Gå til innhold

Jay-O's '84 BMW E24 635CSi


Jay-O
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du kjent etter om bremsene blir varme, det er jo en liten mulighet for at den henger bittelitt på bremsene på høyre fremhjul, som gjør at den trekker.

Nei, har ikke det - nå når du sier det, så kanskje det er mer bremsestøv på høyre fremhjul enn venstre... Skal se på det imorgen etter jobb og før BMWCCN møtet. Må en kjapp tur nedom GS for å hente dynamoforingene, så da blir en god mulighet til å kjenne etter på bremsene.

Så å bilen på mekjarvik, ser bra ut den!:) likte lineupen som sto på forus og på mekjarvik:) mye fine biler:)

Takker! Vi var jo noen fine klassikere på begge plasser ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet foringene i festene til dynamoen, da den laget lyd og hadde en stygg vinkel på reima. Det gikk greit, brukte litt tid på å finne ut hvordan jeg skulle få ut dynamoen uten å måtte ta av en hel masse ting. Det går fint, men akkurat.

r1pqsphuxxi170f2wt1o.jpg

Dynamoen ligger da ned ved siden av batteriet på venstre side, er lett å se. Den er festet med to bolter, en under, og en på oversiden. I tilfelle du ikke vet hvor det er, her er bilder som illustrerer:

6learo42drx96ela1uzq.jpg

c4xxgezsy2tejr9x4sl8.jpg

Du må ta av beskyttelsesplata under. Holdes på plass med 6 stk 8mm plastmuttere, fort gjort å ta av.

Sånn ser det ut uten plata:

stu27djmu947a1u8g3wf.jpg

Når du har tatt av platen, så kan du se på og komme til dynamoen fra undersiden.

Du bør begynne med å løsne den øverste bolten først. Ta en 13mm nøkkel og løsne mutteren litt først. Dette for å kunne bruke en 19mm nøkkel på det store bolthodet, med klokken, for å løsne reima. Kjør den helt tilbake og ta av reima. Så fortsetter du med å skru av 13mm mutteren.

s9gt2pykm6c435ndx6nr.jpg

Dytt ut bolten og legg dynamoen ned. Da kommer nedre bolt til syne, og du kan gå løs på den, men ikke før du har løsnet plastdekselet rundt radiatorviften. Fant ut det var lettest å gjøre det slik; skru ut de to skruene øverst, så drar du den først litt opp, og vri den mot klokka, så det ser slikt ut:

5gqmqq3x8tjw3u6cx2oh.jpg

wtfvme2fe1i5onqjbhij.jpg

Det er en god grunn for dette, fordi den nederste bolten er så lang at den går i dette plastdekselet, men det går hvis du tar den bort.

Det er tre ledninger til dynamoen, jeg syns det var best å komme til fra undersiden og ta de av, og helst før du tar bort den nederste bolten.

NB! HUSK Å KOBLE FRA BATTERI FØR DU BEGYNNER PÅ DENNE DELEN!!! Du har en (+) ledning (mutter, 11mm), jording (skrue, 8mm) og en kabelsko (blå dings, dra rett ut)

Du ser de oppe til høyre her:

meacknfllcs879rni4g1.jpg

Da kan du ta ut den nederste bolten. 13mm nøkkel på en side, 14mm nøkkel på den andre siden, ta bort bolt. Ta ut dynamo, den er tung, ta et godt tak. Sånn ser min ut:

kn197bo407sj7rfk9b7x.jpg

Trodde min var en Bosch, men så snudde jeg den rundt og hva ser jeg?

d6gen8n21c39xjzxh3fr.jpg

LUCAS!!! Har en '70 Lotus Elan som er spekket med Lucas deler, og de driver meg til vanvidd!

Men nok om det ;)

Presset ut foringene, og her er hvordan den ene så ut!

c8pcmefkit2od5gy8amm.jpg

Ikke rart at den bråket og hadde en rar vinkel. Gummien minnet mye om solvarm IFA, og var helt nedbrutt. Moden for skifte kan du si.

Så er det bare å gjøre omvendt for å sette inn igjen. Startet motoren og........ Nei.... Lyden er der enda. Fant frem stetoskopet igjen og vet nå at det er fremre lager inni dynamoen som må byttes. Den har sikkert vært i spenn og vinkel så lenge nå at lageret har gitt opp. Så på mandag bestiller jeg repsett, fremre og bakre lager og ny børste, og må knekke opp dynamoen og fikse den. Men men, gøy er det, og gamlingen er alltid med som en ivrig hjelpende hånd:

7kbpctw7netlimohtm1v.jpg

Lager en lik bildeserie når jeg skal ta og reppe den, som jeg vil gjøre med "alt" jeg gjør med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ønskelisten!

Understell, bremser, hjul


  • [*:2mne0a9y]Bilstein Sprint B8 dempere
    [*:2mne0a9y]H&R Senkefjører (har noen på nå, uvisst hva merke, gule)
    [*:2mne0a9y]M635CSi Bremser
    [*:2mne0a9y]E28 M5 / M635CSi stag og armer
    [*:2mne0a9y]Polyuretan foringer på alt
    [*:2mne0a9y]BBS RS 16" med gull senter
    [*:2mne0a9y]M5 / M635CSi Stabstag / Fjærbeinsstag

Motor, gir, drivlinje


  • [*:2mne0a9y]M88b35 motor
    [*:2mne0a9y]Getrag 265 CR med clutch, aksling
    [*:2mne0a9y]M5 / M635CSi Diff (LSD)
    [*:2mne0a9y]M5 / M635CSi drivaksling
    [*:2mne0a9y]Datasprut til M30 - Forslag?
    [*:2mne0a9y]Turbokitt til M30'en (Turbo, manifold, bolter, stempler m.m.)
    [*:2mne0a9y]KM kvasskam til M30'en
    [*:2mne0a9y]KM smidde vippearmer til M30'en
    [*:2mne0a9y]Coolingmist Vann/Methanol injeksjonskitt til M30'en (matet)

Interiør, ICE


  • [*:2mne0a9y]4" komponentsett fremme (Forslag?)
    [*:2mne0a9y]4x6 Polk Audio DB-461P bak
    [*:2mne0a9y]2 stk Focal BUS20/BUS25 aktive subwoofere (Som passer under setene, har testet)
    [*:2mne0a9y]Interiør og seter fra M635CSi
    [*:2mne0a9y]M5 / M635CSi / M1 ratt
    [*:2mne0a9y]Sote vinduene grått/sort
    [*:2mne0a9y]Frontrute med sotefelt i grått/sort øverst

Eksteriør, karrosseri


  • [*:2mne0a9y]Nye gummilister på fangere
    [*:2mne0a9y]Omlakkering / Hellakkering i samme farge
    [*:2mne0a9y]M635CSi hekkspoiler
    [*:2mne0a9y]M-tech sidekjørt og bakfanger
    [*:2mne0a9y]Nyere type lykter (Ellipsoid)
    [*:2mne0a9y]Lakkere alt som er sort plastikk og listverk i sort pianolakk

Eksos


  • [*:2mne0a9y]Supersprint Cat-back system (Mellom- og bakpotte, samt rustfrie rør)

Dette er da listen over ting jeg har lyst på til bilen min. Vanlig vedlikehold og reperasjoner kommer utenom. :lol:

Fargene indikerer følgende tidsramme:

Rødt: Snarest, bare jeg har råd, så skal det kjøpes.

Oransje: Om et til to års tid, etter alt det røde er tatt.

Grønn: På lang sikt, der det passer økonomisk og tidsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Lenge siden jeg har oppdatert her ser jeg. Sitter på en masse bilder av ting og tang jeg har gjort de siste 6mnd. Hadde lagt til til, men jeg skal selge gobilen nå, så jeg kommer nok ikke med oppdateringer her stort mye lengre. Kan si det at jeg skal få tatt service, byttet noen deler og kjøre på med intensiv bilpleie før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Oi, dette er lenge siden. Jeg endte opp med å ikke ha hjerte til å selge den likevel, og har tatt den frem fra lagring nå. Nå tar jeg to uker ferie fra mandag av for å bytte deler, shine bilen opp og kjøre og kose meg masse med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var litt stell gjort de siste dagene.

Har byttet motorolje og filter, autokasse olje og filter, diff olje, bremsevæske, kjølevæske, servoolje og bensinfilter... Fikset vindusviskermotoren, reparert den ene kaliperen fremme, strammet fast oljerøret over kammen, justert ventilene, byttet plugger, smørt opp alle hengsler, touch up på tektylen rundt om... Nå venter jeg på at tollvesenet skal få fingeren ut av ræva si og fortolle delene jeg venter på til forstillingen... Kom til landet mandags morgen, og er enda ikke blitt sendt videre... Så gjenstår litt klarlakk og helpolering av bilen, så kan jeg levere den til etterkontroll på EU og bruke den som "daily driver" igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...