Gå til innhold

3-4 liter olje på 3500 km er vel litt i meste laget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

mellom 3-4 liter har jeg fylt på bilen siden jeg kjøpte den og den har gått ca 3500 km på den tiden.

Det er en M52B20 motor. Det lekker ikke noe sted det ryker ikke noe fra potta og det er heller ikke olje i vann eller omvendt? Men synes det virker unormalt mye på en slik bil.

noen som har erfaring med dette?

Skrevet

Hehe, jo dette er meget unormalt.

Ooog jeg setter en finger på at det er en lekkasje - dog innvendig, ventiltetninger eller lignende...desverre :P

Skrevet

Høres ut som ventiltetningene ja. Hvis motoren går greit ellers så kan du forsøke å kjøre en runde motorrens, ny olje og pakningsfornyer (Omega 917). Mulig det vil hjelpe. Har også litt å si hvilken olje man kjører. Det er flere som rapporterer et høyt forbruk ved eksempelvis Biltema synt. og Mobil 1 oljene. Dersom forrige eier har kjørt rolige og korte turer, kan vann ha akkumulert i olja. Denne fordamper når turene blir lengre og motoren blir skikkelig varm. Foreslår i første omgang at du ikke gjør noe annet enn å etterfylle og se det an litt fremover for å se om forbruket stabiliserer seg. Mulig du skal ha en service om ikke så lenge og da kan du kanskje gjøre noen av de tiltakene som er nevnt.

Du sier ikke noe om hvor mye motoren er gått og hvor gammel den er.

Skrevet

Den har gått 240 000 en e39 97 mod. og motor virker som den skal tror jeg, 520 er jo ikke noe rakett akkurat men ellers grei.

Takk får råd om tiltak bytter filter og olje i helgen og kjører en motorrens først.

Det som også er litt dumt er at påfyllingsvarsellampen lyser ikke og heller ikke den røde oljelampen lyser når det er lite olje.

Synses å huske at det stod i instuksjonsboka til en V6 audi jeg hadde en gang at den kunne bruke opp til en liter pr. 100 mil emn synes uansett dette er mye.

Andre BMW 6 ere jeg har hatt har brukt litt olje men denne er ekstrem.

Skrevet

Den røde varsellampa er jo for oljetrykk, så begynner den og lyse er det bare å stoppe motor med en gang. Ellers tror jeg de fleste produsenter har 1 liter per 100 mil som akseptabelt, men jeg er syns sjøl det er mye. Har omtrent samme forbruk på 325'n min, bare at der lekker ganske mye av det ut også. Må jo fylle olje støtt :P

Skrevet

Samme problem jeg.. Er vist noe nikasilbellegg bmw prøvde seg på i sylinderne på m52 motorene som blir dårlige. Er ikke noe og gjøre med.

Skrevet

Tror nok at det er veivhusventilasjonen som er synderen hos deg, nikkasilbelegg har aldrig vært problem i europa, men i land med mye svovelinnhold i bensinen. min brukte olje (riktignok ikke så mye som din). byttet veivhusventilen og slangene til den og da var forbruket borte. Hvis den tetner seg til kan den bruke veldig mye olje har jeg lest. Med en km stand på ca 240k så må motoren ha vært vanskjøttet på det groveste hvis det skulle vise seg å ikke være det.

Skrevet

Takk for gode svar da har jeg litt å sjekke og kan enda ha forhåpninger om at dette kan bli bedre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...