Gå til innhold

Lakkrens, rubbing, polering, prime, voks - Hva gjør gjengen?

Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lest en del om polering og må nesten si at jo mer man leser jo mer usikker er jeg på hva alle disse "stegene" brukes til og hva er det egentlig behov for?

Mitt utgangspunkt er som følger:

Bilen er rimelig god lakkmessig, med noen klarlakk/vaskeriper som stortsett går bort ved ordinær polering. Nå ønsker jeg å få tatt den ordentlig og ønsker i utgangspunktet "show glaaze", men det er en vurdering opp mot hvor mye tid som må brukes.

Hva anbefales, hva gjør dere og hva er effekten av de ulike "stegene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkrens kan enten være kjemisk lakkrens eller rubbingmiddel med mye slipemiddel i.

Lakkrens/rubbing er middel hvor det blir brukt middel med en del slipemiddel i slik at man får fjernet/dempet riper og skader i lakken.

Får best resultat bruker man roterende poleringsmaskin, men ocilerende/DA maskin kan også brukes.

Man får ikke fjærnet særlig med riper ved håndpolering.

Noen lakkrenser er kjemiske og renser lakken bare med kjemiske tilsetninger og vil ikke gjøre noe med ripene.

Eksempel på Rubbing fra Wolf's er The Equaliser og The Upper Cut.

Poleingsmiddel for bruk med maskin inneholder også slipemiddel, men ikke like mye som rubbingmiddelene.

Poleringsmiddel beregnet for håndpolering inneholder som regel ingen slipemiddler, men fillere som legger seg ned i ripene og demper dem.

Disse fillerene vil bli vasket bort innen rimelig tid(avhengig av vaskemetode og middel) og vaskeripene vil da komme til syne igjen.

Eksempel på poleringsmiddel fra Wolf's er The Jeweler og The Medium.

Med prime mener du kanskje pre-cleaner?

Dette er et middel som brukes for å rense lakken og tilsette oljer til lakken som gjør at voksen hefter bedre og holdbarheten på voksen blir lenger.

Pre-Cleanere påføres for hånd eller med maskin avhengig av hvilket produkt som blir brukt.

Eksempel på pre-cleaner er Wolf's Shine & Seal som er en kjemisk rens med små mengder slipemiddel.

Voks og lakkforseglere skal påføres lakken etter at poleringsprossessen er fullført og legges oftest på for hånd med en påføringspad.

Disse produktene er for beskyttelse av lakken.

Eksempel på lakkforsegler og voks fra Wolf's er Body Wrap lakkforsegling og New Moon flytende voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.

Jeg har både oscillerende og vanlig roterende polermaskin.

Har kun Maguires Speed Glaaze 80 nå, men har tenkt å kjøpe de øvrige produktene jeg trenger.

Hva anbefaler dere å bruke?

En runde med lakkrens/rubbing

En runde med polering

En runde med hard voks

Bruker dere prime før hard voks?

Hvilke produkter spesifikt anbefaler dere for de ulike stegene? Har fått med meg at Wolf er anbefalt, men er det noen flere som er gode og som ikke koster skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So du har MG 80. Synes du at den tar bra, eller vil du ha noe grovere først før du går over med MG 80?

Eg bruker Scholl poleringsprodukter. Disse er eg veldig fornøyd med. Pad er av merket Uber. Har og nokre Scholl pads, men disse liker vist ikkje DA maskiner, so blir berre brukt med roterende av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.

Jeg har både oscillerende og vanlig roterende polermaskin.

Har kun Maguires Speed Glaaze 80 nå, men har tenkt å kjøpe de øvrige produktene jeg trenger.

Hva anbefaler dere å bruke?

En runde med lakkrens/rubbing

En runde med polering

En runde med hard voks

Bruker dere prime før hard voks?

Hvilke produkter spesifikt anbefaler dere for de ulike stegene? Har fått med meg at Wolf er anbefalt, men er det noen flere som er gode og som ikke koster skjorta?

Det finnes en jungel med gode poleringsmiddel og vokser ute på markedet, så lenge man bruker produkter som er rettet mot proffmarkedet utfører alle "samme" jobben.

Merkene som folk rundt om kring bruker er ofte valgt etter hvordan man synes produktene er å jobbe med og dette varierer fra person til person.

Hva som ikke koster skjorta er også litt forskjellig fra person til person.

Om man bruker pre-cleaner før voks kommer litt an på hvilken voks man skal bruke.

Om pre-cleaner er anbefalt har produsenten som regel en pre-cleaner som er laget for disse voksene.

Jeg har poleringspakke til 588,- + frakt.

Da får du med rubbing, mellomgrov og fint poleringsmiddel samt 2 poleringsputer som kan brukes på roterende og DA maskin.

Det du da trenger i tillegg er voks eller lakkforsegler, koster fra 155,- - bimmersrabatt på 10%.

Lakkforsegleren har en pre-cleaner som er anbefalt for best resultat, men du er ikke nødt til å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So du har MG 80. Synes du at den tar bra, eller vil du ha noe grovere først før du går over med MG 80?

Eg bruker Scholl poleringsprodukter. Disse er eg veldig fornøyd med. Pad er av merket Uber. Har og nokre Scholl pads, men disse liker vist ikkje DA maskiner, so blir berre brukt med roterende av meg.

Jeg må nok ha noe grovere før MG 80. Regner MG 80 som polering og ikke rubbing da det er minimalt med slipemiddel i den. Er det feil?

Tenkte 3 steg:

1. En litt grover rubbing/lakk rens

2. MG 80

3. Hard voks

Virker det fornuftig?

Spørs om jeg må ta meg en prat med Remi for å få tak i rubbing og hard voks.

Et spørsmål siden du tok opp padder:

Det finnes flere myk-/hardhetsgrader på padder. Hva bruker dere? Jeg har ikke de hardeste paddene på den vanlige roterende poleringsmaskinen, men de oppleves likevel harde. På den oscillerende maskinen (to hoder/padder) er paddene noe mykere, men det er kanskje normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkrens er vel brukt på håndpoleringer.

Rubbing er ikkje eit ord eg bruker. Eg bruker polering.

So du vil ta 2-stegs polering og legge på voks etterpå. Det høyres ikkje feil ut det.

Eg har uber pads. Gul er grov, oransje er medium og grønn er mjuk.

Først må du finne ut kva som fungerer på lakken din. Du starter med ein fin kombinasjon. Viss det ikkje tar nok går du til ein litt grovare kombinasjon. osv.

Når du har brukt den kombinasjonen du syns fungerer bra på lakken, bruker du ein finare kombinasjon for å ta vekk eventuelle køyrespor (hologrammer) og for å få bilen blankere.

Eg bruker uber pads på både roterende og DA. Eg har og 2 scholl pads. Disse har eg brukt med roterende. (disse liker antagligt ikkje DA maskin, so eg har holdt dei unna DA maskina mi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om jeg må ta meg en prat med Remi for å få tak i rubbing og hard voks.

Et spørsmål siden du tok opp padder:

Det finnes flere myk-/hardhetsgrader på padder. Hva bruker dere? Jeg har ikke de hardeste paddene på den vanlige roterende poleringsmaskinen, men de oppleves likevel harde. På den oscillerende maskinen (to hoder/padder) er paddene noe mykere, men det er kanskje normalt.

Det er bare å sende på en mail så skal vi altids få ordnet noe.

Det er som nevnt tidligere forskjellige hardheter på poleringspadene.

Hardhetene er fargekodet og forskjellige produsenter har forskjellig fargekoding på padene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste er å få inn teknikken, så heng deg på noen som kan det så du lærer fortere. Det finnes mange produsenter som har supre produkter. Selv bruker jeg Scholl og Swissvax fordi han som lærte meg å polere brukte det. Jeg har veldig hard lakk på min 120d (Sparkling Graphite), så jeg må helt opp på S3Gold for å ta litt dype riper. Jeg har S3 Gold, S30+ og S40 med litt forskjellige Scholl og Über pads. I tillegg bruker jeg Swissvax Cleaner Fluid som pre-wax, og foreløpig har jeg bare Swissvax Blau-Weiss hardvoks.

Før jeg kjøpte maskin brukte jeg Duragloss 101, 105 og 111, som jeg syntes ga veldig bra resultat. Hvis jeg bare vasker bilen, og ikke har tid til skikkelig voksing, bruker jeg ofte Duragloss AquaWax, som er en sprayvoks som er veldig lett å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...