Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener SHS har samme Dyno som PPF.

Syns det PPF gutta mener dems dyno skal være den strengeste og den som liksom er fasit på HK.

Supert at du skal gjøre dette før meg, så kan jeg se hvor mye du får.

Hva er 100% planen med motoren nå ? Du har kjøpt vanos blokk, CSL kammer, eller de man slipper å bytte ventilfjærer og vippearemer på ?

Hvordan sprut har du på planene da ? Hvem skal mappe motoren ?

• Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nå må du skille imellom et par ting.

Kammer skulle du skifte slik jeg forsto deg. De skulle du sette til låst posisjon der de yter mest hk, ikke sant?

Om du bestiller kammer, som vanosen er istand til å sette i samme posisjon som du ønsket å låse de til, så forstår du vel at dette gjør samme jobb som å låse de? (nå snakker vi kun max hk)

Deretter må du huske at vanos så kan justere kammene 60 grader ut ifra dette punktet, for å bedre utnytte lavere turtall. Dette klarer ikke du med låst vanos, og må derfor leve med mindre bunndrag.

Kammer må bestilles etter ønske/behov (ikke samlebånd-kammer tiltenkt låst posisjon nødvendigvis m.a.o), og vanos/motorstyring må mappes til disse nye kammene.

Valg av kammer samt bra mapping må folk som har BRED erfaring med motortypen stå for. Dette er ikke enkel motorteknikk lengre, og krever dyno erfaringer med motorene for å få til bra.

Hvis du tror riktig programmert vanos, med kammer tiltenkt formålet nevnt ovenfor ikke gir økt ytelse på lavere turtall, så gir jeg opp hele diskusjonen..

Skrevet
om dere ikke tror meg så hør med hvem som helst som har peiling på sugetrimm.... så at det er dyrt et totalt feil... trenger ikke mere enn vanos block off og noen schrick kammer 272 og 280 for å få ganske mye økning.... om enn velger villere vil sylindertrykket mellom 2500 og 3000 rpm gå med og en ikke å få teningsbank på vanelig bensin.... 272 og 280 er i grenseland med 116 grader centerlinje og 114 grader seprjasjons vinkel. Men jeg tror det til gå på 98oktan.

Og for å sitere hvorfor jeg forholder meg til at du skal bytte kammer, legger jeg ved denne posten ;)

Hvis du hele tiden har kun snakket om å utnytte ORGINAL kammen e maksimalt, så har du forsåvidt rett, men også her bare delvis. ;)

Du har fortsatt muligheten til å maskinere orginalkammene for å tillate ønsket maxåpning med vanos. Men nei, da får du naturligvis ikke like sterkt bunndrag (på typ 1000-2500rpm) som orginalkammene pga vanos`n sin begrennsning på 60 grader bevegelse (uten at _jeg_ vet hvor mye den kan bevege seg totalt, dette har jeg kun ifra deg)..

Skrevet

om du kan programere vanos slik som du vil så kan du nok ha et bedre utgangspungt det er jeg helt enig i ! men da kan du jo justere vanos til å være optimal uten å bytte kammer for du vil ha mere utbytte av kammene med en annen innstilling enn de står i orginalt uannsett... og om du kjøper kammer som gir en senterlinje på mak 114 ved full vridning så vil du igjenn få alt for lav kammstilling ved lave turtall til å få mere hk enn ved låst stilling om den skal vri 60 grader.... men seff om du kan justere den til å vri mindre å justere den optimalt til din motor med de kammene du bestiller så skal jeg ikke si deg i mot.... vil bare tro at det er meget vanskelig å dyrt med mindre du kan det til fingertuppene selv.... jeg har ingen erfaring eller noen som helst hjernekapasitet til å sette meg inn i det.... men det skal bare være sakt at om jeg hadde hatt en e46 m3 standar eller csl så hadde jeg nok hengt meg opp i det du sier og jeg hadde neppe fjernet vanosen på en slik bil... detta er en e30 og poenget er billige hk da det jeg har hørt at det koster mere enn livet i selg sjøl å trimme en slik motor for en vanelig person.. en ting kan jeg si å det er at du vil neppe få motoren din opptimal med 60 graders vridning..... men det går vel ann å programere :)

Skrevet
En kopis skal til med CSL, vanos blokk og Motec sprut. Skal bli gøy å se hvordan den kommer til å funke.

Jeg skal kjøre org ecu og ess prog, den gangen min E30 M3 står ferdig med CSL motor. Gøy å sammenligne. :D

Skal også bli gøy å se denne også, men trenger man større ventiler da ?

Jeg har ikke noe flow info på disse toppene, desverre.

SHS performance i Trømsø, har bremsa en S54 med vanos blokk og sprut + noe mods jeg ikke har fått ut av Håvard enda, den bremsa 350 rwd.

p7gx8x1mtmzytzmcct7s.jpg

få frem bilde av hele dynografen da så kan vi jo sammenligne med en orginal med vanos :D hvordan var kammene stillt inn...????

Skrevet

Om ikke annet, så begynner vi å bli enige ;)

Mest max hk for pengene = lås kammene i max hk posisjon.

Best kjørbar/effektiv motor, og garantert raskere bil = kjøp kammer for bruk av vanos tiltenkt ønsket turtallsregister, og mapp skikkelig med vanos i behold.

Skrevet

Har ikke hele grafen, og vet ikke hvordan kammer eller noe annet. Skal prøve å få litt info. :D

Du kjøpe kun kammer og vanos kitt, som kom på 2300 dollar + frakt og moms ? Hva ble det da?

Skrevet
Foresten så er mine kammer tiltenkt vanos å med vanos i bruk ville de fortsatt stått i dårlig positjon ;)

Så du har med andre ord kjøpt kammer laget for gatebruk, ikke høy effekt?

Eller kan det hende de som lager kammer, vet noe du ikke vet?

Ikke glem ventilklaring heller..

Skrevet

detta blir for dumt.... jeg har kjøpt csl kammer men de er vel ikke custom nok for deg... disse vris også fra andvanced på 92gr centelinje til retard 132gr centelinje. angående høyeffekt så har jeg ikke tenkt til å bytte til høykomp stempler og har ikke noen planer om å bruke noen alt for ville kammer.... jeg skal pasere 400 suge hk noe jeg mener og tro at jeg skal gjøre velldig greit. om jeg skal vurdere å gå for noen villere kammer så må jeg vite flowen på toppene for å se om det har noen hennsikt da det hjelper lite å sette inn villere kammer med høyere løft om ikke toppen klarer å følge med, du vil få litt mere topp hk men miste mellomregister.. bmw motorsport bruker vanoser som vrir 12 gr parralelt på innsug og eksos for ikke å forandre seprasjonsvinkel.... fra 102 gr til 114gr ``etter hva jeg har lest`` det vil nok gi den effekten du snakker om ;) den får du ikke med orgial vanos.... får du vanos til å funke så flott for deg men nå skal jeg få den til å funke uten så kan vi sammenligne data på motoren når du har fått mye råere motor enn meg ;) du finner nok utav det som yngve ville sakt :P

Skrevet

Haha, jeg gir opp. Du får innspill, og tror det er kritikk..

Jeg har bygd mange nok motorer de siste årene, samt mappet de selv (og endel andre), så jeg har ingenting jeg føler jeg må bevise for deg med å bygge "en mye råere motor" enn deg.

Lykke til videre..

Skrevet

om du får det til å funke så skal du ha all ære for det... jeg kommer ikke til å få det til så da blir det blokk off ;)

jeg er ingen ekspert på vanos jeg ser bare vanos gjør med motoren orginalt....

når den har de stillingene som den har ser jeg et bra og billig potensialet med å fjerne den...

og ikke minst lettere å håntere for en som ikke kan justere en slik..

poenge mitt er at uten vanos vil jeg lettere passere 400 enn med uten at jeg må betale andre for å gjøre d... hadde jeg hatt en e46 m3 så hadde jeg nok gjort som du å bygd på vanos maskineri...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...