Der Barockengel Skrevet September 10, 2011 Share Skrevet September 10, 2011 Leica M med Zeiss ZM-objektiv er virkelig ikke noen dum kombinasjon; jeg har vurdert både Sonnar-C og Biogon-C temmelig nøye selv. Min kamerainteresse har også en ennå mer, hmm, skal vi si klassisk side: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet September 10, 2011 Share Skrevet September 10, 2011 Jeg drømmer om en Leica X1, Min umiddelbare reaksjon var "Finepix X100!" - og jeg ser du kan føre meg opp som nr. to i rekken som foreslår dette kameraet. Jeg ville kjøpt X100 selv tidlig i sommer, hadde det ikke vært for at jeg venter og ser hva som kommer med omtrent samme formfaktor og med utskiftbar optikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Balltre Skrevet September 10, 2011 Forfatter Share Skrevet September 10, 2011 Jeg vet ikke om du kjenner til fokusproblemet til 1,5 Sonnar? Iallefall så må du justere fokus hos Zeiss slik at den fokuserer ved f1,5 istedet for f2,8 som er fabrikkinnstillingen. Jeg vurderer den selv, men da er det til det bruket at den er enten f1,5 eller f4,0 eller større. Tja. Fint hvis man har en titusen tilovers, men det er kanskje ikke for meg. Biogon C 2,8/35 derimot har jeg ikke hørt noe annet enn bra om. Fine kameraer forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet September 11, 2011 Share Skrevet September 11, 2011 Takk det samme. Ja, jeg er kjent med fokusskift-problematikken på Sonnaren, og tror jeg skal klare å omgå/tilpasse meg fenomenet. Jeg eier litt flere variasjoner av den klassiske Sonnaren enn jeg er helt villig til å innrømme, der den originale Carl Zeiss Jenaen fra 1937 på bildet over er den eldste. Derfor framstår muligheten til å kunne eie et fabrikknytt eksemplar med moderne multicoating som svært fristende. Da er det adskillig verre å bli vant til at aps-formatet gjør de raske normalobjektivene om til korte teler.... Forhåpentligvis vil kommende sensorer også bli i bedre stand til å benytte vidvinkelobjektiver uten å gi fargestikk i hjørnene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Balltre Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2011 Jeg får ikke opp bildet lengre. Hva slags LTM har du? Normalt bruker jeg vinteren på å kjøpe bildeler, men nå vil jeg heller kjøpe gamle fotodeler. Bl.a en III C. Kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Oktober 15, 2011 Share Skrevet Oktober 15, 2011 Jeg får ikke opp bildet lengre. Hva slags LTM har du? Normalt bruker jeg vinteren på å kjøpe bildeler, men nå vil jeg heller kjøpe gamle fotodeler. Bl.a en III C. Kanskje. Bildeserveren er visst fortsatt nede. Bildet over viser en IIIc som er ombygget til IIIf, en sort III og en Contax II. Av Schraubleica har jeg i tillegg en IIIa og en III i krom. Dessuten en Tower-badged Nicca og en hel del sovjetiske greier, derav en god del førkrigs, en wartime og en svært tidlig etterkrigsmodell. IIIc er et utmerket valg - dessverre er filmutvalget blitt litt begrenset. Framkalle svart-hvitt selv og scanne, kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Balltre Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2011 Passer ikke vanlig 35 film? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Oktober 15, 2011 Share Skrevet Oktober 15, 2011 Passer ikke vanlig 35 film? Jo, jo, jo. (Selv om det lønner seg å trimme enden på filmen, som vist på illustrasjon på innsiden av bunnplaten.) Jeg tenkte mer på begrensningene i filmtyper og framkalling -i 2011. Eksempel: Bye, bye Kodachrome. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Balltre Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2011 Ok. Trimmingen har jeg fått med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå