Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjekk nedre ytre kuler bak,ta en 4 hjuls kontroll og juster så lite camer bak som muligt,altså skjermen på 4hjuls apperattet vil vise røt.

Du vil fortsatt ha en del camber bak og vil ikke merke noe på bilen.

Dette hindrer mye dekkslitasje:)

Skrevet
Sjekk nedre ytre kuler bak,ta en 4 hjuls kontroll og juster så lite camer bak som muligt,altså skjermen på 4hjuls apperattet vil vise røt.

Du vil fortsatt ha en del camber bak og vil ikke merke noe på bilen.

Dette hindrer mye dekkslitasje:)

:D

Skrevet

Kjør på formuftige dimensjoner, så fungerer det uten å trikse med hjulvinkler. Disse bilene ble aldri konstruert for så store felger og tilhørende lav profil.

Skrevet
Kjør på formuftige dimensjoner, så fungerer det uten å trikse med hjulvinkler. Disse bilene ble aldri konstruert for så store felger og tilhørende lav profil.

fornuftig dim? og med det mener du 205, 55, 16 ? ÆSJ

Skrevet

Har kjørt på "bare" 235/45 17, men nå skal jeg over til 205/60 15. Har byttet alt av foringer forran og bak og har tenkt å få dette til og holde en stund. Selv 235 dekk sliter mye på foringer. Og så er det jo mye mer behagelig og kjøre på 15" :)

Skrevet
Har kjørt på "bare" 235/45 17, men nå skal jeg over til 205/60 15. Har byttet alt av foringer forran og bak og har tenkt å få dette til og holde en stund. Selv 235 dekk sliter mye på foringer. Og så er det jo mye mer behagelig og kjøre på 15" :)

jeg som hadde planer om og gå opp til 275 og 245 til våren igjen .

Skrevet

Korrekt. :)

Skrevet

Har kjørt E39 med 205/65-15, 225/55-16, 235/45-17, 235/40-18 og 235/35-19. For en bil som kjøres utenom råneruta i byen er 18" og større direkte ubrukelig. Problemet med dekkslitasje øker hver gang profil senkes. Det sporer mer, støyer mer, fjærer dårligere og det notoriske vibrasjonsproblemet med E39 øker etter logaritmisk skala. Særlig med jalladekk og Kina-felger som dominerer markedet i dag. Selv ikke M5 ble levert med 19". Men skjønner at mange vil ha feite lisser, for det ser jævla bra ut i mange tilfeller. Jeg mener 17" er et fint kompromiss for en vanlig bruksbil.

Skrevet

Fikk du rettet høydeforskjellen bak på firehjulskontrollen du hadde?

Skrevet
Hvorfor ikke trikse med hjulvinkler når det fikkser problemet og bilen er likke god og kjøre?????

Jeg velger å tro at ingeniørene gjennom åresvis med testing har funnet hjulvinklene godt tilpasset bilen med tanke på forutsigbare og sikre kjøreegenskaper samt slitasje, og at ikke hvem som helst klarer å få dette noe bedre etter prøv- og feilmetoden etter ombygginger. Jeg mente i allefall å kjenne godt på E39 de gangene hjulvinkler var utenfor spec pga. feil, f.eks slakk i nedre bærekule bak. Min gamle E39 spiste opp indre skuldre på 235/40-18 i rasende fart, der 225/55-16 knapt hadde synlig skjevslitasje. Det gnagde også kuler og foringer i filler i langt høyere tempo.

Blidet blir selvsagt annerledes når man "topper" en bil for banekjøring med helt andre hjulvinkler.

Jeg er nok også litt mer originalpolizei enn gjennomsnittet på dette forumet... :)

Skrevet

Ja det vil jeg tro...;)

Det er ikke noe problem og forandre hjulvinkler på dise bilene hvis du vet hva du gjør.

Har gjort dette på utalige e39.

Har du 2,5 3,0 grader camber bak så sier deg seg selv at du får mye dekk slitasje.

Juster den ned så mye du klarer så har du ca 1....1,5 grad.

Dette forbedrer dekk slitasjen betraktelig og du har en fil som er god og kjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...