Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neeh, kjører aldri på 95 oktan - det bruker for mye suppe. Her er det 99 Vpower som gjelder. ;)

Makes no sense..

Redd for å få tenningsbank på 95 ? :lol:

Nei, men nå er vi rimelig OT, og dette har sikkert blitt diskutert ihjel tidligere, men min bil bruker mindre suppe på 99 V-Power enn på 95 oktan. Fakta. Målt, om og om igjen. Motor er en M54-B22, bilen har gått 132 kkm.

men så betaler du også 1-2 kr mer pr liter, spørs om vinninga går opp i spinninga? [-X

  • 1 month later...
  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sist jeg målte kjørte jeg på 0,69 l/mil på langkjøring med 99 V-Power kontra 0,84 - 0,85 l/mil med 95 oktan. Det er 600 liter mindre bensin i løpet av mine 40.000 km i løpet av et år. Om 95 koster 14,- og 99 V-Power koster 16,- er det en differanse på 3440,- per år.

0,85 l/mil * 4000 mil * 14 kr/l = 47600 kr

0,69 l/mil * 4000 mil * 16 kr/l = 44160 kr

Tenker jeg holder meg til 99 V-Power. Det gir bedre ytelse, og bedre økonomi.

Skrevet
Sist jeg målte kjørte jeg på 0,69 l/mil på langkjøring med 99 V-Power kontra 0,84 - 0,85 l/mil med 95 oktan. Det er 600 liter mindre bensin i løpet av mine 40.000 km i løpet av et år. Om 95 koster 14,- og 99 V-Power koster 16,- er det en differanse på 3440,- per år.

0,85 l/mil * 4000 mil * 14 kr/l = 47600 kr

0,69 l/mil * 4000 mil * 16 kr/l = 44160 kr

Tenker jeg holder meg til 99 V-Power. Det gir bedre ytelse, og bedre økonomi.

Kan du fortelle litt om hvordan du fikk frem disse målingene og hva kjøreruta bestod av?

Skrevet
Sist jeg målte kjørte jeg på 0,69 l/mil på langkjøring med 99 V-Power kontra 0,84 - 0,85 l/mil med 95 oktan. Det er 600 liter mindre bensin i løpet av mine 40.000 km i løpet av et år. Om 95 koster 14,- og 99 V-Power koster 16,- er det en differanse på 3440,- per år.

0,85 l/mil * 4000 mil * 14 kr/l = 47600 kr

0,69 l/mil * 4000 mil * 16 kr/l = 44160 kr

Tenker jeg holder meg til 99 V-Power. Det gir bedre ytelse, og bedre økonomi.

Kan du fortelle litt om hvordan du fikk frem disse målingene og hva kjøreruta bestod av?

Ålesund - Oslo (95 oktan, på høsten), og Oslo Molde tur/retur (95 oktan tur / 99 V-Power retur, på våren). Oslo - Trysil tur/ retur (99 V-power, nå i vinter). På sistnevnte tur hadde jeg et forbruk på 0.73 l/mil på vinterføre og piggdekk. Jeg målte ved å fylle full tank og nullstille kjørecomputer. Kontrollmålte også ved å lese km.stand og antall liter fylt.

Jeg kjører stortsett på cruisecontrol der det lar seg gjøre, og marsjer ~10-12% høyere enn tillatt fartsgrense i 80 sonene. 100 soner overholder jeg stort sett. Slipper gassen i nedoverbakke og bremser på motor. Ser langt frem og planlegger lyskryss/ stopp-punkter. Grisekjøring får jeg gjort i fra meg med motorsykkel på bane.

  • 3 months later...
Skrevet

Jeg har fortsatt et E85 kit til 4sylinder liggende her å slenge, rakk aldri å montere før jeg bytta bil. Går for en 500lspp om noen trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...