Gå til innhold

xDrive med feilmelding


LN-TAL
 Share

Anbefalte innlegg

På vår "nye brukte" 530xdAT 2006 fikk vi idag opp feilmelding på iDrive om at 4x4 systemet og DSC var ute av drift. Dette skjedde etter at vi startet opp etter å ha vært parkert på en grusvei. Jeg kjørte bilen frem (hadde parkert med ræva uti noe gress), stoppet motoren, tok ut tenningen, og startet igjen, men fortsatt samme feilmelding (om at firehjulstrekken var ute av drift, samt DSC eller DCS eller hva pokker det heter).

Etter å ha svingt ut på asfalt vei og kjørte noen titalls meter så forsvant plutselig meldingen samt varsellampene i instrumentpanelet.

Noen som aner hva problemet kan være / ha vært ? Og hvor sjekker jeg for feilmeldinger på dette, ABS ?

Dette betyr vel også at xDrive ikke egentlig er noe firehjulstrekk, men bare noe elektronisk dilldall som ofte ikke funker når du trenger det. Jeg forstår det slik at når det er elektroniske feil på kan firehjulstrekket være ute av drift ? Dersom jeg mot formodning engang vil koble ut firehjulstrekket, finnes det noen triks jeg kan gjøre da, f.eks. med diagnoseapparatet, ta en sikring el.l. ?

Og hvordan funker egentlig xDrive ? noen påstår at systemet bare er bakhjulstrekk i lave hastigheter (hvor man egentlig trenger det mest). Så betyr det at om jeg kjører inn på en snødekt plass med mye / kram snø, og stopper, så står jeg der og spinner på bare bakhjula (siden jeg ikke får opp farten, og dermed koblet inn firehjulsdrift) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-drive er er firehjulstrekk, faktisk noe av de bedre systemene som produseres. Det kan du ikke skru av med en knapp, og det er 4x4 uansett om du kjører i 10km eller i 100km. Altså permanent, men den fordeler mest krefter bak for å gi de beste kjøreegenskapene. Deretter kan den flytte så mye som 90% enten fram eller bak, alt etter behov.

Grunnen til at du fikk den feilmeldingen kan være mange, men f.eks en defekt abs sensor eller dårlig kontakt kan gi den. Siden den bruker informasjon fra abs sensorene for å distribuere kreftene, og måle hastighet på hjulene. Du må få tatt diagnose for å se hvilken feilkode som ligger lagret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det er styresensoren som ga feilmeldingen. Og siden det da skal såpass lite til som styresensoren for å koble det ut, da må det jo være såre enkelt å koble ut manuelt også (f.eks. for å leke seg litt på gårdsplassen på vinteren) ?

Det lå ihvertfall feilmelding på styresensoren i DSC modulen (periodisk feilmelding).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er feilmeldingen rett ifra diagnosetesteren:

5EBA:

Steering angle sensor: Steering angle-signal only relative. Wheel-center position unknown. leared quadrant active,(turn onto end position). Or steering wheel signal invalid, or steering wheel-status error

Error will cause a warning light

Error is not currently present

Test conditions have been completed

Får jo se om det samme skjer igjen, men høres det ut som en sensor som er iferd med å ta kvelden ? Og denne styresensoren, er den del av en større computer del (som på nyere audi / VW) eller er den en løs del som kan byttes alene (som på eldre audi / VW) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men det kan også være visst hjulstillingen er feil. Jeg fikk samme feilmelding på min E92 etter montering av coilovers, slik at hjulstillingene ble skjev. Da kom den opp med samme feilmelding minus x-drive og lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-drive er er firehjulstrekk, faktisk noe av de bedre systemene som produseres. Det kan du ikke skru av med en knapp, og det er 4x4 uansett om du kjører i 10km eller i 100km. Altså permanent, men den fordeler mest krefter bak for å gi de beste kjøreegenskapene. Deretter kan den flytte så mye som 90% enten fram eller bak, alt etter behov.

Grunnen til at du fikk den feilmeldingen kan være mange, men f.eks en defekt abs sensor eller dårlig kontakt kan gi den. Siden den bruker informasjon fra abs sensorene for å distribuere kreftene, og måle hastighet på hjulene. Du må få tatt diagnose for å se hvilken feilkode som ligger lagret.

Dette er ikke helt korrekt. X drive systemet kobles ut ved høye hastigheter (høyere enn vi har i Norge, men jeg husker ikke tall) I andre hastigheter blir det justert hele tiden.

En midlertidig feil kan gi denne feilmeldingen. Dette kan være kun et signal som ble tolket feil ved stopp eller start. Det samme vil skje om du kobler fra batteriet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg aldri prøvd ut. Min er leken som den er når det er snø. Skal du ha en e6x som kan "brukes" om sommeren må du kjøpe m5. Ellers blir det fort dyrt.

Du får investere i noe god trim og ha det artig i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som jeg har 55C3 feilmelding i "transmission case" module også, og denne lar seg tilsynelatende ikke slette.

Betyr dette, sammen med den feilemeldingen nevnt ovenfor, og de problemene jeg hadde, at det er noe feil med xDrive systemet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...