Gå til innhold

«Check Engine» lampen, M52TU. Trenger input! (LØST)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Har et problem med min E39-2000 520i M52TU

«Check Engine» eller «motorlampen» kommer og går vekselvis et par dager av gangen...

Hadde bilen på diagnose tidligere i vår i forbindelse med en annen jobb, der hadde de registrert for mager blanding og mente det kunne skyides CVV (Vievhusventilasjon)

Byttet denne + slanger for noen uker siden og det har ikke hjulpet, jeg tror det må være noe annet?

Et clue kan være at motoren fusker litt når den er kald, men etter en kilometer er alt greit. :?

Kan det være en temp sensor eller liknende som skaper seg og gjør at den får feil blanding når kald og dette gjør fuskingen og slår ut på lambda sensor?

Setter stor pris på forslag til hva jeg bør gjøre videre?

Skrevet

Hei. Mager blandings koder P0171 og P0174 kan skyldes lambda sonder, luftmassemåler elelr falskluft.

Sistnevnte er veldig utsatt på BMWs seksere. Sjekk belgen som går fra luftmassemåler og ned til gasspjeldet.

Se etter revner. Evt hvis du vil så er jeg i Stavanger ut uka nå og kan evt hjelpe deg med dette om du er i nærheten av Stavanger \ Sandnes området.

\\Tommi

Skrevet
Hei. Mager blandings koder P0171 og P0174 kan skyldes lambda sonder, luftmassemåler elelr falskluft.

Sistnevnte er veldig utsatt på BMWs seksere. Sjekk belgen som går fra luftmassemåler og ned til gasspjeldet.

Se etter revner. Evt hvis du vil så er jeg i Stavanger ut uka nå og kan evt hjelpe deg med dette om du er i nærheten av Stavanger \ Sandnes området.

\\Tommi

Hei.

Begge innsugsbelgene er nye så jeg tror ikke det kommer til noe falskluft.

Tror mer på lmm eller lambda trøbbel, får begynne med å rense lmm med startgass 8)

Takker for tilbud om hjelp :D men er for langt unna Stavanger området :(

Kan forresten feil på lmm eller lambda også forårsake fuskingen jeg opplever med kald motor?

Skrevet
Ta en diagnose vel, så ligger det jo der va som har trigget check engine lampen?

Nå har jeg ikke utskriften med kodene her, men det var utslag på for mager blanding (som nevnt tidligere) sa verkstedet, fikk ikke noe mere konkret enn det.

Carsoften min har tatt kvelden og jeg punger ikke ut for ny diagnose før jeg er helt nødt. :wink:

Skrevet

Ja men uansett da så burde du ha mulighet for å ta en ny diagnose, fordi mager koder kommer av de tingene som jeg nevnte. Ja og evt dårlig bensinpumpe men det får du feilmeld på.

Skrevet

Har Carsoft fra før som sagt, men den har tatt kvelden nå :?

Ser på BC at forbruket er relativt lavt ~0,77-0,8 på langkjøring.

Utelukker ikke det lambda, har det for meg at forbruket øker da?

  • 2 weeks later...
Skrevet

Hei igjen.

Da har jeg fått lest av noen feilkoder med INPA/EDIABAS. Kjøpte denne;

yy5wq0mt8k9e9smf6h33_thumb.jpg

Feilkodene som trigger lampe er 227 & 228 og kan ses her;

lc1spmzffro2hjng3jal_thumb.jpg

Sier dette dere noe?

(Nippet også av pluggen på LMM bare for å prøve. Ble merkbart mindre fusking når kald, men fortsatt ikke 100%. Sier egentlig dette meg noe? Går ikke DME i "safe-mode" og det kan da like gjerne være en annen signalgiver som er kødder?)

Skrevet

Jeg har samme problem på min 2001 mod, med M54 motor.

Snakket med en ekspert innen bilelektronikk og han sa det kunne være tørkregulator ventilen ved utlufting fra veivhus. Måten å finne ut om det var dette var å ta av oljelokket, få en til å ruse den litt mens du står å hører om du hører noe som høres ut som en luftlekkasje.

Dette funka ikke for meg, men prøv du. Kan være det

Skrevet
Jeg har samme problem på min 2001 mod, med M54 motor.

Snakket med en ekspert innen bilelektronikk og han sa det kunne være tørkregulator ventilen ved utlufting fra veivhus. Måten å finne ut om det var dette var å ta av oljelokket, få en til å ruse den litt mens du står å hører om du hører noe som høres ut som en luftlekkasje.

Dette funka ikke for meg, men prøv du. Kan være det

Det er nok veivhusventilasjonen (CVV) han refererer til, det samme sa et verksted til meg, men den har jeg nå byttet sammen med tilhørende slanger og staket opp tett løp til peilepinnerør. Trodde alt skulle bli bra, men neida. Mistenker LMM men har lite lyst å bare bytte deler på måfå, det har en lei tendens til å balle på seg...men noe må jeg vel snart prøve :?

Skrevet

Sjekk slangen fra veivhus dreneringen som går inn på olje peilepinen,dise er ofte ikke helt i orden og muligens den suger fals luft der.

Det neste du bør sjekke er slangen til bensin trykk regulatoren,ta av slangen oppe ved regulatoren når bilen går på tomgang og kjenn at det er vacum i slangen,har sett mangen tilfeler der den er helt av.

Slangen siter tilkoblet innsug bak gaspjeld så det er lit jobb og kome til denne.

Motorstyringen i m52 er ganske flink til og oppdatere seg med falsk luft lekkasjer,ergo bilen går fint selv om den suger falsk luft eller har lysende motor lampe.

Feilen som bilen din lagrer er typisk fals luft men kan også komme av deff lmm.

Når du starter bilen kald så kjører den en intern obs kontroll på alle lamdasonder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...