bmw-520i Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 har lest gjennom hele tråden din og må si du har gjort en bra jobb med motoren:) følger med videre her:) arbeide er utført sånn det skal gjørs på en gammel klassiker.
///MoePower Skrevet Januar 1, 2013 Forfatter Skrevet Januar 1, 2013 Morsomt å høre at du har tatt deg tid til å lese gjennom tråden! Det er sikkert ting som kunne ha vært gjort bedre eller annerledes, men jeg er fornøyd så langt. Motorrom, karosseri og understell vil jeg ha bedre, så jeg driver og sparer til et bedre utgangspunkt.
Paulus Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 Motorrom, karosseri og understell vil jeg ha bedre, så jeg driver og sparer til et bedre utgangspunkt. Godt nyttår ja Marius . Jaja, du får si ifra når du har spart nok . ///P
///MoePower Skrevet Januar 2, 2013 Forfatter Skrevet Januar 2, 2013 Jeg har forsåvidt spart "nok" allerede, men sliter litt med å finne akkurat det jeg er ute etter.. Stikkordet er E23/E24 med lite rust, bør ha et pent interiør (sportsseter om E24) og ikke være for sliten. E24'n jeg allerede har er perfekt til formålet, men syns den er litt for bra til å "ødelegge" med turbo. Bilen jeg leter etter skal være bra, men ikke "for" bra og kan gjerne være et lett prosjekt. Den bør dog ikke være for dyr, da jeg ikke ønsker å bruke pengene mine bare på bil. Planen er å få den godkjent så den bør være så bra som mulig, skal brukes på gaten. Med andre ord har jeg endel kriterier her som vanskelig lar seg gjøre å oppfylle..
Jeo635 Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 Holder på meden 76 e12 godkjent med 745 motor,bil har stått i 18 år så har veldig lyst å åpne motor og gå over motor.har lest litt om turbo grenrør,insprøyt,intercooler att dette ikke er allverden.skulle gjerne få noen tips.ring meg gjerne på 90930966 eller send med en pm.
///MoePower Skrevet Januar 3, 2013 Forfatter Skrevet Januar 3, 2013 Holder på meden 76 e12 godkjent med 745 motor,bil har stått i 18 år så har veldig lyst å åpne motor og gå over motor.har lest litt om turbo grenrør,insprøyt,intercooler att dette ikke er allverden.skulle gjerne få noen tips.ring meg gjerne på 90930966 eller send med en pm. Du har PM.
///MoePower Skrevet Januar 3, 2013 Forfatter Skrevet Januar 3, 2013 Hehe, nei.. Det er det jeg også tenker.
///MoePower Skrevet Januar 5, 2013 Forfatter Skrevet Januar 5, 2013 Nå har jeg omsider konkludert med at speedometeret mitt viser for lite.. Så jeg fraråder dere å kjøpe det batteriløse/oppgraderte SI kortet på ebay! Jeg har hele tiden vært klar over at speedometeret mitt viser mindre nå enn det gjorde før, men tenkt at det kanskje er mer reellt nå. Samtidig har jeg vært litt "skuffet" over aksellerasjonen i form av hva speedometeret viser og syns det har vist litt lite.. Når jeg tidligere har kunnet dra den til 170km/t i tredjegir og nå (med økt turtallsperre) ikke lenger enn til snaue 150km/t (speedometerfart) er det noe som skurrer.. Så det jeg har gjort er at jeg har laget meg en tabell som viser hvor høy den egentlige hastigheten er i hvert enkelt gir og på hvert enkelt turtall. Dette har jeg regnet meg frem til ved hjelp av differensialen og girkassens utveksling, samt dimensjonen på bakhjulene mine. Det vil selvfølgelig alltid være et visst avvik fra denne tabellen, men i teoriens verden er dette "aktuell" hastighet og speedometeret bør så absolutt ikke vise mindre enn dette. Original turtallsperre var faktisk (om jeg ikke husker feil) lavere enn 6500rpm. Nåværende turtallsperre er satt til 6800rpm, men skal på sikt økes til 7000rpm. Jeg har sammenlignet en speedometerfilm (der turteller ikke vises) med en logfil jeg har, som ble logget samtidig som speedometeret ble filmet og kommet frem til hvilket turtall jeg dro den til i hvert enkelt gir. Deretter har jeg sammenlignet med tabellen ovenfor og kommet frem til at når speedometeret viser 150km/t er reell hastighet egentlig ca 160-170km/t! Når speedometeret viser 100km/t har jeg egentlig 110-115km/t og når det viser 60 har jeg 65km/t, noe som irriterer meg da det jo er snakk om ganske store avvik her.. Nå skal det riktignok sies at ingenting står skrevet i stein, jeg har ikke sjekket speedometeret oppimot GPS enda, men jeg føler meg dog sikker på at speedometeret viser for lite. Årsaken tror jeg kommer av at dette SI kortet er laget for det amerikanske markedet. Originalt er det nemlig forskjellige SI kort i amerikanske og europeiske biler, men kortet jeg kjøpte ble sagt å passe både i amerikanske og europeiske biler. De jeg kjøpte det av skrev at det kunne erstatte både det amerikanske og det europeiske delenummeret, mens andre igjen oppgir kun det amerikanske delenummeret, det er det sannsynligvis en grunn til.. Det blir spennende å teste teorien min opp imot GPS etterhvert..
bmwtussan Skrevet Januar 5, 2013 Skrevet Januar 5, 2013 Kanskje speedometeret er mere riktig nå. Som regel viser jo det mere fart en du egentlig har. Du får teste med gps så får du iallefall se hvordan det ligger ann.
///MoePower Skrevet Januar 5, 2013 Forfatter Skrevet Januar 5, 2013 Ja, var det jeg også tenkte, men "teorien" min tilsier at det viser litt for lite sannsynligvis. Tabellen ovenfor viser teoretisk fart bilen skal ha på de forskjellige turtallene i de forskjellige girene og speedometeret viser 10-20km/t mindre enn dette i 170km/t. Jeg tviler på at den originalt har vist mer enn 20km/t feil, samt jeg har jo litt tung utveksling på diffen (3.07) så jeg syns det er rart om ikke bilen klarer mer enn ca. 150km/t i tredjegir. Før viste speedometeret i første, andre og tredjegir ca. 70, 115 og 170km/t. Nå viser det 60, 100 og 150km/t med økt turtallsperre, og verre vil det bli i høyere hastigheter. Men jeg skal såklart ikke si noe sikkert før jeg har testet med GPS..
///MoePower Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Hadde bilen ute av garasjen i dag, så da ble det en liten oppstartsvideo på halvkald motor.. http://s19.photobucket.com/albums/b166/ ... pstart.mp4 Som tidligere nevnt er ikke tempmåler og alle varsellampene i drift, har ikke sett noe på dette enda. Halve instrumentet ble mørkt i filmen, det skyldtes dårlig fjærspenn i pæresokkelen, har fikset det nå.
Paulus Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 Skikkelig godlyd ja . Må være spesielt artig når en vet at man har gjort alt selv . ///P
Haakjin Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 Tanken på at du gir opp E23 karosseriet er fælt Finn deg heller ett bedre E23 karosseri da, for dette er jo sjef, E24 er jo tøft det også, men det er jo dette karosseriet jeg synes din motor hører til! Det må jo være rått å ha en stor tung E23 med mye gamp? De må jo være en drøm på sladd også? Mvh Håkon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå