Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Nå i det siste har det begynt å skje noe spesielt med guttebassen min.

Når jeg sette kassa i D, og trykker inn gassen så går den ikke fremover, den bare står og "hakker". Kommer ikke noen spesiell lyd, men bare kjenner at bilen hakker mens den står på samme sted. Men når jeg trykker gassen i bånn, så hjelper det, og da begynner den og gå fremmover igjen etter noen sekunder.

Dette skjer uavhengig om den har stått 5 min eller 1 døgn rolig (tror jeg). Virker sånn iallefall.

Dette er jævlig kjipt og jævlig flaut da jeg veldig ofte må stå i mange sekunder før kassa begynner å gå fremover.

Det virker imidlertid som at dette ikke skjer når den står i R, ihvertfall ikke i samme grad!

Jeg har forresten en e46 316 2001 modell.

Noen tips eller erfaringer? Trenger virkelig hjelp. Og prat babyspråk, jeg er ikke god på mekking :D

Skrevet

Er nok noe med girkassen din her som ikke fungerer, du sier at den fungerer fint på revers, men forover som er problemet. Kan ligge i overføringa. Hvis du gasser hardt på kan det gå utover tannhjula i kassa, dette bør du få et verksted/noen meget kyndige til å se på, og helst ASAP, girkasse problemer kan fort bli dyrt...

Skrevet

Hei,

NB: Da jeg sjekket opp dokumentet i TIS, viste det seg at dette ikke gjelder din bil, kun E46 fra september 2002, men jeg poster likavel, i tilfelle andre med lignende problemer kommer over denne tråden. :)

Nå vet ikke jeg om du har samme girkasse (Jeg har GM kasse) som jeg har på min, men jeg har lignende problem. Du bør ikke gasse med en gang du setter den i D! Sett den i D, og slipp bremsa, og la den stå til den selv begynner og sige, først da kan du gi forskiktig gass til den tar seg inn og funker normalt.

Hos meg startet det med at den slura litt når jeg satte den i D, slura litt og seig sakte fremmover, og rykkte et par ganger, og etter det var alt ok.

Det var verre ved kaldere temperatur, og bedre ved varmere, i starten var det bra ved 5 grader. Nå har det gått over til at den av og til står still et par sekunder før den siger litt og så er alt ok. Dette skjer kun når bilen har stått over natta, og en arbeidsdag, 7-8 timer. Revers funker altid strøken, og slurer heller ikke. Den er fast og fin, uansett parkeringstid.

Etter og ha kjørt ca 50 meter funker alt som smurt, og ingen problemer.

Jeg har bytta olje på kassa, etter ca 190000 km. Dette hjalp ikke noe på problemet. Men det var en stund etter dette den begynte og stå stille et par sekunder.

Så til problemet:

Jeg har vel egentlig funnet problemet hos meg (vet ikke om dette gjelder deg men) via TIS (Teknisk informasjons system).

Der står det at kunder klager på forsenket innkobling av Drive ved for eksempel at bilen har vært parkert over natta, eller flere timer. Dette skyldes lekasje i C1 clutchen. Står ingenting om at det er skadelig, men der finst en software oppdatering som KAN fikse dette, men har lest om folk som har prøvd, med kun litt forbedringer. Men dette er nok individuelt fra bil til bil. Har snakket med BMW, dem tar ca 1300,- for denne software oppdateringen.

Men som sagt, så tror jeg ikke dette gjelder din modell, med mindre du har samme gearkasse som jeg har, den heter GM A5S 390R :)

Men jeg ville uansett ha fått sjekket oljenivå, og oljekvalitet på kassa, hos et verksted som har utstyr til slikt. Det kan være for lite olje, og det er ikke bra for kassa! Så jeg ville fått det sjekket fort. :)

Fredrik

Skrevet

Hjertelig takk for utrolig bra svar!

Skal ut og sjekke litt nå, og høre med BMW i morgen tidlig.

Håper det blir like rimelig som du skrev her :D

Skrevet
Hjertelig takk for utrolig bra svar!

Skal ut og sjekke litt nå, og høre med BMW i morgen tidlig.

Håper det blir like rimelig som du skrev her :D

Som sagt så gjaldt dette kun E46 fra september 2002, men skader jo ikke og spørre.

Og symptomene dine virker ganske like de jeg har.

Jeg bruker og sette den i D, og slippe bremsa og vente til den siger og flytter seg selv på tomgang, så gasser jeg forskiktig til jeg får opp farten. For og ikke gjør det verre vertfall. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...