Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk fylt på ny gass for to uker siden og alt var i skjønneste orden, i dag var det 24 varmegrader her i lysekil og temp på ac sto på 21 grader på begge soner. Sto på tomgang i ca 5 min etter lengre tur på motorveien, plutselig hører jeg noe som blåser noe voldsomt og røyken står opp av motorrommet. Får stoppet motoren og åpnet panseret forsiktig, da ser jeg at ac gassen blåser ut på oversiden av kompressoren, virker som det kom ut en ventil. Dette varte i ca 2 - 3 min før det plutselig sluttet å blåse ut. AC virker selvfølgelig ikke nå, bare helt svak kjøling. Så det er vel ikke noe trykk på anlegget og tomt for gass.

Er det noen som har noen gode råd/svar på hva som kan ha forårsaket dette?

Vil ikke fylle på ny gass hvis det samme skjer igjen selv om det sikkert er billigere her i Sverige.

Håper på noen raske svar.

Skrevet

Tipper at kjølevifta for ac ikke funker og derfor åpnet sikerhetsventilen for ac pga for høyt trykk siden bilen ikke var i bevegelse,funket sikert greit når du kjørte.

Skrevet
Tipper at kjølevifta for ac ikke funker og derfor åpnet sikerhetsventilen for ac pga for høyt trykk siden bilen ikke var i bevegelse,funket sikert greit når du kjørte.

Tenkte det kunne være noe sånt, den står vel på framsiden av radiatoren. Vet du om den er vanskelig å skifte?

Takker for svar.

Skrevet

Jeg har akkurat demontert min vifte. Det er mest sannsynlig en motstand som er gåen typisk feil på e39, koster 600,- for nye motstander, er en for lav hastighet og en for middels hastighet. Min vifte har ikke gått på en stund så den var også irret fast, men den fikk jeg smurt opp igjen. For å komme til vifta må du av med lykter og frontfanger. Ny vifte koster 3500,- så du får satse på motstandene ;P

Skrevet
Jeg har akkurat demontert min vifte. Det er mest sannsynlig en motstand som er gåen typisk feil på e39, koster 600,- for nye motstander, er en for lav hastighet og en for middels hastighet. Min vifte har ikke gått på en stund så den var også irret fast, men den fikk jeg smurt opp igjen. For å komme til vifta må du av med lykter og frontfanger. Ny vifte koster 3500,- så du får satse på motstandene ;P

Takker for den, ligger motstandene foran med viften og er det mulig å sjekke om viften

fungerer? Jeg vil vel ikke se at den går rundt nå når det er tomt for gass?

Skrevet

Om de ligger ved viften får du det enklest ut ved å først løfte ut radiatoren vil jeg tro. Ihvertfall slik jeg gjorde det da jeg skiftet kondenser til A/C på vår E39 og det var en grei sak.

Skrevet

De ligger bak vitebladene oppå motoren på en måte. Vifta er skrudd forfra så du får den nok ikke løs ved å ta ut radiatoren og kondenseren. Om du finner pluggen til vifta kan du måle på den om det er spenning for den skal egentlig gå selvom det ikke er gass på anlegget. Gassen blåser ut om du blir stående mye stille for da bygger det seg opp et hæl..stort trykk i anlegget om vifta ikke går og det ikke kommer noen luftstrøm gjennom Ac kondenseren. Om du hadde skrudd av acen hver gang du står stille så kunne du kjørt uten fungerende vifte, for det kommer jo luftstrøm av seg selv når du kjører. Men det blir jo "tungvindt" i lengden

Skrevet
Takker for den, ligger motstandene foran med viften og er det mulig å sjekke om viften

fungerer? Jeg vil vel ikke se at den går rundt nå når det er tomt for gass?

Ja, det er mulig å sjekke dette:

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=192603

Koed tar faktisk "kun" 1740 kr + frakt for ny vifte. Jeg valgte å bytte motstandene, men hadde jeg visst at prisen var så lav hos Koed (GS krever 4000 kr), så hadde jeg nok bare gått for helt ny vifte.

Skrevet

Viften skal starte på det laveste hakket så fort du legger inn a/c kompressor, så gearer den seg opp ved behov, men den går alltid på det laveste så lenge a/c er ativert på bryteren. 99% av e39 har defekt motstands sats. Grei jobb, du trenger strengt tatt ikke av med fanger og lykter, jeg gjorde det uten :)

Skrevet
De ligger bak vitebladene oppå motoren på en måte. Vifta er skrudd forfra så du får den nok ikke løs ved å ta ut radiatoren og kondenseren. Om du finner pluggen til vifta kan du måle på den om det er spenning for den skal egentlig gå selvom det ikke er gass på anlegget. Gassen blåser ut om du blir stående mye stille for da bygger det seg opp et hæl..stort trykk i anlegget om vifta ikke går og det ikke kommer noen luftstrøm gjennom Ac kondenseren. Om du hadde skrudd av acen hver gang du står stille så kunne du kjørt uten fungerende vifte, for det kommer jo luftstrøm av seg selv når du kjører. Men det blir jo "tungvindt" i lengden

Slik jeg husker det hang viften fast på kondenseren, men er et par år siden så mulig jeg husker feil..

Skrevet
Viften skal starte på det laveste hakket så fort du legger inn a/c kompressor, så gearer den seg opp ved behov, men den går alltid på det laveste så lenge a/c er ativert på bryteren. 99% av e39 har defekt motstands sats. Grei jobb, du trenger strengt tatt ikke av med fanger og lykter, jeg gjorde det uten :)

Har du en DIY på hvordan du klarte dette uten å demontere fanger og lykter [-o<:)

  • 2 weeks later...
Skrevet
Viften skal starte på det laveste hakket så fort du legger inn a/c kompressor, så gearer den seg opp ved behov, men den går alltid på det laveste så lenge a/c er ativert på bryteren. 99% av e39 har defekt motstands sats. Grei jobb, du trenger strengt tatt ikke av med fanger og lykter, jeg gjorde det uten :)

Er det noen som har kontakt med "Vannslangen" ? Har sendt han flere PM og mail men har ikke fått svar, mulig han er på ferie.

Lurer bare på hvordan han klarte dette uten å demontere lykter og fanger, eller er det noen andre på forumet som har klart det samme?

Skrevet
Lurer bare på hvordan han klarte dette uten å demontere lykter og fanger, eller er det noen andre på forumet som har klart det samme?

Jeg har nettopp byttet motstander på min vifte, og da demonterte jeg fronten og tok ut hele vifteinnsatsen. Jeg er også interessert i å høre hvordan han fikk til dette uten å demontere noe. Det var forsåvidt en ok jobb når man hadde vifta liggende på arbeidsbordet, men å ha fått til en skikkelig lodding + isolering og korrekt montering av begge de nye motstandene med den begrensede plassen man har til rådighet når ingenting er demontert, ja det er veldig veldig imponerende! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...