Desko-K Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 dejavu skrev: Hei..virker som du har inngående erfaring med kjølingen av e-39. Føler med deg,-det er noe skikkelig drit når dette begynner å skurre.Har selv problemer for tiden,og skal nå skifte vannpumpa og termostat. Det hele stopper av seg selv fordi jeg ikke klarer å skru av vifta. Hvilken vei skal jeg skru,når jeg står vendt mot bilen? Mot den siden med pluggene,eller den siden med luftfilter? Takk for svar...(-; Med mindre du har den spesialnøkkelen til BMW for å fjerne vifte, gjør du sånn her: Sett på 32mm fastnøkkelen , og smell til med hammeren fra venstre til høyre (du må bruke FULL kraft) Pass på så fastnøkkelen ikke treffer viftedekselet og slår sprekk i det, det klarte jeg den ene gangen :S ellers trenger du ikke være redd for å ta i, det må til!
Desko-K Skrevet Oktober 27, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2011 Bumper denne her igjen, kan noen si åssn jeg sjekker om toppakning har gått? Ut ifra symptomene jeg beskrev på forrige side, er det grunn til å anta at det er toppakning eller kan majones under oljelokket være bare fordi den har blitt kjørt varm så mange ganger og det er kondens? Hva betyr hvitt grums i ekspansjonstank? Har tenkt å få den inn på verksted for å sjekke toppakning, men lurer på om jeg kan kjøre dit.
dejavu Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 Desko-K skrev: Bumper denne her igjen, kan noen si åssn jeg sjekker om toppakning har gått? Ut ifra symptomene jeg beskrev på forrige side, er det grunn til å anta at det er toppakning eller kan majones under oljelokket være bare fordi den har blitt kjørt varm så mange ganger og det er kondens?Hva betyr hvitt grums i ekspansjonstank? Har tenkt å få den inn på verksted for å sjekke toppakning, men lurer på om jeg kan kjøre dit.[/quote Det med toppakning vet jeg ikke noe om. Men på min så var det rett og slett lekkasje fra termostathuset som forårsaket at motoren gikk varm. Regner med du har krysset ut det...
Desko-K Skrevet Oktober 28, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2011 Tror det fortsatt er en lekkasje der...og har ennå ikke bytta termostathuset. Vil ikke koste på tid og penger på dette før jeg vet om toppakning/blokk har røket, finns det noen måte å sjekke dette på utenom verksted? Hvis bilen holder på vannet og bilen fortsatt koker, er det toppakning?
dejavu Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 Desko-K skrev: Tror det fortsatt er en lekkasje der...og har ennå ikke bytta termostathuset. Vil ikke koste på tid og penger på dette før jeg vet om toppakning/blokk har røket, finns det noen måte å sjekke dette på utenom verksted?Hvis bilen holder på vannet og bilen fortsatt koker, er det toppakning? Termostathus og termostat koster nesten ingenting. Om det lekker der hos deg er det vel selvsagt at du bør skifte det ...?
OLEZZ Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 Lekkasje der fører til koking. Koster ingenting heller.
Desko-K Skrevet Oktober 28, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2011 Termostat er bytta, termostathuset var i orden når jeg sjekka, men hadde en liten lekkasje mellom termostathus og motor som jeg tettet med pakningsstoff. Virket fint en stund men siden bilen fortsatt koker og bruker vann regna jeg med at det fortsatt kan være lekkasje... Blir masse styr å skrape vekk pakningsstoffet/rengjøre flaten og sette på nytt termostathus, derfor ville jeg sjekke først om toppakning/blokk er ødelagt, for isåfall regner jeg med å parkere over vintern.. Sjekket bilen idag etter den har stått et par uker, majonesen var iaffal borte fra oljelokket, sjekka peilepinnen også og oljen ser bra ut. Eller er dette uten betydning når bilen er kald? Har ikke mistet noe vann heller og ser iaffal ikke tydelig at det er olje i vann. Aldri merket røyk eller at bilen går dårlig heller. Kan jeg sjekke toppakning på andre måter enn å se den fysisk eller ta trykkmåling? Fant kompresjonstester på biltema til 399, kan dette brukes? Eller må verksted gjøre det?
dejavu Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 Desko-K skrev: Termostat er bytta, termostathuset var i orden når jeg sjekka, men hadde en liten lekkasje mellom termostathus og motor som jeg tettet med pakningsstoff. Virket fint en stund men siden bilen fortsatt koker og bruker vann regna jeg med at det fortsatt kan være lekkasje...Blir masse styr å skrape vekk pakningsstoffet/rengjøre flaten og sette på nytt termostathus, derfor ville jeg sjekke først om toppakning/blokk er ødelagt, for isåfall regner jeg med å parkere over vintern.. Sjekket bilen idag etter den har stått et par uker, majonesen var iaffal borte fra oljelokket, sjekka peilepinnen også og oljen ser bra ut. Eller er dette uten betydning når bilen er kald? Har ikke mistet noe vann heller og ser iaffal ikke tydelig at det er olje i vann. Aldri merket røyk eller at bilen går dårlig heller. Kan jeg sjekke toppakning på andre måter enn å se den fysisk eller ta trykkmåling? Fant kompresjonstester på biltema til 399, kan dette brukes? Eller må verksted gjøre det? Synes fortsatt du skulle sette på et nytt termostathus,med skikkelig pakning. Det er dessuten vanlig å skifte termostathuset samtidig som termostaten skiftes. Koster bare et par hundrelapper ekstra. Går du på et verksted vil de snu seg i smøregrava når de hører ordet "pakningstoff".
Desko-K Skrevet Oktober 29, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2011 Nytt termostathus i aluminium kosta 1300 på verkstedet her om jeg ikke husker feil. Blitt en del tusenlapper både her og der i det siste, derfor litt kjipt å ha brukt så mye om det er sprekk i blokka..
dejavu Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 Desko-K skrev: Nytt termostathus i aluminium kosta 1300 på verkstedet her om jeg ikke husker feil. Blitt en del tusenlapper både her og der i det siste, derfor litt kjipt å ha brukt så mye om det er sprekk i blokka.. Kjøp et i plast da. Tre hundre spenn.
Desko-K Skrevet Oktober 29, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2011 Ikke så keen på mer tull med kjølesystemet i fremtiden pga plastdrit. Blitt anbefalt aluminium så skal ha det når jeg først gjør jobben og bytter Vet noen her åssen det er å teykkteste toppakning selv med kompresjonstester? Vanskelig? Er det den greiste måten å sjekke om det er toppakning/blokk?
OLEZZ Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 Hvis det er sprekk, så er det i toppen. Du må kjøre sylinderlekkasjetest, så må du ta det derifra. Men jeg må si det er helt på tryne å ikke bytte termostathus + o-ring først. Dette må du jo fikse før eller siden uansett.
dejavu Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 Desko-K skrev: Ikke så keen på mer tull med kjølesystemet i fremtiden pga plastdrit. Blitt anbefalt aluminium så skal ha det når jeg først gjør jobben og bytter Vet noen her åssen det er å teykkteste toppakning selv med kompresjonstester? Vanskelig? Er det den greiste måten å sjekke om det er toppakning/blokk? Forstår din frustrasjon. Det er kjipt når ting koster,og likevel ikke virker. Dog, mange ville nok skifta det termostathuset først. Og mange ville nok tatt ett i metall, fordi alle vet det holder lenger. Men , om du tenker deg litt om-, det i metall holder sikkert i 20 år. Innen den tid er kjerra blitt til spiker av andre årsaker,og du kan eventuelt henge termostathuset i metall på veggen og være fornøyd med at det varer ennå Eller du gjør som ingeniørene i Bayeren i 1997, og kjøper ett i plast og, i motsetning til dem, satser på at det holder resten av bilens levetid.
Desko-K Skrevet Oktober 30, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2011 Var ikke helt sikker på om det var noe feil med termostathus men skal bytte uansett imorra. Anyway: kjørte bilen for første gang på en stund idag. Igjen så kokte bilen nesten med en gang. Begynte å ryke ganske heftig også. Kan hvor røyken kommer fra gi noe hint om hvor lekkasjen er..? Så ut som all røyken kom fra undersiden av termostathus! Evt vannpumpe, var ikke så lett å se. Termostathus og slangen derfra var glovarm, motor + ekspanskonstank og nedre slanger var kalde... Kjentes ikke ut som det var vann i de.. Det gule belegget var tilbake under oljelokk, men ikke på peilepinne og olja så fin ut. Noen her som får noe diagnose ut av disse tegna? ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå