Gå til innhold

BMWCCN Racing - BMW Cup


mortenam
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

det er tydeligvis ikke alle som har fått det med seg at vi har startet vår egen racingserie i BMWCCN. Reglementet og tanken bak racingserien er basert på Corsa Italiana, og er ment som et billigere og enklere alternativ til f.eks GT-klassene i Racing NM. Dette er et tilbud til alle medlemmer i BMWCCN.

Vi hadde håpet å kjøre vårt først løp nå på Rudskogen den 5. og 6. august, men det må vi dessverre kansellere. Det vanlige treffet for hovedklubben vil selvsagt fortsatt arrangeres som vanlig. Vårt første offisielle løp og trening vil derfor bli sammen med NSK på CSM i Våler i slutten av august. Websidene til NSK er foreløpig ikke oppdatert med informasjon eller påmelding, men de vil snart legges ut her:

http://sportsvogn.no/sitepageview.aspx?sitepageid=1026

Deretter vil vi kjøre sammen med Corsa Italiana på Rudskogen første helg i oktober.

Dersom dette virker interessant for deg anbefaler vi en titt på hjemmesiden vår, hvor det bl.a. ligger en link til vårt reglement og hva som trengs for å kunne delta:

http://www.bmwccnracing.no/home/reglement

http://www.bmwccnracing.no/home/sjekkliste

og kanskje også melde deg inn i Facebook-gruppen vår:

https://www.facebook.com/group.php?gid=116484671706113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flott at det endelig kom opp igjen!

Kanskje du kunne forklart i litt forenkelet versjon hva slags biler / oppsett som er tillatt i Cupen, jeg vet mange fortsatt tror at man må stille med tilnærmet orginalbil, og ikke har lov til å endre noe.

Jo enklere forklart og proklamert, jo lettere er det å få folk engasjert i denne billige og geniale cupen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo, jeg kan prøve å oppsummere krav og reglement. Dette er dog en demokratisk og dynamisk racingserie, så dersom nye behov og ønsker dukker opp så kan det kanskje være aktuelt å gjøre endringer på reglementet for 2012. Registrer dere på forumet og vær med på diskusjonene der.

- Bilen må være basert på en serieprodusert BMW som er 16 år eller eldre. Aldersbegrensningen er dog noe som kanskje vil bli mulig å endre på, eventuelt opprette egne klasser i framtiden. Uansett, en ferdigbygget løpsbil fra BMW Motorsport er altså ikke tillatt.

- Du står fritt til å bytte motor og drivverk mellom forskjellige BMW-modeller, dvs du kan ha en S50B30 i en E30, osv. Men som nevnt i punktet over må også motor være basert på en serieprodusert enhet.

- Bilen må ha vognlisens og derfor ha de sikkerhetsmodifikasjoner Bilsportforbundet krever. Dvs bur, bygget etter reglement, nødstrømbryter, fjernet rattlås osv. Dette er definert i reglementet på Racing-seksjons på bilsport.no

- Du har mulighet til å montere turbo eller kompressor og gjøre annen motortrimming så lenge bilens vekt/effekt-forhold ikke går utenfor det reglementet tillater. For å sjekke dette laster du ned regnearket for effektberegning og taster inn dataene på bilen din der.

Grovt oppsummert er dette ment som en klubbracing-serie og skal ha en lav inngangsterskel, både økonomisk og teknisk. For de som ønsker å bygge enda heftigere biler enn det reglementet tillater anbefaler jeg å ta en titt på Racing NM og GT-klassene der. Men! Det er selvsagt mulig å bygge en bil som kan konkurrere i både BMW Cup og f.eks GT3 eller GT4 i Racing NM.

Som et eksempel kan jeg bruke min egen bil. Det er en 1994 E36 M3 med S50B30. Jeg har lettet bilen ved å fjerne alt av interiør, asfaltmatter, AC, takluke osv. Med karbonfiber-panser og bakluke har bilen nå en egenvekt på ca 1320kg, og det er med et vanlig veltebur i stål. Jeg har selvsagt oppgradert understell og bremser, samt litt deler her og der, men ellers er bilen ganske original. Slik den er nå tilhører den klasse 2 i reglementet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å ha lest i linkene du har lagt ut, så spør jeg bare, er det mulig å kombinere dette med gategodkjente biler? altså registrerte biler med skilt. eller er det uregistrerte banebiler som gjeldet her?

Så lenge bilen har vognlisens så holder det for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT er russisk rulett, det kommer helt ann på hvem du søker hos, og hvem som behandler søknaden. Ehrnst her inne har jo fått godkjent halvbur for ikke lenge siden, og det er flere jeg vet om som har fått foreløpig GO på halvbur.

Jeg hadde ikke bekymret meg så mye. Et skrudd bur er fine greier om man skulle komme borti problemer. Bare å skru ut, sammen med bøttestol og 4 punkt seler. Egentlig ganske kurrant.

På banen har du uansett egen forsikring (NBF) i tilegg til din egen bilforsikring.

Det som nok kan bli problematisk er om du bruker den private bilforsikringen ved uhell på banen. Derfor er det jo lurt å bruke en gammel bil man har råd til å vrake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT er russisk rulett, det kommer helt ann på hvem du søker hos, og hvem som behandler søknaden. Ehrnst her inne har jo fått godkjent halvbur for ikke lenge siden, og det er flere jeg vet om som har fått foreløpig GO på halvbur.

Jeg hadde ikke bekymret meg så mye. Et skrudd bur er fine greier om man skulle komme borti problemer. Bare å skru ut, sammen med bøttestol og 4 punkt seler. Egentlig ganske kurrant.

På banen har du uansett egen forsikring (NBF) i tilegg til din egen bilforsikring.

Det som nok kan bli problematisk er om du bruker den private bilforsikringen ved uhell på banen. Derfor er det jo lurt å bruke en gammel bil man har råd til å vrake.

Skal man ha vognlisens (som de krever i bmw-cup) kan man ikke ha skrudd bur eller halvbur. Må nok ha et ordentlig sveisa bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bilsport.no/uploads/304_gen-tekn ... 011_bb.pdf

Se kapittel 11 i PDFen ovenfor. Det er kun forsterkningsplaten som skal sveises, slik jeg tolker det. Uansett, det beste er selvsagt å få det avklart med en teknisk kontrollant før du begynner. Snakk også med Pedersen Racing. Jeg kjøpte delene til buret mittt der, og de visste nøyaktig hvordan det skulle gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bilsport.no/uploads/304_gen-tekn_sikkerhetsbest_for_rally_og_h-lop_2011_bb.pdf

Se kapittel 11 i PDFen ovenfor. Det er kun forsterkningsplaten som skal sveises, slik jeg tolker det. Uansett, det beste er selvsagt å få det avklart med en teknisk kontrollant før du begynner. Snakk også med Pedersen Racing. Jeg kjøpte delene til buret mittt der, og de visste nøyaktig hvordan det skulle gjøres

Dersom det anvendes demonterbare forbindelser i konstruksjonen, må disse overensstemme med FIA-godkjent type (se tegn. 253-27 til 253-37). Disse kan ikke sveises fast. Skruer og bolter skal ha tilstrekkelig minimumsdiameter og være av best mulig kvalitet (ISO 8.8 eller bedre). Demonterbare forbindelser kan ikke benyttes som en del av hoved- front- og sidebøyler fordi de kan medføre deformering. Slike forbindelser er kun ment for tilleggsstag til veltebøylene og for montering av langsgående bøyle til en hovedbøyle (tegn. 253-4). I sistnevnte tilfelle skal det ikke benyttes fester som vist i tegn. 253-30, 253-33 og 253-37.

Kan ikke ha et helskrudd bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 3 months later...

Bur reglementet til bilsportforbundet er litt dårlig og uklart etter min mening. Bilsportforbundet ved Egil Jensen gir veiledning for hvordan man kan få til en løsning hvor man kan skru ut buret.

Han kan også hjelpe til med dispensasjoner fra reglementet på fornuftige løsninger.

Ring 23054500.

I tillegg leverer feks http://www.safetydevices.com/ skrudd FIA godkjent bur til noen modeller.

Hva det ble av racingen kan man lese på FB :https://www.facebook.com/group.php?gid=116484671706113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...