Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Las en plass at stempler går 1mm over blokka med 86mm-veiv. Det betyr vel at de går plant med blokka med 84mm slag. Hut deg ut i garasjen å sjekk nå du :lol:

Om stemplene stikker 1mm over blokka med 86mm slag så er de i såfall 1mm under med 84mm slag.

Til sammenligning stikker stempla rundtom 1mm over blokk på M102'n min nå.

Den er riktignok planet, men ikke så mye som en hel millimeter nei! :)

Dralle har googlet litt og det sies bl.a HER at stempel kommer ca 1mm over blokk med kombinasjonen M30 veiv og M90 råder/stempler. Hvis dette stemmer er kanskje teorien hans om at rådene i M90 er like lange som i M30 korrekt, samt at hverken råder eller stempler byttes for å montere M30 veiv i M90. Original toppakning er tykkere enn 1mm så stemplene går nok klar av toppen, det interessante er om ventilene går klar av stemplene men det tror jeg ikke skal være noe problem. I M102'n min er innsugsventilene i overkant av 1mm unna stemplene når de er som nærmest (målt med kitt oppå stemplene, original toppakning og kvasskam fra PPF). Men så er jo utformingen litt annerledes på turbostempler vs sugestempler, da turbostemplene bygger nedover og er formet som ei skål mens sugestemplene bygger litt oppover gjør de ikke? Men sålenge ikke stemplene stikker mer enn +/- 1mm over blokk tror jeg ikke klaringer blir et problem på M90 heller, for på lik linje med M102/M106 stempler har de vel et flatt parti før de bygger oppover og det burde være nok til at de går klar av ventilene som jo er ganske skråstilte.

Men motbevis oss gjerne, den som kan! :D

Skulle nesten ha åpnet den motoren og kikket inni..

Skrevet

Om stemplene stikker 1mm over blokka med 86mm slag så er de i såfall 1mm under med 84mm slag.

er nok ikke det, da det blri 1mm lengre slag oppover og 1mm nedover

Skrevet

Her er det neimen ikke mye som skjer for tiden.. :roll:

Vi holder på med å isolere garasjen nå i håp om bedre temperatur.

Men har i det minste bestilt nytt varmeregister nå samt diverse andre småting. :)

Det gamle sprakk jo før skiltene ble levert inn så det har til nå bare vært koblet forbi.

Motortemp blir litt høy når den står bare på tomgang syns jeg så jeg mistenker luft for å samle seg oppi koblinga der som jeg ikke får luftet ut. Den forrige motoren som stod i bilen hadde akkurat samme problemet etter at jeg koblet meg forbi varmeregisteret så blir spennende å se med nytt varmeregister på plass. Bestilte meg samtidig en termostat med lavere temp til el-viften, den som står der nå slår ikke inn før 99C' og det er litt i overkant syns jeg. Slapp viskosevifte bidrar nok heller ikke i positiv retning hva temperatur angår.

Her er i allefall en liten filmsnutt (lydopptak) av maskineriet:

http://s19.photobucket.com/albums/b166/ ... MG4569.mp4

Har bestilt nye foringer til dynamoen, for som dere hører så gnisser den mot reima.

Edit: Ikke se på bilens originale tempmåler for den er litt klikk, må se på den i midtkonsollen.. :wink:

• 3 weeks later...
Skrevet

Baaaaah...

Stoppet helt opp her nå, vi har skiftet port i garasjen og begynt å isolere og slikt så bilen har ikke blitt rørt på et par uker. At vinteren nærmer seg gjør at det ikke er vits i å stresse med å få den ferdig heller og det blir det ikke motivasjon av.. Varmeregisteret har heller ikke kommet.. MEN, nå har jeg i det minste fått tak i noe denne bilen har manglet helt siden jeg kjøpte den, diffbrems! :)

Har en åpen 210 diff med 3.07 utveksling fra før, den "nye" er 210 med 3.07 og 25% brems.

Bilen blir nok en hel del bedre å kjøre med denne diffen enn den var med den gamle.

Skrevet
Baaaaah...

Stoppet helt opp her nå, vi har skiftet port i garasjen og begynt å isolere og slikt så bilen har ikke blitt rørt på et par uker. At vinteren nærmer seg gjør at det ikke er vits i å stresse med å få den ferdig heller og det blir det ikke motivasjon av.. Varmeregisteret har heller ikke kommet.. MEN, nå har jeg i det minste fått tak i noe denne bilen har manglet helt siden jeg kjøpte den, diffbrems! :)

Har en åpen 210 diff med 3.07 utveksling fra før, den "nye" er 210 med 3.07 og 25% brems.

Bilen blir nok en hel del bedre å kjøre med denne diffen enn den var med den gamle.

er ikke mye vinter ute nå, bare 8 grader og regn... har jo vært det den siste månden. Så bare til å få bilen ferdig

Skrevet

Gikk faktisk en tur ut og skrudde litt etter at jeg skrev det innlegget. 8)

Demonterte midtkonsoll, deler av dashbord pluss diverse for å komme til varmeregisteret.

Fant ut at det var en nesten 10cm lang sprekk i det, ingen tvil om at det var defekt.. :)

Edit: Her var det bare 2 varmegrader ute i sted! :shock:

Men snøen kommer nok ikke før i november/desember en gang.. håper jeg..

Skrevet

2 grader??

Brrr... Hadde vært nok til at jeg mest sannsynlig hadde snudd i garasjedøra... Er nok blitt litt for godt aklimatisert i Retrogarasjen min...

Skrevet

Er varmere enn 2 grader i garasjen da, heldigvis.. :)

Burde være mulig å få litt temperatur her også nå, som det er montert isolert port osv.

Nødløsningen er å flytte inn i den nybygde garasjen til foreldrene mine på 100kvm x2etg, isolert. :D

Men har fått klar beskjed om at den ikke er noe lagringsplass, okkuperer jo de to andre garasjene deres.. :lol:

Skrevet
Gikk faktisk en tur ut og skrudde litt etter at jeg skrev det innlegget. 8)

Demonterte midtkonsoll, deler av dashbord pluss diverse for å komme til varmeregisteret.

Fant ut at det var en nesten 10cm lang sprekk i det, ingen tvil om at det var defekt.. :)

Edit: Her var det bare 2 varmegrader ute i sted! :shock:

Men snøen kommer nok ikke før i november/desember en gang.. håper jeg..

hvor i tromsø er det du bor da? er ikke så kaldt på øyen ihvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...