Robin L Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 hei. har hatt litt problemer med veivhusventilen min. det begynte med at bilen ulet VELDIG på tomgang. dro opp peilepinnen og lyden var vekk. i dag har jeg byttet veivhusventil. men det hyler fortsatt litt. nå forsterkes lyden når jeg drar opp peilepinnen. når jeg bremser så uler det sterkere. vakumlekasje?? hvordan er veivhusventilasjonen på denne motoren? det må vell gå noe returrør fra toppene og til denne? må jeg av med innsuget for å komme til dette ? ;S
Robin L Skrevet August 5, 2011 Forfatter Skrevet August 5, 2011 ingen som kjenner disse motorene? hvor bør jeg levere den inn i såfall? har gs bud peil på dette?
bmw cab Skrevet August 5, 2011 Skrevet August 5, 2011 Du må bytte alle slangene mister.Og selve peilepinne røret.Er JÆVLIG MYE DRITT inni der. Nei trenger ikke å ta av innsuget.Tar noen timer,men det går. Bort med div ting,av med gamle slangene.På med nye slanger.Så skal du at ting endrer seg
Robin L Skrevet August 6, 2011 Forfatter Skrevet August 6, 2011 ligger vell an til det ja. vet du hvor slangene går kanskje? ser ut til at en går under innsuget sjø, og en som går inni ? stemmer det? hvordan er peilepinnerøret festet da tru?
Robin L Skrevet August 10, 2011 Forfatter Skrevet August 10, 2011 hmm. hvordan i h***e er det mulig å skifte disse slangene uten å ta av innsuget? har lite lyst av med det pga kabler og bensin og alt mulig... ene røret er jo et metallrør ser jeg. det som kommer inn på veivhuset på utsiden der, med metallklips på. og det andre kommer fra inni innsuget. men på delekatalogen så er det tegnet inn del nr.10 her er røret som går inni innsuget. del nr. 7 her er det stålrøret som kommer på utsiden av ventilen. men hvor ligger del 1 og 11? oljeseperator og oljerør?? og hvordan får man ut peilepinnerøret? (hvorfor bør det skiftes egentlig? )
Robin L Skrevet August 11, 2011 Forfatter Skrevet August 11, 2011 fant del nr. 1 på nederste bilde. lå bak registeret i framkant av motor. og ser trasig ut å skifte. noen som har opplevd at det er feil på disse?
Robin L Skrevet August 21, 2011 Forfatter Skrevet August 21, 2011 holderpå å skru nå. prøvde å ta av innsugsspjeldet for å skifte rør nr. 10 på øverste bildet, samt pakning nr.14. MEN jeg skrudde ut alle skruene untatt en, disse var torx t30. den siste var en 13mm kopp. denne går bare rundt og ja, jeg skrudde rett vei! har denne vært skiftet før eller, siden den ikke var torx også? og hvordan i h***e får jeg ut denne nå? den vil jo ikke stramme igjen heller, så det må av. lukter nytt innsug her nå
S.Hafsmo Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Hvorfor tar du ikke bare av innsuget? tar jo 14 minutter og sparer deg for mye slit og trang skruing. Da får du og muligheten til å bytte pakningene mellom innsug og topper. vedr. rør nr. 10, er ikke dette røret kun for å få fordelt avgassene fra veiva i innsuget? på M60, hvor røret ikke er der, har de to bakerste sylindrene en tendens til å få mesteparten av skitten.
Robin L Skrevet August 21, 2011 Forfatter Skrevet August 21, 2011 kanskje jeg bare skal ta av innsuget ja.... så for meg at det var ett mareritt jeg men. trenger å rengjøres under der uansett så det er kanskje ikke så dumt..... fikk nå ut det jævla røret nå igjennom spjeldet framme. så på det nye at det kunne deles på midten, men selvfølgelig sprakk jo det gamle, så da bør jeg uansett sjekke om det ligger igjen noen deler inni der. er det kun for å fordele gassene altså? satt å lurt litt på det der, hvor enden av dette røret skal gå henn. men da ender det jo tydligvis bare midt inni innsuget...
S.Hafsmo Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 mener det skal ende midt i innsuget ja, slik at man slipper oppbygg av avleiringer rundt de 2 bakerste sylindrene. Er mye mindre jobb å ta av innsuget enn å drive å knote rundt det. Løsner du skruene på fuelrailen, er det bare å røske opp dysene mens de står på railen (sett at du har koblet de fra elektronikken). Da gjenstår bare boltene som holder innsuget nede, samt røret (nr 7 på nederste tegning) som har et klips i bakkant (del nr. 10). Dette røret går under innsuget og er kun festet til membranplaten i enden (o-ring i andre enden). Edit: Kan være lurt å prøve å få rengjort litt med f.eks brakeclean og messing/stålbørste oppover toppdekslene, for så å blåse over med trykkluft før du fjerner dyser og innsug, slik at du ikke får skitten ned i sylindrene. Kan være greit å tette alle hull med papir eller maskeringstape for å unngå at skitt ender opp der du ikke vil ha det.
Robin L Skrevet August 21, 2011 Forfatter Skrevet August 21, 2011 herregud hvor lett det var å ta av innsuget da. holdtpå å le meg ihjel når jeg tok det av å så at det var en torx jeg hadde stått å skrudd på med pipe var jo så trangt og skittent inni der at jeg så feil faktisk ja. stussa jo på at det ikke var den samme skruen der men. var bra jeg tok av egentlig, for innsugspakningene var helt ferdige. mørkne og knakk når jeg skulle ta de av...
S.Hafsmo Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Hehe, ja det er en veldig grei jobb. Forstår ikke hvorfor alle "DIY'er" sier at det går fint å bytte bl.a membran uten å ta av innsug, siden det bare er snakk om noen minutter ekstra jobb. På min ble jeg faktisk litt skuffet, da alle pakningene mellom innsug og topp var veldig myke og fine. Vakumslangene mellom "btr" og til interiøret var derimot helt kaputt. Hvordan så det ut under innsuget da? på min var det skitt nok til å legge fylle alle hulla i innkjørselen..
Robin L Skrevet August 21, 2011 Forfatter Skrevet August 21, 2011 var nok det samme til meg og ja. var heltsyyyyyykt med dritt. skal få seg en god vask nå ja håper bilen blir 100% nå for jeg har lyst å kjøre bil igjen
Robin L Skrevet September 4, 2011 Forfatter Skrevet September 4, 2011 nå har jeg skiftet alle innsugspakningene og skiftet det alu-røret under innsuget til veivhuset og røret inni innsuget. montert alt sammen igjen og nå vil ikke bilen gå som den skal. trur ikke alle sylinderene er med jeg. ulinga fra veivhusgreia er det ennå og så nå er jeg dritlei. må nesten være oljeventilen bak registeret da? hørtes ut som den nappet av en og en ledning på coilene og det høres ut som den bakerste syl på førersiden ikke er med. rart ass. kan føye til at jeg rotet vekk en mutter til innsuget!! kan det være at den suger falskluft pga det?? jeg fant ingen like muttrer i garasjen men skal skaffe i morgen noen som kan hjelpe meg å skifte motor i kristiansund /omheng? hva er motoren min verdt forresten?
S.Hafsmo Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Du kan jo prøve å flytte over plugg, coil og dyse for å se om problemet flytter seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå