Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lurer på om det kan brukes 98 oktan på min BMW 523ia. Vil jeg kunne merke noen forskjell fra 95 oktan? Har brukt Shell V-Power hittil, men kunne tenke meg å gå over til 98 oktan hvis den øker effekten i motoren.

Skrevet

98 går helt fint. Er faktisk det BMW anbefaler. Men om du vil merke noen effekt er vel mer tvilsomt. Min erfaring er at forbruket går bittelitt ned med 98 kontra 95, men merker ingenting på effekten.

Skrevet

Er det noe problem å blande 98 oktan og 95? Eller må tanken tømmes helt før man kan fylle på med 98 dersom man har kjørt på 95 hittil?

Hvilke fordeler har det å velge 98 kontra 95 for min del ihn. til pris ?

Skrevet

Ikke noe problem å blande nei...

Jeg føler wikipedia forklarer oktantall greit. Så da copy paster jeg litt!

Oktantall er en betegnelse som brukes om evnen bensin har til å tåle komprimering før den selvantenner. Jo mindre komprimering bensinen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. (Og jo mer bensinen kan komprimeres før den antenner, jo mer kraft kan der hentes ut av eksplosjonen.)

Dersom bensinen i en motor selvantenner på grunn av komprimeringen, og før den blir antent av tennpluggene, oppstår det som kalles motorbank eller tenningsbank.

A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.

However, burning fuel with a lower octane rating than that for which the engine is designed often results in a reduction of power output and efficiency.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...