Gå til innhold

Rust forhindring, DEN beste måten..??

Bmweee
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å flekt av sideskjørta på e34'n ser eg meg nødt til å ta en økt på kanalene, overflate rust her og der..

MEN, har folk noen anbefalinger av produkt, fremgangsmåte etc-etc for å slippe å måtte ta dette flere ganger?

Skal sies at bilen ikkje blir vinterkjørt..

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun det beste er godt nok...sandblåsing, syregrunning (CA Primer) og lakk, hvis du sandblåser så får du bort 100% av rusten, bruker du vinkelsliper eller pussepapir så pakker du inn rust i porene og du vil ha lakkrusten tilbake etter et år eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Slipe ned

2. Syregrunning

3. Lakkere

4. Påfør diesel

5. Påfør så oppvarmet ovatrololje

6. Kjør en tur på støvete grusveier

Da får du en fin suppe som beskytter bilen på korrosjon :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var jaggu lurt.....å ha et tykt lag med oljesand under sideskjørta, litt gnissing her så har du bart metall å da er det rust igjen, sliping er heller ingen god ide hvis du vil bli kvitt rust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN beste måten?

Kapp ut og sveis i nytt! Korrodert metall vil alltid korrodere igjen, samme hvor sandblåst og syregrunnet det er. Har det rustet en gang, så vil det lett ruste igjen.

Men det finnes alternativer.

Du kan bremse rustprosessen med å pusse det rent og smøre på olje som nevnt over. Det finnes også diverse produkter fra Hammerite osv. som påstås å være ruststoppende. Jeg går ikke god for noen av de. Har prøvd Hammerite sin hammerslaglakk som kan males direkte på rust, og den har fungert i halvannet år nå. Jeg vil allikevel ikke gå god for den, da jeg ikke vet hvordan den takler gnissingen under sideskjørter. Nederst på frontplaten har den fungert absolutt helt fint, men der står den strengt tatt i fred også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locktite 7505 (het tidligere x-80) funker faktisk. Puss/slip ned og ta 3-4 runder med den og så vanlig fremgangsmåte med lakk etterpå.

Men det skal også sies at den rusta ofte kommer fra innsiden og da er det lite annet enn kapp og sveis som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var jaggu lurt.....å ha et tykt lag med oljesand under sideskjørta, litt gnissing her så har du bart metall å da er det rust igjen, sliping er heller ingen god ide hvis du vil bli kvitt rust

Leste nå at han tenkte utenpå karosseriet, jeg tenkte på understellsbehandling.

Jo, vi har hatt x-antall hundre biler i løpet av 40 år, ingen har rusta mer med vår rustbehandlingsmetode :wink: så det funker så absolutt.

Så at det er en dårlig ide er feil, punktum :wink: Nytt stål er selvfølgelig det meste, også på med bodyshit som jeg kaller det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ruster faktisk der man sveiser også ;) sveising er egentlig noe dritt det også hvis man skal være satans pirkete, man forandrer strukturen på metallet når man varmer det opp og det ruster som regel på baksiden av sveisen, men er det lakkrust så er det best å sandblåse, har litt sertifikater i sandblåsing og har sandblåst en del moduler til offshore så dette vet jeg ganske mye om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ruster faktisk der man sveiser også ;) sveising er egentlig noe dritt det også hvis man skal være satans pirkete, man forandrer strukturen på metallet når man varmer det opp og det ruster som regel på baksiden av sveisen, men er det lakkrust så er det best å sandblåse, har litt sertifikater i sandblåsing og har sandblåst en del moduler til offshore så dette vet jeg ganske mye om ;)

En sveis ruster som bare juling, det er derfor sveisene skal pusses rene FØR rustet begynner å tære på metallet under. Metall som har vært korrosjonsskadd (utsatt for tæring), har mye lettere for å korrodere enn "nytt" stål. Rust svekker stålet. Det er det ingen tvil om.

Jeg snakker om tynnplate.

Offshorecontainere o.l. kan absolutt ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er da bare overflate, var på tanken å bruke en slags rondeller på vinkelslipern men skeptisk, aldri drevet me dette på bil og vil ha noe som holder..

Men sandblåsing er å anbefale da altså? er noe eg skal få til i hjembygda, ellers stoff/tectyl å smøre på når dette er reint??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut bilde av rusten, så er det enklere. Forskjellige folk definerer overflaterust veldig forskjellig. Jeg har til og med vært borti folk som har ment at det var overflaterust, når man kunne pille av rustkaker med et skrujern. "Det er jo bare på overflaten, det har ikke rustet igjennom hele kanalen lissom"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har eg ikke bilder her, men det ER overflate, etter å ha hatt noen gamle bmw'er har iallefall eg skjønt betydningen av "overflate-rust og igjennom-rustet"

Men tror eg går for sandblåsing, men spørsmålet er da hva eg skal legge på etterpå..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...