noe må det være. Ved en liten sjekk idag så jeg at støtdemper aksel ikke står i senter på venstre feste (toppfeste). På høyre side står den i senter. Men kan ikke se at gummi har løsnet eller er defekt på noen måte. Ved å vippe på aksel kan jeg heller ikke kjenne at det er noe galt.

Er det noen som har noen tips er jeg svært takknemelig!

mvh,

Knut

Skrevet

Tårnlager var det rette navnet på det jeg beskrev som toppfeste. Ja, har sjekket dem for sprekker etc, men kan ikke se noe galt med unntak av at støtdemper ikke står i senter på venstre side?

Skrevet

Har du skiftet de to gummiforingene som sitter festet med to halvmåner på stabstaget? Er litt usikker hva du mener med mellomstag, men regner med at det er de to stagene som sitter i enden på stabstaget.

Skrevet

Alt her bruker å lag lyd:

Lenk armer

Indre stabstag foring

Fremre bære arm. Ta en tang og prøv å klipp i hop kula og samma gjelder det også caster staget

Demper

Tårnlager

Vibrasjon under vanlig kjøring

-Styreledd

-Demper

-Slakker i foring

-Kast/Feilbalansert felg

-Side veis slakker på kule. bærearm og casterstag

-Hjullager

-Skeiv hjul nav

Skrevet
Har du skiftet de to gummiforingene som sitter festet med to halvmåner på stabstaget? Er litt usikker hva du mener med mellomstag, men regner med at det er de to stagene som sitter i enden på stabstaget.

Takk for svar!

Har skiftet gummiforingene ja, og du har helt rett angående "mellomstagene", kom ikke på hva de het i farten :shock:

Skrevet
Alt her bruker å lag lyd:

Takk for svar.

Har sjekket det meste her, men heller kanskje mer og mer mot demperene. Men har ikke opplevd at de kan lage denne høyfrekvente vibrasjonen (og når jeg tenker meg om er det omtrent samme vibrasjon uannsett veiunderlag).

Skrevet

Har akkurat samme symptomer på min 530, hadde den på verksted i forrige uke, da jeg og en mekaniker kompis ikke klarte å finne feilen.

konklusjonen fra verkstedet var at det er tannstanga som må byttes.. ??

Kan dette stemmer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...