Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tøft at flere velger S54 sugis :) Har S54B32 i E30'n min selv med sprut, men har VANOS inntakt.. Det har jeg planer om å fortsette med også, for min del er mellomregister veldig viktig så jeg ofrer gjerne noen hester av toppeffekt for dette.

• Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Si hva dere vil, men vanos er IKKE (!!!!!) en begrensning.

Vanos er og blir en forbedring av effektregisteret, med rett kam valg og mapping.

Kammene (orginalt) er nok derimot en begrensning. En må velge kammer etter hvor langt Vanos kan bevege seg, ikke skylde på Vanos for at fabrikken skal klare avgasses med kamvalget sitt.

Fordyrende å trimme med vanos ibruk? Jepp. Men det er og blir mere effektivt som sluttresultat..

Skrevet

og da har du tatt i betraktining vanos i retard posisjon? virker som du har en del kunnskap om dette kan du ikke lære meg litt om hvordan du kan få en 60 graders innsugs kam vridning til å bli opptimal fra 800 rpm til 8000?

Skrevet
Når skal du i gang og bremse motoren din? Skal også bygge suge trim på S54, og er ute etter mest mulig for minst mulig kr. Er det kun kammer, vanos blokk og sprut og man får oppmot 400hk, er jo det konge. :applause:

Det med porting av disse lokka, skal man ha super peil, de er fresa i en CNS fres, og ikke mye å ta av der. Finere org topplokk skal du lete etter. :shock:

har du noen tall som tilsier at toppen flower greit til over 400 suge ponnier? :) kunne gjerne tenkt meg å vite flowen på de forskjellige løftene ;)

Skrevet

En kopis skal til med CSL, vanos blokk og Motec sprut. Skal bli gøy å se hvordan den kommer til å funke.

Jeg skal kjøre org ecu og ess prog, den gangen min E30 M3 står ferdig med CSL motor. Gøy å sammenligne. :D

Skal også bli gøy å se denne også, men trenger man større ventiler da ?

Jeg har ikke noe flow info på disse toppene, desverre.

SHS performance i Trømsø, har bremsa en S54 med vanos blokk og sprut + noe mods jeg ikke har fått ut av Håvard enda, den bremsa 350 rwd.

p7gx8x1mtmzytzmcct7s.jpg

Skrevet
og da har du tatt i betraktining vanos i retard posisjon? virker som du har en del kunnskap om dette kan du ikke lære meg litt om hvordan du kan få en 60 graders innsugs kam vridning til å bli opptimal fra 800 rpm til 8000?

Jeg sier ikke optimal ifra 800rpm til 7500rpm på 60gr vridning, jeg sier MERE optimalt enn en låst kam.

Forutsetningen er at kammene er beregnet til sitt bruk, og vanos sine muligheter/begrensninger.

Du vet sikkert like godt som meg, at peak effekt på langt nær er fasiten på rask bil.

Det er maximalt areal under effektregisteret (effektkurve), innenfor det turtallsregister en ønsker bruke (les; gir ratio og om den bygges for enten gate/bane/drag) som gjør bilen rask.

På norsk; så mye moment og hk som mulig, fordelt på hele lengden på giret du drar ut..

Det er der Vanos kommer inn, som kan øke momentet i nedre register, uten å miste effekt på toppen.

Jeg sier selvsalgt ikke at en optimal høyeffekts motor skal fungere 100% optimalt på 1000rpm, når bruksområdet er 3-7500rpm. Men en godt planlagt motor er sterkere på 3000rpm MED vanos, enn en som har låst vanos, om de har lik toppeffekt.

Som Yngve sa, så er det en grunn til at seriøse race team kjører med vanos intakt..

Skrevet
350 på hjula i dynapac er over 400 motor hk. det er stort driverkstap ved lave effekter i dynapac viser det seg.

Er vel ikke mere en 15% driv v tap vel ?

Skrevet

lurer på om de har en centerlinje på kammene med full vridning på 130... det har ikke med effekt eller hvor feil kammene er det er der for kunn en grund.... hadde de flyttet latt vanosen vri seg opp til 116gr feks så hadde jeg kunnet vært enig med deg men sånn som vanosen er på s54 så har det værtfall ikke noe med performance i den forstand at en lavere vinkel gir mere max hester på lavere turtall....

Skrevet

yngve ... nei trenger ikke større ventiler eller noe mere enn orginal s54 men som du vett :) hester er hester.... vil øke rundt 10hk vil jeg anta, men ville uannsett sotte i nye ventiler of frest nye seter..

Skrevet

Det er vanskelig og sette en facit på % driverkstap. Dynapac benker viser veldig lave tall på lave effekter viser det seg. Så % driverkstap blir meget høyt på lave effekter. og mindre på høyere. da jeg bremsa feks 800 på hjul i e30n hadde ikke den 15 % tap. nermere 8-9% samenlignet med like motorer bremset i motorbenk. ett annet eksempel på dette er att e39 m5 ikke bremser mere enn va 320 hjul hk i dynapac, og den har jo 400 org i motor.. (dette i ppf sin. men man må jo nesten tru att alle dynapacer viser likt.)

Skrevet
lurer på om de har en centerlinje på kammene med full vridning på 130... det har ikke med effekt eller hvor feil kammene er det er der for kunn en grund.... hadde de flyttet latt vanosen vri seg opp til 116gr feks så hadde jeg kunnet vært enig med deg men sånn som vanosen er på s54 så har det værtfall ikke noe med performance i den forstand at en lavere vinkel gir mere max hester på lavere turtall....

Det er uvesentlig hvor center linja på vanos er med org kammer, såfremt kammene en bestiller blir laget med en innfestning til drev/vanos, som tillater max effekt posisjon på full vanos styring.

Det er hele poenget med å planlegge kammer til sin motor, istedet for å kjøpe halvhjerta kammer bygd for låst vanos.

VS motor f.eks, kan custom bestille kammer, så det sku ikke overaske meg om han klarer å få ordnet dette også..

Skrevet

centelinja med orginalkammer har alt å si for at min teori om at den står i en greenpeace stilling og ikke hvor mye custom du kan bestille.... vanos block off koster 4000kr og vil gi en økning mange ganger over 1hk 1000kr.... du mener også at vanosen er optimal men kammene er ikke det men da lurer jeg på hvordan feks enn kan øke 30 hk med å fjerne vanos uten å bytte kammer... og jeg er heller ikke så forbannet sikker på at enn vil få så mye mindre hk i bunnen..... men tiden vil vise

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...