Gå til innhold

e30 s50 bremsekraft forsterker..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger litt hjelp da jeg er helt fersk innen bmw skal sette inn s50b30 maskin i min e30 å har lest så mye rart da mange mener forskjellig.... noen sier golf 1 å andre mener den blir for dårlig.... er det noen som har en skuddsikker løsning?

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Golf 1 forsterker passer fint så slipper du å kappe i S50 innsuget. Noen liker nok ikke Golf 1 forsterkern, men til aktiv kjøring og på bane er det ikkeno problem.

Eneste er at du burde sveise på en bend eller forflytte luftbelguttaket på innsuget litt lenger frem, slik at ikke mastercyl og resovoiret gnager hull i belgen over tid.

Ellers kan du prøve med E28 hydraulisk bremsesystem.

Skrevet
Golf 1 forsterker passer fint så slipper du å kappe i S50 innsuget. Noen liker nok ikke Golf 1 forsterkern, men til aktiv kjøring og på bane er det ikkeno problem.

Eneste er at du burde sveise på en bend eller forflytte luftbelguttaket på innsuget litt lenger frem, slik at ikke mastercyl og resovoiret gnager hull i belgen over tid.

Ellers kan du prøve med E28 hydraulisk bremsesystem.

Hvorfor gir du ut feil informasjon?

1. Golf 1 BKF er 7" enkel membran og passer med E30 hovedcylinder. Med Golf 1 BKF du kappe og sveise i innsuget, noe du må uansett for å få klaring til vannrørene til varmeapparatet. Med mindre du setter motoren din i kuk posisjon med spacer på motor festet for å gå klar BKF og kapper vannrørene inni coupèen for så å kjøre slange inn og ha en skøt inni bilen. Noe som ikke er så veldig morro viss den koblingen ryker av og du får vann som er 100 grader + ned på beina dine.

2. Med 7" enkel membran får du hardere pedal. Jeg kjørte i fjor med 23mm hovecylinder og orginale E30M3 bremser rundbaut. Jeg synst det var pyton å kjøre med. Så fant jeg ut at o-ringen som tetter mellom hovedcylinder og bkf var dårlig. Da bytta jeg den i vinter, men samtidig bytta jeg til E36M3 bremser forran. De kaliperene har større boring. Så pedalen ble ikke så hard, men om det har med kaliperene eller o-ringen å gjøre er jeg usikker på. Setter du på en 25mm hovedcylinder så flytter du mere væske men pedalen blir hardere. Du vil da beholde god pedal selv med varm væske og bremser under banekjøring. Jeg kjører mest på vei så da ble ikke valget så vanskelig, kjører med 23mm E30.

3. Innsugs belgen på S50 motoren er av gummi tror sikker de fleste, det er den. Men, det er stål inni den. Det jeg gjorde var å finne hammeren å daske den litt slik at det ble rom til hovedcyl og reservoir. Jeg har i ettertid flyttet reservoiret til "remote" slik at det er litt mer plass.

4. Jeg vet det finnes en Audi 80/90 hovedcylinder som har to uttak og er 25mm. Den er 3-4 cm kortere enn E30 cyl og det vil da bli klaring mellom belgen og hovedcyl. Jeg har kjøpt en fra Ebay, men det var nok feil type for den passa ikke i Golf forsterkeren.

5. BMW 2002 Ti/Tii/Turbo har en 7" dobbel membran. Den er da lengre enn Golf1. Du vil da måtte sveise om innsuget mer og flytte innsugs belgen, med mindre du har carbon innsug. Jeg har jakta lenge på en slik, og funnet, men de er veldig dyre i forhold til f.eks Golf1.

6. Golf1 ble levert med større BKF også, GTI har større. Så pass på at du får den som er 7".

Her er noen bilder av hvordan det ser ut hos meg med Golf1 BKF, E36M3 3.2l motorlabber, M20 motor gummi.

DSC02334.jpg

DSC02335.jpg

reservoir3.jpg

DSC02368.jpg

IMAG0528.jpg

Skrevet

takker så mye for sjikkelig svar !! hadde du godde å lakt ut noen bilder av innsuget eller hvordan du gjorde ? ser det ene bilde men har du et bilde fra en annen vinkel..

Skrevet
Hvorfor gir du ut feil informasjon?

Feil info? Dette er noe jeg har gjort og VET går. Hva er det å lure på, du bekrefter jo også at jeg har rett her:

...Med mindre du setter motoren din i kuk posisjon med spacer på motor festet for å gå klar BKF

At motoren står i kuk-posisjon er noe du mener. Det funker utmerket, og har funket utmerket for et lass med andre S50 E30r. Vannrørene mine er heller ikke kappet på innsiden av torpedoen.

Den luftbelgen jeg snakker om har sprukket for flere etter lengre tids gnaging fra mastercyl og resovoir på belgen.

Ikke rørt en millimeter i innsuget, dette med E28 535 motorputer og 15mm spacer på sjåførside:

iybkrk3xtnywgtdg9m8l.jpg

3qpyr3jsqieo5fwfjpvb.jpg

Skrevet

Feil info? Dette er noe jeg har gjort og VET går. Hva er det å lure på, du bekrefter jo også at jeg har rett her:

Mange måter å gjøre det på, space 15mm synst jeg er en dårlig løsning.

At motoren står i kuk-posisjon er noe du mener. Det funker utmerket, og har funket utmerket for et lass med andre S50 E30r. Vannrørene mine er heller ikke kappet på innsiden av torpedoen.

Den luftbelgen jeg snakker om har sprukket for flere etter lengre tids gnaging fra mastercyl og resovoir på belgen.

Ikke rørt en millimeter i innsuget, dette med E28 535 motorputer og 15mm spacer på sjåførside:

Jeg har ikke sakt at du har kappa dine rør, vet mange som gjør det.

Luft belgen sprekker jo ikke viss det ikke gnager, det er jo en stål plate inni den. Skal litt til før det går hull der.

Din motor står jo ikke likt min siden den står på E28 puter. Tror ikke jeg hadde fått klaring selv med 15mm spacer, TROR jeg. Men å sette motoren skeivt i bilen har jeg aldrig vert interessert i. Jeg sveiste derfor om innsuget.

Her er noen bilder som jeg tok i dag, klarte å få telefonen inni innsuget også :P

IMAG0587.jpg

IMAG0588.jpg

IMAG0590.jpg

IMAG0592.jpg

IMAG0591.jpg

Skrevet

tydeligvis flere måter å fjøre det på :P takker for svar... gjør meg ingenting å sveise om innsuget bare jeg ikke mister hk på det men det har vel lite å si så lenge det bare er plenumet ?

Skrevet

ved å sette motoren skjeivt vil vel girkasse festet bli feil? girspaken skjeiv? eller er det en adapterplate mellom girkasse og kløtsjhus da?

Skrevet

Hvis du sikter til mitt oppsett quanto så bruker jeg orginale girkassefester og girkassetravers, det passer rett på, så kassa har røft samme vinkel som før (kan stå om mm/cm for å få giroverføringa helt hundre)

Du bygger alltid om giroverføringen om vinkelen på kassa ikke er helt perfekt. Det er normalt ørlittegrann justering påkrevd, men jeg vet noen bare kjører orginalt på 5 trinns kasser, men da ble det litt kronglete oppsett på sjaltinga, og morsom vinkel på girspaken inne i bilen.

Du burde plassere motoren din slik at bunnpanna står mest mulig i vater, alt etter hvor mye du vil kompromisse med bremsekraftforsterker og eksosmodding. Jeg har min sånn ca i vater med M50 bunnpanne, noen grader mer tilt. Bruker som sagt 535 puter og 15mm spacer på sjåførside, sånn kit som Koed selger.

Den store problemet med S50 ombygginger i E30 er ved å gå for den enkle løsningen med M50 bunnpanne bygger bunnpanna veldig lavt, så jeg vil anbefale til alle som bygger på nå å legge ekstra kroner/arbeidstimer på å modde dit en S50B32 bunnpanne og oljepumpe. Da får du panna mye høyere fra bakken, samt et veldig bra bunnpanneoppsett med semi tørrsump prinsipp. M50 panna er på papiret veldig banevennlig i skvalpeveggene, bortsett fra at den sitter så latterlig lavt. Mener det koster rundt 8-10.000kr for å få Skiens folka til å lage bunnpanne til deg som passer bak traversen. Du kan alltids prøve å lage deg custom travers for å få orginale S50 panner til å passe, men begge deler er _mye_ jobb.

Skrevet

motoren som står i nå er en m50 vanos. vil vel tro at jeg kan bruke bunnpanne fra den og motorfestene.... kansje det må byttes.... værtfall så må jeg skaffe meg en 7`` bremsekraftforsterker :P

Skrevet

Hvis det står en M50 i E30n din, hva slags bremsekraftforsterker sitter det der?

Skrevet

Jeg har brukt E34 M5 tandemforsterker, flyttet 2 cm ned og 2 cm ut. Har da E28 535 motorputer uten skiver, samt sveiset om innsuget en del. Flyttet belgen 7 cm fremover for klaring til beholderen. Funker fint det.

Adapterplate

61r5gkond929d01krr87.jpg

På plass. Flyttet også innfestningen på pedalen for å få rett vinkel på staget.

65jqpauohh0bkp5h9q1q.jpg

Prøvemontering

1qho0421hy8e5ioz2zv6.jpg

Fremflyttet belg.

cmtn9b5mbukjh6b970jg.jpg

Puslearbeid

laahwlh6hnn6eqhx8o9j.jpg

Ferdig

u0yic82h3zww5xmbl3f7.jpg

5823kyl8qs5mvlh0bwqy.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...