Spinner Skrevet Juli 5, 2011 Skrevet Juli 5, 2011 Heisann Har et problem med min E39-2000 520i M52TU «Check Engine» eller «motorlampen» kommer og går vekselvis et par dager av gangen... Hadde bilen på diagnose tidligere i vår i forbindelse med en annen jobb, der hadde de registrert for mager blanding og mente det kunne skyides CVV (Vievhusventilasjon) Byttet denne + slanger for noen uker siden og det har ikke hjulpet, jeg tror det må være noe annet? Et clue kan være at motoren fusker litt når den er kald, men etter en kilometer er alt greit. Kan det være en temp sensor eller liknende som skaper seg og gjør at den får feil blanding når kald og dette gjør fuskingen og slår ut på lambda sensor? Setter stor pris på forslag til hva jeg bør gjøre videre?
SweetBMW Skrevet Juli 5, 2011 Skrevet Juli 5, 2011 Hei. Mager blandings koder P0171 og P0174 kan skyldes lambda sonder, luftmassemåler elelr falskluft. Sistnevnte er veldig utsatt på BMWs seksere. Sjekk belgen som går fra luftmassemåler og ned til gasspjeldet. Se etter revner. Evt hvis du vil så er jeg i Stavanger ut uka nå og kan evt hjelpe deg med dette om du er i nærheten av Stavanger \ Sandnes området. \\Tommi
Spinner Skrevet Juli 6, 2011 Forfatter Skrevet Juli 6, 2011 Hei. Mager blandings koder P0171 og P0174 kan skyldes lambda sonder, luftmassemåler elelr falskluft.Sistnevnte er veldig utsatt på BMWs seksere. Sjekk belgen som går fra luftmassemåler og ned til gasspjeldet. Se etter revner. Evt hvis du vil så er jeg i Stavanger ut uka nå og kan evt hjelpe deg med dette om du er i nærheten av Stavanger \ Sandnes området. \\Tommi Hei. Begge innsugsbelgene er nye så jeg tror ikke det kommer til noe falskluft. Tror mer på lmm eller lambda trøbbel, får begynne med å rense lmm med startgass Takker for tilbud om hjelp men er for langt unna Stavanger området Kan forresten feil på lmm eller lambda også forårsake fuskingen jeg opplever med kald motor?
Vannslangen Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Ta en diagnose vel, så ligger det jo der va som har trigget check engine lampen?
Spinner Skrevet Juli 6, 2011 Forfatter Skrevet Juli 6, 2011 Ta en diagnose vel, så ligger det jo der va som har trigget check engine lampen? Nå har jeg ikke utskriften med kodene her, men det var utslag på for mager blanding (som nevnt tidligere) sa verkstedet, fikk ikke noe mere konkret enn det. Carsoften min har tatt kvelden og jeg punger ikke ut for ny diagnose før jeg er helt nødt.
SweetBMW Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Ja men uansett da så burde du ha mulighet for å ta en ny diagnose, fordi mager koder kommer av de tingene som jeg nevnte. Ja og evt dårlig bensinpumpe men det får du feilmeld på.
Vannslangen Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 En carsoft til 320 kr inkluder frakt fra dealextreme er jo ikke akkurat dyrt?!
Spinner Skrevet Juli 7, 2011 Forfatter Skrevet Juli 7, 2011 Har Carsoft fra før som sagt, men den har tatt kvelden nå Ser på BC at forbruket er relativt lavt ~0,77-0,8 på langkjøring. Utelukker ikke det lambda, har det for meg at forbruket øker da?
Spinner Skrevet Juli 18, 2011 Forfatter Skrevet Juli 18, 2011 Hei igjen. Da har jeg fått lest av noen feilkoder med INPA/EDIABAS. Kjøpte denne; Feilkodene som trigger lampe er 227 & 228 og kan ses her; Sier dette dere noe? (Nippet også av pluggen på LMM bare for å prøve. Ble merkbart mindre fusking når kald, men fortsatt ikke 100%. Sier egentlig dette meg noe? Går ikke DME i "safe-mode" og det kan da like gjerne være en annen signalgiver som er kødder?)
Bjornizz Skrevet Juli 18, 2011 Skrevet Juli 18, 2011 Jeg har samme problem på min 2001 mod, med M54 motor. Snakket med en ekspert innen bilelektronikk og han sa det kunne være tørkregulator ventilen ved utlufting fra veivhus. Måten å finne ut om det var dette var å ta av oljelokket, få en til å ruse den litt mens du står å hører om du hører noe som høres ut som en luftlekkasje. Dette funka ikke for meg, men prøv du. Kan være det
Spinner Skrevet Juli 19, 2011 Forfatter Skrevet Juli 19, 2011 Jeg har samme problem på min 2001 mod, med M54 motor.Snakket med en ekspert innen bilelektronikk og han sa det kunne være tørkregulator ventilen ved utlufting fra veivhus. Måten å finne ut om det var dette var å ta av oljelokket, få en til å ruse den litt mens du står å hører om du hører noe som høres ut som en luftlekkasje. Dette funka ikke for meg, men prøv du. Kan være det Det er nok veivhusventilasjonen (CVV) han refererer til, det samme sa et verksted til meg, men den har jeg nå byttet sammen med tilhørende slanger og staket opp tett løp til peilepinnerør. Trodde alt skulle bli bra, men neida. Mistenker LMM men har lite lyst å bare bytte deler på måfå, det har en lei tendens til å balle på seg...men noe må jeg vel snart prøve
Bjornizz Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 Har du også lyden av lufta? Som om det er en luftlekkasje?
Nr1 Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 Sjekk slangen fra veivhus dreneringen som går inn på olje peilepinen,dise er ofte ikke helt i orden og muligens den suger fals luft der. Det neste du bør sjekke er slangen til bensin trykk regulatoren,ta av slangen oppe ved regulatoren når bilen går på tomgang og kjenn at det er vacum i slangen,har sett mangen tilfeler der den er helt av. Slangen siter tilkoblet innsug bak gaspjeld så det er lit jobb og kome til denne. Motorstyringen i m52 er ganske flink til og oppdatere seg med falsk luft lekkasjer,ergo bilen går fint selv om den suger falsk luft eller har lysende motor lampe. Feilen som bilen din lagrer er typisk fals luft men kan også komme av deff lmm. Når du starter bilen kald så kjører den en intern obs kontroll på alle lamdasonder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå