Desko-K Skrevet Juli 10, 2011 Skrevet Juli 10, 2011 Hadde nylig bilen på EU kontroll og punget ut en del i det siste, så da oljeservice-lampen kom på like etter ignorerte jeg den til den ble rød. Men jeg har peilet oljen og oljelampen har aldri lyst under kjøring, så satset på at dette ikke var noe stort problem da jeg skal fikse oljeservice til uka. Idag så kokte bilen over etter å ha stått en stund stille på tomgang. Aldri hatt slikt problem tidligere, temperaturmåleren har alltid stått midt på og det er nok av kjøleveske. Lot bilen stå og kjøle seg ned før jeg kjørte hjem igjen, men temperaturmåleren gikk mot rødt ganske kjapt igjen, så måtte stoppe flere ganger på vei hjem og la bilen kjøle seg før jeg til slutt kom hjem. Hva er årsaken til at bilen blir varm, hvor bør jeg starte feilsøkingen?
Aroid Skrevet Juli 10, 2011 Skrevet Juli 10, 2011 høres ut som det er vannpumpe di som er gåend. normalt det vist det er lenge siden den har vårti byttet
Johannes1993 Skrevet Juli 10, 2011 Skrevet Juli 10, 2011 Kan også muligens være termostaten din som er gåen som ikke åpner seg min vannpumpe gikk nettopp, da var det slark i vifta, men du kan jo alltids koke termostaten i en kjele, og se om den åpner seg like før det begynner å koke Ville testet termostaten først
bmwj Skrevet Juli 11, 2011 Skrevet Juli 11, 2011 Sjekk vannstand på kald motor, er den ok - mest sannsynlig termostaten som er dårlig. For lite vann? - Sjekk oljen om den er grå(vann i den?) - er den dèt er toppakningen gått an.. Ikke grå? Bra.. Sjekk vannpumpenn. Bladene på disse er i plast(originalt fra 92 ca) og kan lett knekke/slites ned uten lyder eller forvarsel.. Er ikke store operasjonen å sjekke/gjøre noe av dette..
Desko-K Skrevet Juli 14, 2011 Forfatter Skrevet Juli 14, 2011 Lest rundt og funnet ut at det er smart å bytte ut vannpumpe med plastikk impeller, med metall. Samme med termostathuet. Noen som har erfaringer med dette..? Har ikke fått sett på vannpumpe eller termostat, da det er visst litt jobb å komme til og jeg har ikke hatt tilgang på noe særlig verktøy. Btw: den "propellen" foran radiatoren går aldri rundt, bare den bak. Kan dette ha noe å si..?
torgeir1 Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 du kan også sjekke vifta di foran motoren.... når bilen står på tomgang så skal den hjelpe på tempen på motoren. d ligger ei viskosekobling i senter av vifta di. den slurer når motoren er kald, men når den er varm skal den nesten ikke slure i d heile tatt. du kan enkelt sjekke dette med å kjøre motoren opp til drifttemp og stoppe motoren, da kan du ta tak i vifta di og kjenne om den går lett runt, vist ikke den gjør d da er d termostat, vasspumpe,topp, toppakning, varmeapparat ventilene(ligger ned atme venstre tårn), d er veldi vikti å lufte motoren godt når du fyller vatn. d ligger 2 lufte plugger ved motoren. du skal fylle vatn slik at d kommer ut vatn der. mens motoren går.
Desko-K Skrevet Juli 14, 2011 Forfatter Skrevet Juli 14, 2011 Ser ut som at viften foran motoren funker, men er jo en på den andre siden av radiatoren også som ikke vil bevege seg..? Btw: i instruksjonsboka står det at kjølevæsketanken skal bare være fylt opp til streken der det står KALT/COLD, altså ca halvveis. Min er fylt mer enn det, ca 3/4. Har dette noe å si?
Haug530D Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Ser ut som at viften foran motoren funker, men er jo en på den andre siden av radiatoren også som ikke vil bevege seg..?Btw: i instruksjonsboka står det at kjølevæsketanken skal bare være fylt opp til streken der det står KALT/COLD, altså ca halvveis. Min er fylt mer enn det, ca 3/4. Har dette noe å si? Den foran Radiatoren er AC vifta og skal gå når du skrur på AC, den hjelper også litt på å kjøle ned motoren ekstra, men er ikke nødvendig så lenge alt det andre fungerer. Vanlig feil på E39 at disse ikke virker, det man da mest sansynlig må gjøre er å kjøpe nye viftemotstander til denne viften. Delenr: 67328371873 hos Bmw Hovedvifta som kjøler ned radiatoren er Viskose styrt, det vil si at jo varmere det blir desto tregere vil oljen inni viften bli og viften vil gå mer og mer i inngrep. Typisk feil om motoren blir varm på tomgang, da du kjører vil du jo uansett få luft inn i radiatoren. Alle nyere vannpumper blir levert med metall impeller, når det gjelder termostat huset så er det en fordel å bytte dette ut med ett i aluminium da de av plast er en svakhet og blir sprø med tiden og kan knekke ved montering/demontering.
Desko-K Skrevet Juli 14, 2011 Forfatter Skrevet Juli 14, 2011 Ah, okey... takk Hva med dette her med kjølevæskenivå?
Haug530D Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Ah, okey... takkHva med dette her med kjølevæskenivå? Om du har nok kjølevæske så er ikke det noe problem. For å sjekke om termostaten åpner kan du la bilen gå litt på tomgang til den er driftsvarm, kjenn deretter på kjøleslangene på begge sider av radiator, de skal være varme begge 2, er den ene kald mens den andre er varm, åpner ikke termostaten. For å sjekke at vannpumpen fungerer, så kan du få noen til å gi litt gass mens du har av lokket på ekspansjons tanken, om du ser at det sirkulerer nedi der så fungerer vannpumpen. men etter symptomene du beskriver, ville jeg holdt en finger på at det er vannpumpen som har tatt kvelden.
Desko-K Skrevet Juli 15, 2011 Forfatter Skrevet Juli 15, 2011 Nå har jeg sett at det ikke er noe vann i tanken! Når jeg heller på vann renner det rett ut, er en stor sprekk i tanken :S åssen har dette skjedd?? Fikk ikke ut tanken, søkte på nettet og ser ut som at dette er en ganske stor operasjon..? Kan noen fortelle ? Håper det kan la seg ordne ved å bare tette lekkasjen i tanken og fylle på vann igjen?
RS-Heggem Skrevet Juli 15, 2011 Skrevet Juli 15, 2011 Kjøleveskebeholderen det er hull i? Det er isåfall en griseenkel operasjon.
Desko-K Skrevet Juli 15, 2011 Forfatter Skrevet Juli 15, 2011 Den som sitter på høyresiden av radiatoren, der man fyller på vann. Hvordan er dette en griseenkel operasjon egentlig..? Får den som sagt ikke ut, og ifølge det jeg fant når jeg søkte på nettet, er det masse styr å få den ut, må av med alt av plastdeksler og ut med hele radiator, koble alt fra osv.
RS-Heggem Skrevet Juli 15, 2011 Skrevet Juli 15, 2011 Ahaa.Jeg tenkte på ekspansjonstanken jeg. Da ble det noe annet. Men din sitter kanskje på raddisen?
Haug530D Skrevet Juli 15, 2011 Skrevet Juli 15, 2011 Den som sitter på høyresiden av radiatoren, der man fyller på vann. Hvordan er dette en griseenkel operasjon egentlig..? Får den som sagt ikke ut, og ifølge det jeg fant når jeg søkte på nettet, er det masse styr å få den ut, må av med alt av plastdeksler og ut med hele radiator, koble alt fra osv. Kople fra radiator tar 10 min, det du må gjøre er å ta av det dekselet på toppen av radiatoren (2klips) samt viftetrakten, muligens viften også (festet med 32mm links bolt) og ta av kjølevanns slangene, deretter skal det være å trekke den rett opp. Sånn grovt sett altså, du ser det lettere når du begynner å skru.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå