Gå til innhold

BMW 530d


Sfinx
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser litt på en ny bil som bruksbil og har da lyst på BMW igjen. Har hatt E39 touring før og likte den veldig godt. Hadde da en 98 525tds touring som var en god bil!

Har sett litt på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29063642

Hva tror dere om den? Har det noe å bety at den har gått så langt? Min gamle 525 hadde gått 310 000når jeg solgte den og den går som en klokke enda.

Ser det er tiptronic automaten som sitter her. Er den en flaskehals i og med at den har rullet så langt? Bilen ser grei ut sånn ellers.

Og er det stor forskjell på 184hk mot 193 som kom litt senere? Går den merkbart bedre enn 525tds`en jeg hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv har erfart, du må ikke se deg blind på km, men vurdere tilstanden til bilen det gjelder.

Du får ringe og spørre om dieselpumper/dyser/turbo/girkasse har blitt byttet tidligere.. ;)

Automatkassa som kom med facelift og 193hk er bygd for litt høyere belastning. Facelift er fra 2001 modeller dvs bygd fra 10/2000.

Min har rulla snart 300' og er på første girkassa, girer fint og mykt den. :)

Er helt brukbart skyv i en 530d. Utifra oppgitt ytelse så skulle den nok være kvikkere enn en original 525tds ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja går nok greit vil jeg tro:).

Lyst til å ta turen nedover for å se på den. Synd det er såpass langt (Gjøvik)..

MEN, er det mulig å sjekke reg.nr. på bilen hos BMW Norge? Om de kan se på servicehistorikken der eller noe? Ser ut til at det er en norsksolgt bil pga lyktespylerne på xenonlysene.

I følge Mekonomen sine nettsider så ble bilen sist EU-godkjent 18.11.2010. Det står også her at førstegangsreg i Norge var 10.8.2000, men med oppgitte 135kw, så er det fremdeles en 184hk. Står understellsnummer her og, det kan jeg jo sikkert sjekke med BMW Norge.

Eventuelt så kan jeg kanskje be selger om å ta bilen på en NAF-test som jeg betaler? Så kunne han maila meg testen før jeg reiser nedover. Hadde kanskje vært det mest fornuftige? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja går nok greit vil jeg tro:).

Lyst til å ta turen nedover for å se på den. Synd det er såpass langt (Gjøvik)..

MEN, er det mulig å sjekke reg.nr. på bilen hos BMW Norge? Om de kan se på servicehistorikken der eller noe? Ser ut til at det er en norsksolgt bil pga lyktespylerne på xenonlysene.

I følge Mekonomen sine nettsider så ble bilen sist EU-godkjent 18.11.2010. Det står også her at førstegangsreg i Norge var 10.8.2000, men med oppgitte 135kw, så er det fremdeles en 184hk. Står understellsnummer her og, det kan jeg jo sikkert sjekke med BMW Norge.

Eventuelt så kan jeg kanskje be selger om å ta bilen på en NAF-test som jeg betaler? Så kunne han maila meg testen før jeg reiser nedover. Hadde kanskje vært det mest fornuftige? :)

Min har xenonlys og lyktespylere, og er importert fra tyskland, så det er ikke noe og sammenligne med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett fornuftig med en NAF test. :)

Tok det på min, og eieren av bilen fikk ikke vite resultatet, sikkert pga jeg skulle betale for testen regner jeg med.

Når du legger inn skiltnr hos mekonomen så får du også opp om den er import eller ikke. ;)

For å få div info er det vel best å ringe eiern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. snakka med NAF nå og det er jo ferietider da. Hadde ikke noe ledig time før om 3 uker. Bilen kan jo fort bli borte innen den tid. Hadde vært greit å hatt en salgstest på bilen og da. Vil jo gi en riktig pekepinn på om jeg skal kjøpe eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt mer på bilen. Den er kjøpt ny i Norge og har hatt 2 eiere. Den siste eieren har hatt bilen siden 2001 til nå i år og skal ha fulgt regelmessig service oppover. Bilen er langkjørt.

Virker jo greit, får ta en tur ned og se på tenker jeg:). Får hoppe på flyet:).

Hva tror dere da folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo fin ut den. :)

Spurte du om dieselpumper/dyser/turbo/girkasse?

Rust i nedre kant av dører samt bakluke?

Det er iallefall ting det er greit å ha orientert seg om, og ha i bakhodet at det er snakk om en bil som har rulla nærmere 400k :)

Mener at det da ikke er helt unaturlig at det er en liten rustflekk for eks. ;)

Ser også i annonsen at det står diff. sperre oppført på utstyrslista.. har den det så er det jo konge. Det ble ikke levert originalt, men det finnes jo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står diffsperre ja, men tipper ganske sikkert ved å si at det er feilaktig satt på av selger:P.

Men hadde det vært der, så hadde jo det vært kult:).

Fikk navnet av gammel eier fra selger, skal komtakte han i morgen og spørre om disse tingene du nevner. Han kan sikkert fortelle meg hvor han har vært på service med bilen og slik at jeg eventuelt kan sjekke hva som er blitt gjort der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Bavaria Kristiansand. De har ikke hatt regelmessig service på denne bilen, men de kunne fortelle meg litt.

Det var reklamasjon på bilen i 2006 - da ble det byttet turbo. Det var også skiftet dieselpumpe i 2009 på 355 000km.

Dette virker jo oppløftende:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...