Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir nok råder og nye lager og pakkninger osv til vinteren .... først vil jeg bare ha bilen opp å gå. er første bmw prosjekt detta så vi får begynne i det små :P skal bare sies Jørgen-A at den e30m3 din er grunnen til at jeg ville begynne på en e30 for makan til rå bil tror jeg at jeg alldri har sett :)

• Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
blir nok råder og nye lager og pakkninger osv til vinteren .... først vil jeg bare ha bilen opp å gå. er første bmw prosjekt detta så vi får begynne i det små :P skal bare sies Jørgen-A at den e30m3 din er grunnen til at jeg ville begynne på en e30 for makan til rå bil tror jeg at jeg alldri har sett :)

hehe. takk for det=)

Skrevet

da blir det en tur i dreiebenken for å lage nye foringer til de små stagene mellom stabstag og bærearm/travers og ikke minst en ny diffopphengsforing siden alle mener den er drit :)

• 2 weeks later...
Skrevet

etter å ha lest om hvor inni hellvete det derre vanos faenskapet funker så blir det nok muligens ikke ess monter da denna motoren paserer LETT 400 SUGISER .... Hhmmmm..

Skrevet
etter å ha lest om hvor inni hellvete det derre vanos faenskapet funker så blir det nok muligens ikke ess monter da denna motoren paserer LETT 400 SUGISER .... Hhmmmm..

Hvordan får du "lett" 400 hk da ?

Skrevet

Hvordan får du "lett" 400 hk da ?

Går sikkert "lett", men jævla dyrt:)

Skrevet

Vanos vrir innsugs kammen til en centerlinje på 130 på max noe som er bortkastet når det gjelder hk men ikke når det kommer til utslipp. Hadde jeg hatt eksakt flow på toppene så kunne jeg ha funnet ut nøyaktig centerlinje men ca 114-116 er temmlig opptimalt. Bare det øker over 30hk. Det er en grund til at en csl med større kammer, ventiler, headers, og innsug bare får 17 hk økning. Og desuten vil motoren få maks hk med ca 500 rpm tidligere selv med 20 grader villere kammer. Så det koster ikke mye bare å kunne bruke skallen litt. Tiden vil vise :)

Skrevet

om dere ikke tror meg så hør med hvem som helst som har peiling på sugetrimm.... så at det er dyrt et totalt feil... trenger ikke mere enn vanos block off og noen schrick kammer 272 og 280 for å få ganske mye økning.... om enn velger villere vil sylindertrykket mellom 2500 og 3000 rpm gå med og en ikke å få teningsbank på vanelig bensin.... 272 og 280 er i grenseland med 116 grader centerlinje og 114 grader seprjasjons vinkel. Men jeg tror det til gå på 98oktan.

Skrevet

Ulempen med å ta bort VANOS er mindre moment i mellomregisteret og en lite dip i effekgrafen, ala en light utgave av M20.

Jeg venter i spenning, 400hk vil være meget bra på en relativt urørt S54 uten maskinering, kompendring, stroking eller E85. Fint om noen kunne finne en fin oppskrift :)

Skrevet

får uannsett ikke så mye som en hest mere med stroking så lenge ikke enn gjør noe med topp/kammer ;) stillingen på vanos i retart posisjon gjør det også mulig å få mere hk ved lavere turtall uten vanos da den vrir kammens centerlingje ned i noen å 90 som også er totalt uinntresangt med mindre enn teker på å gjøre greenpeace fornøyd.... men det skal jeg ikke si med hundre prosent sikkerhet.... at denna motoren har et potensiale er ikke noe tvil om... om noen vil komme å få vanosen min så skal de få den gratis som et symbol på hvor mye jeg hater kristin halvorsen og erik sloheim og alle miljø krav som er kommet....

Skrevet
får uannsett ikke så mye som en hest mere med stroking så lenge ikke enn gjør noe med topp/kammer ;) stillingen på vanos i retart posisjon gjør det også mulig å få mere hk ved lavere turtall uten vanos da den vrir kammens centerlingje ned i noen å 90 som også er totalt uinntresangt med mindre enn teker på å gjøre greenpeace fornøyd.... men det skal jeg ikke si med hundre prosent sikkerhet.... at denna motoren har et potensiale er ikke noe tvil om... om noen vil komme å få vanosen min så skal de få den gratis som et symbol på hvor mye jeg hater kristin halvorsen og erik sloheim og alle miljø krav som er kommet....

HAHAHAH :applause::D Jeg har en som ligger og slenger jeg og=)

Skrevet

Hvis vanos setter stopper for max vridning, så kan en vel også få laget kam etter egne ønsker som faktisk passer for optimal effekt på vanos også..

Koster litt mere, men du verden så fett å ha vanos i drift..

Skrevet

BMW motorsport, og Supert kjører med S54 og vanos, tror du ikke BMW motorsprort hadde kjørt uten vanos, om det er som du forteller her ??

PPF gutta har begynt å bruke vanos på disse, når de lade med turbo. Får vist dobbelt av nm på 1000 rpm før. Så med turbo er det overlegent med vanos.

Tror nok du kansje får mere hk på topp uten, men med har du mye finere register med vanos.

CSL motor, har kun kammer og annen progvare, ikke andre ventiler og grenrør.

De har like deler nr på innsug vent- 11347830889 Innsugsventil (35,0/5,97MM) org (35,0/5,97MM)

Men ikke samme dele nr på eksos, men samme dia : CSL- 11347833676 Eksosventil (30,5/5,95MM) org (30,5/5,95MM) org M3- 11347830888 Eksosventil (30,5/5,95MM) org (30,5/5,95MM)

Og eksos:

Part 11627833500 (Exhaust Manifold Front) was found on the following vehicles:

E46: Details on E46

E46 M3 Convertible, Europe

E46 M3 Coupe, Europe

E46 M3 CSL Coupe, Europe

E85: Details on E85

E85 Z4 M3.2 Roadster, Europe

E86: Details on E86

E86 Z4 M3.2 Coupe, Europe

Når skal du i gang og bremse motoren din? Skal også bygge suge trim på S54, og er ute etter mest mulig for minst mulig kr. Er det kun kammer, vanos blokk og sprut og man får oppmot 400hk, er jo det konge. :applause:

Det med porting av disse lokka, skal man ha super peil, de er fresa i en CNS fres, og ikke mye å ta av der. Finere org topplokk skal du lete etter. :shock:

Skrevet

hadde jeg bare vist flowen på toppene så kan enn jo lettere finne ut hvor mye den er god for. poring er noe jeg ikke kommer til å gjøre selv da det finnes mange med langt bedre kompetanse med slikt.. angående overlading så skal jeg ikke si noe sikkert av hva som er mest lønnsom da det i mine øyne er som å tvangsfore en kylling (den blir liksom feit uansett)

vansos vrir 60gr på innsug å 40 på eksos..... om du tenker litt igjennom hva som er lønnsomt og 130gr centerlinje er TOTALT å da mener jeg TOTALT feil.... men med en kvass kam så vil den funke med det men hk blir holdt tilbake, og bilen vil få mye lavere utslipp.... altså en jævlig god måte å få ned utslipp på.... jeg skal benke bilen min så fort jeg har fått solgt esskittet så jeg kan få kjøpt større ventiler og div småting.... angående csl motoren da har jeg tatt feil men du vil få mere enn orginal s54 om du stiller den inn skjikkelig uansett... med de kammene jeg kan ikke si den helt hundre prosent sikkert men jeg tror du kan klare og komme opp i mot 400 bare med riktig justering på en csl motor.... men du kan få se tallene mine blir nok innen 2 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...