Johannes1993 Skrevet Juli 25, 2011 Skrevet Juli 25, 2011 Du er sikker på at du har fått tanken skikkelig nedi, jeg gjorde dette nettopp idag, la en planke oppo tanken og slo på planken, så den kom seg godt nedi på plassen
Desko-K Skrevet Juli 25, 2011 Forfatter Skrevet Juli 25, 2011 Jepp, ser ut som den sitter akkurat som den gamle, og vannet renner dessuten under radiatoren, ikke der hvor tanken slutter. Bestilte ny radiator idag.. Så håper det løser problemet, men bør jeg sjekke toppakning før jeg begynner å kjøre? Hørte det kan være grunnen til at tanken sprakk, og at hvis jeg kjører slik vil den nye tanken også sprekke. Kan man sjekke toppakning selv eller må verksted gjøre det? Hender det tanken sprekker av seg selv eller er det ofte pga toppakningen har gått ?
bmwj Skrevet Juli 26, 2011 Skrevet Juli 26, 2011 Sjekk om oljen er grå, er den det er det vann i. da er det mest sannsynlig toppakning som er gått an. Kan være flere årsaker til at toppakning ryker, men hoved årsaken er nok dårlige vannpumper(m/plastikk impellere). Tanken sprekker som følge av varme, og at den ikke klarer å ekspandere mer enn til ett visst trykk.
Muztang289 Skrevet Juli 26, 2011 Skrevet Juli 26, 2011 På min gamle E32 735i så tok vannpumpa kvelden, og varmen bygde seg godt opp og ble godt med trykk i systemet.. Dette endte med at 2 av kjøleslangene sprakk.. Sikkert det samme som skjedde med tanken din.. =/
Desko-K Skrevet Juli 26, 2011 Forfatter Skrevet Juli 26, 2011 Er ikke vann i olje eller olje i vann. Har ikke merket noe annet som tyder på gåen toppakning. Timinga kunne ikke vært verre, skulle egentlig dratt på ferie igår, men må reise imorgen tidlig pga får radiatoren først da. Har en tur på 400 km foran meg.. Har tenkt å sette inn ny radiator , lufte systemet og så kjøre en tur og se om bilen blir varm igjen. Er det en dårlig ide å kjøre uten å ha sjekket toppakning først? edit: spørsmål om lufting. Lest at jeg bør ha vifte på trinn 1 med max varme, er klima anlegg av eller på mens jeg gjør dette?
bmwj Skrevet Juli 26, 2011 Skrevet Juli 26, 2011 Føler med deg :s Du kan sette viften på maks og på full varme, er slik at det skal få vannet til å sirkulere maksimalt i systemet, slik at ALL luft kommer ut. Så åpner du lufte skruen på radiator og fyller på i ekspansjonstank til det renner vann ut av lufteskrue"hullet" ps: ikke skru lufteskruen helt ut slik at den faller av.. er bare nødvendig å skru den slik at luft siver ut ) Edit: Hvis oljen ser grei ut, ikke grå/melkehvit, så kan du nok kjøre videre ja. Men husk at det nok har vært meget varmt, så den(t.pakn.) har nok blitt litt porøs, kan evt begynne å svette litt rundt området der, så følg bare mèd
Desko-K Skrevet Juli 26, 2011 Forfatter Skrevet Juli 26, 2011 Takker for svar Er det samme om klimaanlegget er av eller på? Kan jeg ha det av og bare bruke vifta? btw..slik jeg har forstått det etter å ha lest rundt.. Så ryker bare ekspansjonstank/radiator enten pga at toppakningen er ødelagt eller pga vannpumpen? :S skjønner ikke hvordan det ellers kan ha skjedd. Får ikke tid til å skfite vannpumpe, og hvis toppakning har ryket kan jeg iaffal bare glemme å kjøre på en stund... håper isåfall det er termostat, da kjører jeg bare uten
Haug530D Skrevet Juli 27, 2011 Skrevet Juli 27, 2011 Takker for svar Er det samme om klimaanlegget er av eller på? Kan jeg ha det av og bare bruke vifta? btw..slik jeg har forstått det etter å ha lest rundt.. Så ryker bare ekspansjonstank/radiator enten pga at toppakningen er ødelagt eller pga vannpumpen? :S skjønner ikke hvordan det ellers kan ha skjedd. Får ikke tid til å skfite vannpumpe, og hvis toppakning har ryket kan jeg iaffal bare glemme å kjøre på en stund... håper isåfall det er termostat, da kjører jeg bare uten Er det samme om klimaanlegget er på eller av, det starter bare kompressoren. Hadde jeg vært deg hadde jeg nå tatt ut vannpumpen å sjekket den før jeg la avgårde, 400km er mye om bilen skulle nå koke igjen. Skrur den bare ut også bruker du litt flytende pakning mellom vannpumpe og blokken når du monterer det igjen.
Thejan92 Skrevet Juli 27, 2011 Skrevet Juli 27, 2011 Hadde samme problemet med min 98 modell E39 520, var kun termostaten så var alt i orden igjen, forrige eiger hadde kun kjørt igjenom vann på tanken der... så 4 mil som egentlig sku ta 45 min tok plutslig 5 timer.. men dagen derpå skiftet eg termostat og fylte på skikkelig kjølevæske kjørt igjenom blandet bitte litt ut med vann siden har eg ikkje hatt problemer
Desko-K Skrevet Juli 27, 2011 Forfatter Skrevet Juli 27, 2011 Hvis det er termostat går det vel å kjøre bare denne turen uten? Vet det ikke er bra for motor, men den vil vel ikke koke?
Haug530D Skrevet Juli 27, 2011 Skrevet Juli 27, 2011 Hvis det er termostat går det vel å kjøre bare denne turen uten? Vet det ikke er bra for motor, men den vil vel ikke koke? Er nok ikke bra for motor nei da du ikke vil oppnå riktig driftstemp, det vil si du kjører rundt med en motor som er kjøligere enn normalt, bør ikke kjøre på høyt turtall iallefall.
bmwj Skrevet Juli 27, 2011 Skrevet Juli 27, 2011 Toppakningen ryker sist av vannpumpe og eksp tank. 1- pumpen 2-eksptank OG/ELLER radiator 3-så toppakning-hvit/grå olje.. Scenario; Du kjører, med dårlig vannpumpe, motoren blir varm/for varm, da bygger trykket seg opp i ekspansjonstanken(grunnet altfor varmt vann, som utvider seg), så etter litt til kjøring vil denne gi etter.. da er det ikke lenger noe kjølevann som sirkulerer i motoren, og da KAN toppakningen ryke. MEN som mange er inne på kan dette bare være termostaten.. den kan vise at motor er horevarm, men egentlig er alt ok Du MÅ sjekke vannpumpen før du kjører de 40 milene..
bmwj Skrevet Juli 27, 2011 Skrevet Juli 27, 2011 Viskosekobling kom jeg på at har vært ett problem for meg tidligere.. I forbindelse med at viften ikke gikk e.l..(ærlig: husker ikke helt, men nevner det alikavel) Noen som kan gi en rettende finger på om dette kan ha noe mèd problemet hans å gjøre?
Desko-K Skrevet Juli 27, 2011 Forfatter Skrevet Juli 27, 2011 Like før jeg gir opp... Tok av viftereim for å sjekke vannpumpe, var lett å få av, men nå vil den ikke på igjen!! Vet at strammehjulet skal flyttes til venstre for å gi reima nok plass til å komme på, men den rikker seg ikke. Har heller ingen bolter eller noenting jeg kan bruke, som jeg ser i alle videoer/diy-er. Hva gjør jeg??
Haug530D Skrevet Juli 27, 2011 Skrevet Juli 27, 2011 Like før jeg gir opp... Tok av viftereim for å sjekke vannpumpe, var lett å få av, men nå vil den ikke på igjen!! Vet at strammehjulet skal flyttes til venstre for å gi reima nok plass til å komme på, men den rikker seg ikke. Har heller ingen bolter eller noenting jeg kan bruke, som jeg ser i alle videoer/diy-er. Hva gjør jeg?? Nytter ikke å bare ta av vifteremmen, du må skru ut vannpumpen å sjekke om du har plastskovl å se om den er hel. For å få reima på igjen så tar du ett kubein å holder reimhjulet på plass, om det ikke er en bolt på reimhjulet du kan holde det på plass med, husker ikke helt om det var det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå