Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal under bilen,og kjenner meg litt usikker på om den blir stående på de to bukkene jeg har kjørt den opp på. I tillegg har jeg satt støtter under jekkfestene. Klosser i bakkant av bakhjul. Så egentlig burde det være trygt...

Men hva bruker dere hobbymekanikere hjemme på gårdsplassen,for å løfte bilen til bekvem arbeidshøyde?

Nedenforstående metode er vel ikke å anbefale...

67hwrk0mcgq3fd5pzf2b.jpg

Skrevet

Jeg bruker for det meste kun jekk, men har slike små bukker stående som sikkerhet..:) Er jo å finne punkt som er holdbare, etter hvor du skal jobbe på bilen. Rammevanger, jekkfester, travers osv er vel ikke unormale plasser og plassere jekker. Om du har brukt alt det du skriver over her, kan jeg ikke fatte og begripe at bilen faller ned ;)

Skrevet
Jeg bruker for det meste kun jekk, men har slike små bukker stående som sikkerhet..:) Er jo å finne punkt som er holdbare, etter hvor du skal jobbe på bilen. Rammevanger, jekkfester, travers osv er vel ikke unormale plasser og plassere jekker. Om du har brukt alt det du skriver over her, kan jeg ikke fatte og begripe at bilen faller ned ;)

Du har trolig rett. Ikke desto mindre leser man et par ganger i året om smartinger som har fått bilen over seg.

Skrevet

Nei, er mye uoppmerksomme folk.. Men om du bruker "faste" punkter, med hold i, så går d som regel bra. Men å jekke f.eks midt på kanalen, og sette bukker på den tynne falsen/knekken kan jo være litt farlig.. Tipper det går bra med en porsjon sunn fornuft :)

Skrevet

når jeg står på bukker foran pleier jeg å skru en hjulbolt ut og binde fast ett nylontau i bolten skru bolten halveis inn og binde hjulet gott fast i bukken.Begynner nesten 2 tonn å sige bakover hjelper det lite med støtter bak.

Skrevet

Jeg bruker stor biltema jekk, og den lille orginale jekken.

Starter med den lisje orginale og jekker den såpass høyt at jeg får biltema jekken under forran, så jekker jeg på jekkepunktet midt på traversen, rett frem om inspeksjonsluka til tappepluggen på bunnpanna, så jekker jeg så høyt jeg trenger og setter bukker under jekkfesta. Funker fint :) Har selvsagt på håndbrekk/park da. Bak jekker jeg på diffen. Men der får jeg jekken heldigvis under uten den lille orginale. :lol:

Men om jeg holder på i en liten bakke så finner jeg et kvart o kile bak om hjula. :)

Skrevet
man kan jekke på diffen?

Tjaaa, jeg har gort det flere ganger, har sett andre gjøre det også, så kan ikke forstå det skal være noe problem da :)

Skrevet

ingen problem å jekke på diffen.. Da kan du to f.eks sette en bukk på hver side av diffen på traversen bak..Så står bilen støtt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...