Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. jeg har handlet meg en S50B32 som jeg skal hente snart og lurer på noen ting.

Folk sier S50B30 er en bedre motor når det kommer til trimming? vill det si at jeg har kjøpt katta i sekken når jeg har planer om og begynne med drifting? skal kjøre originalt i starten men kommer garantert til og bygge opp denne motoren til noe gøy. tenker da på kompressor eller turbo.

Hva er forskjelden på B30 og B32 når det gjelder innmat og oppbygging? tenker grove trekk ikke detaljer da jeg veit det er mye:-) men tenker Slag på veiv, solide råder og hvor mye tåler stempelene før de må byttes ut med tanke på trykk ladning?

og i toppen må det jo være noe forskjeld?

Mange dumme spørsmål her, men er plass må man jo begynne og lære :-) har søkt litt her på forumet men finner ikke så mye vettugt?

Takker for svar

Bjørnar Augunsrud

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

For det første er en b30 bedre utgangspunkt med tanke på turbokonvertering, da du for mer avstand fra sylinder til sylinder, mye lettere og borre opp, og du for en mer solid blokk. Det motsatte er nettopp en b32

Hvem bil skal motoren sitte i? Hvorfor ikke lage god gammeldags sugetrim? De motora går ganske godt i e30 f.eks

Men til en annen sak, så vet jeg om en meget bra manuell kasse som passer perfekt til din motor, som tåler juling til grader, en 525td kasse fra e34, da har du kasse i lang lang tid fremover ;)

Skrevet

uff da. men tåler vell en del denne motoren og ? må bare begrense seg en del og holde seg til veldig god mapping? nå veit ikke jeg til hvilket nivå du tenker på ? snakker du om 600 hk klassen at den er fordålig til det?

Skrevet

Det som skjer er at blokla de sprekker ved for mye psi, nå snakker jeg 400++ (altså turbo), grunnen er at du må kjøre på utrolig lite bar for at det skal holde slik at du ikke tar topp, veiv, blokk og råder f.eks. Mere potensial i en b30 som omtrent alle bruker når de skal ha turbo, men sier at det ikke går med turbo, men du for ikke ut den effektwn som holder like bra i en b 30

Skrevet

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... lit=s50b32

1018rwhp på en S50b32.. Uten å revne blokk.. Trenger en så mye effekt?

Det blir sagt mye rart på dette forumet.. :)

S50b32 er overlegen S50b30 strengt tatt uansett åssen du snur og vrenger på det.. Den er større i volum, og har bedre teknologi (dobbel vanos f.eks). MYE bedre momentregister..

Enkelte hevder at vanos trøbler mye, men det er nok ikke så mye som enkelte vil ha det til.. Koster dessuten ikke mye å bytte det ut idag, om en skulle få problemer.. (dr-vanos.com f.eks)

Og det er ikke turbotrykk som knekker en motor, men BMEP (sylindertrykk). ;)

Skrevet

Sånt liker jeg og høre !! :-) var litt rart og høre at men ikke kunne øke fra 320 til 400 uten problemer. men da er det muligheter for meg med min motor og :-)

Men du ola, ser du har 3,2 sedan. det jeg bygger og:-) er det bil du har på veien eller banebil? original motor i den?

Skrevet

Jeg kjøpte nettopp bilen, så jeg har ikke fått brukt den mye enda..

Det er en helt normal gatereg bil, med div oppgraderinger for lett banebruk.. KW v3, div camber justering, litt bremseoppgradering o.l. Har R-dekk på org felgene i tilegg til 19" med normale dekk..

Motor er 100% orginal..

Har hatt S50b30 tidligere, i en E30..

Jawsmotorsport i sverige har nettopp skapt et kompressorkit til S50b32, som de bremset 420rwhp i dynapack (nav rulle), som de visstnok har kjørt7-8k km med nå.. På uåpnet motor som var gått 200k km før trim..

De selger det kittet for 61k skr tror jeg.. Google det, så finner du de..

Mange sier disse motorene ikke tåler slike effekter på org stempler, så det er litt interessant at de har fått det til så bra :) Jeg tror det kan ha med god mapping å gjøre, da S50 motorene er VELDIG følsomme for tenningsbank (ref. PPF ), men det er godt mulig org stempler ikke er spesielt bra, det vet jeg ikke.

Skrevet

stemmer, grettulere med ny bil da! :-) jeg og har hørt at det er dårlige stempler i s50, leste og at s50b32 har lettere stempler en b30 for og kompensere for volum økningen eller noe, så da tåler de sikkert mindre. men skal man bygge seriøst så er det jo smidd innmat som er tingen uansett hva som er der originalt :-)

Skrevet

jeg har da selv en original 3.0 liter stående med rådebank i garasjen jeg nå.. så så fryktelig mye tåler ikke denna driten ! men nå er ikke min noe prak eksemplar da.

men litt mer til saken, det er en grunn til at for eksempel ESS tuning ikke gidder lage kompressor kit til s50 motorer, de mener de er alt for dårlig egnet til noe mer effekt enn det som er hentet ut originalt,

må ha smidde stempler og nye råder osv og da blir det fort dyrt :)

Skrevet

har hørt at svakheten på disse motorene er vanos og rådebak. så blir nye rådelager på min mens motoren fortsatt er ute :-) er dyrt og bygge motor uansett så da og koste på 30 k til for og få noe som holder er vell greit :-)

Skrevet

Rådebank problemet er nok mest kjent fra S50b30, da den har enkel oljepickup, som kan finne på å suge luft i venstresvinger....

Og fordi om det er det mest kjente "svakpunktene", så betyr det ikke at det er et problem som er helt vanlig å få på alle motorene ;)

ESS har uttalt seg om svak innmat ja, det vet jeg.. Og det er godt mulig de har rett..

Men det går flere M3 S50 her på forumet med kompressor uten problemer også...

Så jeg er ikke helt overbevist enda.

Jaws motorsport, er forøvrig ESS forhandler i Sverige.. E36 kittet er basert på ESS innsug og Vortech pressa fra E46 kittet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...