Gå til innhold

DIY Konvertere til E85 [E39]


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

Egen erfaring:

E36 318is med "ødelagt kaldstart" regulator (konstant 1200rpm) gikk fint på 100% blanding. Ikke testet under 5 grader. Litt dårlige effekt. Merkbart høyere forbruk.

E39 540iA med chip, eksos og filter gikk fint med 100% blanding når varm, men fjusket ved kaldstart. Ikke testet under 5 grader. Ingen merkbar effektøkning/tap. Merkbart høyere forbruk.

E38 730iA orginal foruten åpent filter fusket på 100% blanding, men ok på 80%. Ikke testet under 5 grader. Ingen merkbar effektøkning. Merkbart høyere forbruk.

E34 520iA 24V fusket på alt over 70% innblanding, tongstart, merkbart dårlige effekt og fæl jaging. Merkbart høyere forbruk.

Alle biler jeg har prøvd har gått fint på 50/50 blanding uten diskusjon, verken ved kaldstart eller under kjøring.

Det er jo noe som heter vinterkvalitet nå snart, og da er det vel egentlig "E75" også, den skal være på pumpene i November.

E85 fungerer som dyserens, så husk, husk, husk !!! å bytt bensinfilter etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde høy forbruk på min 528i men etter e85 har den dramatis gått ned (nå har jeg kjørt bare 200km med kitt) faktis så har det blitt lavere enn det d var med bensin noen gang, men jeg må kjøre 2 tanker før jeg bekrefter det! bilen går mye roligere (ny bil følse) girer mykere.

plutslig følt jeg meg fattig får bensin når jeg leste 14,57 for bly95 :D , og Takket GUD for E85 [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISBjörn: Du skriver at du har merkbart høyere bensinforbruk på de bilene du har testet, vet du ca hvor mye du har gått opp. Jeg lander som regel på 1,5-2 liter på mila jeg.. Kjører endel bykjøring, og korte turer så kan være det, at kaldstartfunksjonen aldri får slått seg av, slik at den kjører på med brennstoff unødvendig.. Jeg skal ta noen langturer nå framover og teste litt mer for å se hvor langt ned jeg ialefall klarer og presse gjennomsnittet. Med både 50/50 uten kitt, og 100% med kit, for å se hva prisen pr mil blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISBjörn: Du skriver at du har merkbart høyere bensinforbruk på de bilene du har testet, vet du ca hvor mye du har gått opp. Jeg lander som regel på 1,5-2 liter på mila jeg.. Kjører endel bykjøring, og korte turer så kan være det, at kaldstartfunksjonen aldri får slått seg av, slik at den kjører på med brennstoff unødvendig.. Jeg skal ta noen langturer nå framover og teste litt mer for å se hvor langt ned jeg ialefall klarer og presse gjennomsnittet. Med både 50/50 uten kitt, og 100% med kit, for å se hva prisen pr mil blir.

På V8 bilene ligger jeg nok uten å lyve på ca 2-2,5 liter på mila med mitt bruk (obs, blir kun brukt til kosekjøring, setter meg ikke i 540ien og pendler 11 mil til jobb for å si det sånn), så sammenligningsgrunnlaget er nok noe tynt her.

Når det gjelder måling har jeg målt 540iA'en til 1,1 i sommer på ferietur fra Stavanger - Solør, kjørte da så økonomisk som jeg bare klarte. Kjørte da også på helt ren E85 :) Målte da 1,1 liter pr/mil med full pakke, full tank, frue, bikje og bagasje. Har defekt lockup funksjon, så den ligger å kobler inn/ut "5 gir", dette gjør nok også at forbruket er noe høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Av en eller annen grunn så starter bil bedre etter olje service på bilen min med 5050 blanding i minus 4. Har også prøvd med motorvarmer bedre med det enn om morgen når bilen er parkert i garasjen ved pluss 12. Har en venn som har konvertert sin 528 han kjører 100% han sier fungerer utmerkert fint. Men det anbefales å blande 20 l med bensin ved ved veldig kalde temperatur nivå.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hvordan fungerer konverteringen nå som det har blitt mange minusgrader, og - er det noen som har erfaring med http://www.tankaetanol.nu/ sitt KIT?

Jeg kjøpte meg en x5 før jul og har satt e39'en til sides. Men jeg starter den med jevne mellomrom og den sviver da fremdeles, selv om der er minusgrader :)

Men jeg vil nok foreslå å ha litt 95oktan i tanken da jeg merker at den kan være litt tungstartet når det er skikkelig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - takk for svar. Vurderer å sette på et konverteringskit, men det er kanskje like greit å fylle 30/70 eller noe.

Grattis med X5 da. :)

Takk for det, X5'en er bare fantastisk :)

Når det gjelder blandingsforholdet på en konvertert motor så vil jeg anta at 10-15% 95okt bør holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeh, kjører aldri på 95 oktan - det bruker for mye suppe. Her er det 99 Vpower som gjelder. ;)

Makes no sense..

Redd for å få tenningsbank på 95 ? :lol:

Nei, men nå er vi rimelig OT, og dette har sikkert blitt diskutert ihjel tidligere, men min bil bruker mindre suppe på 99 V-Power enn på 95 oktan. Fakta. Målt, om og om igjen. Motor er en M54-B22, bilen har gått 132 kkm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...