Gå til innhold

Godkjenning på trafikkstasjonen etter import + CoC-papir


Xatta
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt en dembrukt 520d hos en BMW-forhandler i Sverige. Henter bilen til uka, og har som mål å få norske skilter på den så fort som mulig! :)

Den svenske forhandleren har visstnok litt problemer med å få tak i CoC-papirene (samsvarserklæring) til bilen. Han jobber med det, men det er usikkert om han får de i tide til jeg kommer og henter bilen. BMW i Sverige er visst ikke så glade i at bilene deres eksporteres...

Jeg har forsøkt å få tak i papirene via BMW Norge, men der kom han som var ansvarlig for den slags først tilbake fra ferie om et par uker..!

På trafikkstasjonen har jeg forstått at man må ha time for å få en bruktbil uten CoC-papirer godkjent. Neste ledige timer var i august... Med CoC-papirer kan det ordnes på dagen (drop-in).

Jeg burde selvfølgelig bestilt time for lenge siden hos trafikkstasjonen, men det er litt sent nå...

Er det noen her som vet hvordan CoC-papirer kan fremskaffes raskt, eller som har erfaring med om det lar seg gjøre å møte opp uten time og CoC-papirer og likevel ha noen sjanse til å få noen til å se på bilen hos trafikkstasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt!

I dag er det svenske skilter på bilen. Fra denne siden: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... .70570.cms synes jeg imidlertid det virker som om man må ha CoC-papirer for å "bevise" at bilen er typegodkjent, og at man må på enkeltgodkjenning hvis ikke man har det (som man må bestille time til...), men det er godt mulig jeg tar feil her!?

Jeg fant imidlertid en side hos vegvesenet som viste at det var stor variasjon (hos enkelte trafikkstasjoner under en uke) i ventetid for time til enkeltgodkjenning. Så da er det mulig jeg kjører Sør-Norge rundt for å dra til den trafikkstasjonen med kortest ventetid... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Jeg sakset denne fra siden du nevner.

Ved godkjenning av EU-typegodkjente kjøretøy må det framlegges dokumentasjon som viser tilhørighet til gjeldende EU-typegodkjenning hvis ikke dette framgår av merking på kjøretøyet. Det kan alternativt framlegges dokumentasjon som viser at kjøretøyet oppfyller gjeldende tekniske krav i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy.

Vil ikke et svensk vognkort si at bilen allerede er godkjent i et EU/EØS land og dermed er automatisk godkjent i de andre landene............??????

Sånn ville jeg tolket det men tiden er kanskje kommet for en TLF til vegvesenet #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

Da forsøker jeg meg på å gi litt info vedr. hva jeg faktisk trengte av papirer for importen av min 520d (F10) fra Sverige! :D

Jeg ringte Statens Vegvesen. Hun jeg snakket med fortalte at de fleste trafikkstasjoner krevde CoC-papirer ved drop-in, det hjalp altså ikke med et svensk vognkort, men: På trafikkstasjonen på Riisløkka var det drop-in på enkeltgodkjenning (uten CoC-papirer), så hvis man ønsker skilter på sin bil raskt, og ikke bor så langt unna er det altså en løsning.

Nå var jeg imidlertid heldig og den svenske forhandleren greide å skaffe CoC-papirer, så da kunne jeg likevel benytte meg av drop-in tilbudet hos min lokale trafikkstasjon.

Gangen ved import av min bil ble da:

1. Bestem deg for bil og gjør avtale med selger. :)

2. Norske prøveskilter er gyldige i Sverige. Jeg dro på trafikkstasjonen og kjøpte disse, før jeg dro til Sverige.

3. Hentet bilen hos BMW-forhandler i Sverige (jeg hadde allerede overført penger, da det var en autorisert BMW-forhandler, med salg av nye og brukte-biler, samt skrevet kontakt), vær likevel oppmerksom på risikoen ved å overføre før du har prøvekjørt!

4. Før jeg dro fra forhandleren i Sverige passet jeg på å få med med: Svensk vognkort, kjøpekontrakt hvor både pris eks.mva og mva fremgikk, to fakturaer, en på selve nettobeløpet (eks mva) og en på mva. I tillegg fylte vi ut eksportdeklaration, også kalt enhetsdokument.

5. Kjørte til tollen på den svensk/norske grensen. Iom at tollen på Svinesund tar seg av både norske og svenske oppgaver, gjennomgikk/behandlet de enhetsdokumentet (på vegne av svenske myndigheter) og stemplet dette. Det er av betydning for at den svenske momsen skal kunne refunderes.

I tillegg beregnet de norsk mva på det svenske mva-grunnlaget. Til det brukte de den svenske fakturaen (eks svensk mva). Denne gjorde jeg opp på stedet ved å betale med kort.

6. Dro på drop-in time hos Statens Vegvesen. Jeg hadde CoC-papirer, har man ikke det bør man ha bestilt time for enkeltgodkjenning god tid i forveien, eller dra på drop-in på Riisløkka f.eks., hvor de ikke krever CoC-papirer. Ventetid på bestilt enkeltgodkjenning varierer mellom ca 1 uke til to måneder avhengig av trafikkstasjon, så det lønner seg å sjekke litt! På drop-in-timen hadde jeg i tillegg til CoC-papirer med svensk vognkort.

7. Etter godkjenningen hos Statens Vegvesen regnet de ut tollgrunnlaget, og jeg kunne dra til mitt regionale tollkontor for å betale engangsavgift. Jeg hadde med tre kort for å betale hele summen (maks-grense for å betale med et bank-axept kort er 59.999), alternativt har jeg blitt fortalt at de også tar bankremisse.

8. Tegnet forsikring (kunne jeg også gjort tidlgiere, da det kun er ansvarsforsikring gjennom prøveskiltene) og tok med kvittering på betalt engangsavgift til trafikkstasjonen, hvor jeg fikk utlevert norske skilt! :)

9. Oversendte kopi av norsk vognkort og stemplet enhetsdokument til BMW-forhandleren for å få refundert svensk mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en grei "oppsummering". :)

Jeg lurte litt på følgende:

4. Før jeg dro fra forhandleren i Sverige passet jeg på å få med med: Svensk vognkort, kjøpekontrakt hvor både pris eks.mva og mva fremgikk, to fakturaer, en på selve nettobeløpet (eks mva) og en på mva. I tillegg fylte vi ut eksportdeklaration, også kalt enhetsdokument.

5. Kjørte til tollen på den svensk/norske grensen. Iom at tollen på Svinesund tar seg av både norske og svenske oppgaver, gjennomgikk/behandlet de enhetsdokumentet (på vegne av svenske myndigheter) og stemplet dette. Det er av betydning for at den svenske momsen skal kunne refunderes.

I tillegg beregnet de norsk mva på det svenske mva-grunnlaget. Til det brukte de den svenske fakturaen (eks svensk mva). Denne gjorde jeg opp på stedet ved å betale med kort.

Måtte du betale norsk moms av den svenske momsen? Jeg trodde man slapp dette hvis man hadde faktura/kvittering uten momsgrunnlag.

Hvis du likevel måtte dette, hvordan får du igjen den norske momsen du måtte betale her? Såvidt jeg har forstått skal man ikke måtte betale moms av moms.

Hvor mye tror du at du sparte ved å hente denne bilen i Sverige kontra i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en grei "oppsummering". :)

Måtte du betale norsk moms av den svenske momsen? Jeg trodde man slapp dette hvis man hadde faktura/kvittering uten momsgrunnlag.

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, men jeg måtte ikke betale norsk mva av den svenske momsen. Hun jeg snakket med i tollvesenet sa det var fare for at jeg måtte ha gjort nettopp det, hvis jeg hadde hatt en samlet faktura/kvittering fra Sverige. For å unngå det fikk jeg derfor en på pris eks svensk mva, og en kvittering på selve mva-beløpet. De beregnet da norsk mva av det svensk nettobeløpet (eks mva). Denne skal i teorien bli lik svensk mva, siden begge satsene er 25%. Den svenske mvaen får du tilbake helt til slutt i importprosessen.

Hvis du likevel måtte dette, hvordan får du igjen den norske momsen du måtte betale her? Såvidt jeg har forstått skal man ikke måtte betale moms av moms.

Se over.

Hvor mye tror du at du sparte ved å hente denne bilen i Sverige kontra i Norge?

Vanskelig å si, men ser at den rimeligste BMW 520d sedan ligger med en annonsepris på 549.000 på finn.no. Jeg ga ganske nøyaktig 90.000 under dette for min, altså 459.000. Jeg var også heldig med SEK-kursen da jeg overførte pengene.

Utstyrnivå på min var dog noe under middels, comfortpakke med nedfellbare bakkseter, xenonlys, PDC, metallic, el-hengerfeste, sportskinnratt + noe mer småtteri. Min har også manuelt gear, da jeg liker det best, men er klar over at automat hadde vært dyrere. Min har også bare et sett med felger (ca halvparten av F10 på finn.no har også bare et hjulsett)

+ med å kjøpe fra Sverige:

520d har 184 HK standard i Sverige, mens varianten med 163 HK er vanligst i Norge.

3 års gratis service fra bilen er ny (2,5 år gjenstår). Ulempen er at servicen da må tas i Sverige, men jeg bor i nærheten av grensen.

- med å kjøpe fra Sverige:

To års fabrikkgaranti (som også gjelder i Norge). Hadde bilen vært kjøpt ny i Norge i 2010 ville garanti vært 3 år og reklamasjon 5 år. Hadde den vært kjøpt ny i 2011 i Norge ville man hatt 5 års garanti og reklamasjonsrett

Alt i alt, har ikke min topp utstyrnivå og det er noen ulemper med å kjøpe i Sverige, men jeg tror jeg kunne solgt min videre i dag med en grei fortjeneste i forhold til hva jeg ga, selv om jeg ikke har planer om det... F10 er fantastisk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, det var jeg som misforstod deg ang. moms av moms. :)

Jeg har egentlig planer om å importere E60, men ser at prishoppet opp til F10 ikke er så veldig stort lengre om man velger 520d og ikke alt utstyret i hele verden. Nå har jeg ikke testet en F10, så vet ikke hvordan de er iforhold til E60, men 7-8 år må jo tilføye noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Takk for grei oppsummering xatta.

OG grattis med ny bil :applause:

Fint du kom imellom papir-mølla.

Jeg henger med et tillegg

Norske prøveskilter er gyldige i Sverige. Jeg dro på trafikkstasjonen og kjøpte disse, før jeg dro til Sverige

Det krever understellnr på bilen da den enda ikke finnes i norske register.

Og jeg greier ikke dy meg xatta :D

Jeg håper å flytte til Sverige og samme bil fra eks tyskland ville kostet 2100 og regge hos broderen. Hurra for N@#..%.._-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...