Gå til innhold

Nye regler ved kjøp og salg av bil?

Dan
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på om bankene har begynt med nye regler vedrørende kjøp og salg av bil? Har sett noen tilfeller der bankene krever kopi av vognkort på ny eier før pengene utbetales til selger. Det vil jo i praksis si at salgsmelding må være levert og kjøper står som eier uten å ha betalt en krone :roll:

Det går jo ikke an. Hva er det egentlig bankene driver med og hva er tanken bak noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Santander har det slik på billån. Siste bilen jeg solgte skrev vi kontrakt og tok kopi av vognkort og salgsmelding, dette sammen med ett ark fra de som jeg måtte fylle ut med kontonr ol. måtte jeg sende inn til sentralen deres slik at de overførte pengene til min konto. Ser ikke for meg at dette er noe som blir vanlig for flere, men tanken er sikkert at de skal være sikre på at det vet hva pengene går til? Jeg fikk iallefall pengene mine 4 dager etter jeg hadde lagt brevet i postkassa:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dnb Nor og Sparebank1 har også begynt med dette. Men så har du jo noen tilfeller der kjøper låner penger til omreg også. Hvem skal dekke det når det ikke blir utbetalt før etter omreg har funnet sted? Og hva med de tilfellene der det er heftelser? Da overtar du i praksis en bil med heftelser før selger har fått pengene og kan slette den, for det er jo også et krav; bilen må være fri for heftelser før pengene utbetales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nytt. Slik har det vært i minst 7 år hos DnB.

Dette har en veldig enkel forklaring, bank kan ikke ta pant i noe som ikke tilhører låntaker. Ergo må bilen omregistreres på låntaker før banken kan tinglyse pant i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dnb Nor og Sparebank1 har også begynt med dette. Men så har du jo noen tilfeller der kjøper låner penger til omreg også. Hvem skal dekke det når det ikke blir utbetalt før etter omreg har funnet sted? Og hva med de tilfellene der det er heftelser? Da overtar du i praksis en bil med heftelser før selger har fått pengene og kan slette den, for det er jo også et krav; bilen må være fri for heftelser før pengene utbetales.

Om du kjøper bil det er heftelser på så bør ikke pengene gå innom selger først, disse bør overføres direkte til de som har pant i bilen pålydende pantet. Da slipper du at selger er treig med å innfri heftelsene. Angående omreg så kan dette avtales mellom kjøper og selger i kontrakten. Strengt tatt om du selger en bil bør du kreve finansieringsbevis og kontaktperson til kjøper i hans bank. Tungvint kanskje men det går om man legger go-vilja til og fører dialog med involverte parter ordner det seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nytt. Slik har det vært i minst 7 år hos DnB.

Dette har en veldig enkel forklaring, bank kan ikke ta pant i noe som ikke tilhører låntaker. Ergo må bilen omregistreres på låntaker før banken kan tinglyse pant i den.

Jeg har aldri vært borti dette før iallfall, men så har jeg Sparebank1. Der har det vært sånn at kjøpekontrakt og forsikring holder.

Om du kjøper bil det er heftelser på så bør ikke pengene gå innom selger først, disse bør overføres direkte til de som har pant i bilen pålydende pantet. Da slipper du at selger er treig med å innfri heftelsene. Angående omreg så kan dette avtales mellom kjøper og selger i kontrakten. Strengt tatt om du selger en bil bør du kreve finansieringsbevis og kontaktperson til kjøper i hans bank. Tungvint kanskje men det går om man legger go-vilja til og fører dialog med involverte parter ordner det seg nok.

Det er jeg klar over. Har du en oppegående bank, så sørger de for det. Jeg har alltid kjøpt og solgt bil med bankremisse unntatt på M3-en da kjøper hadde finansieringsbevis. Ser at det er en stund siden jeg har kjøpt og solgt bil, så det ligger vel noe der. Men har en god dialog så det er jeg ikke bekymret for.

Takk for svar folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om bankene har begynt med nye regler vedrørende kjøp og salg av bil? Har sett noen tilfeller der bankene krever kopi av vognkort på ny eier før pengene utbetales til selger. Det vil jo i praksis si at salgsmelding må være levert og kjøper står som eier uten å ha betalt en krone :roll:

Det går jo ikke an. Hva er det egentlig bankene driver med og hva er tanken bak noe sånt?

Hos Santander trenger du ikke å omrege før pengene er utbetalt, står i huskelista som de sender med at du må sende inn kopi av nytt vognkort i løpet av ti dager.Hvis du har fått lånepapirene tilsendt og kontrakten er underskrevet så er de forpliktet til å utbetale pengene til selger(står også i papirene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som låner inkl omreg? Hvem skal legge ut beløpet på forhånd? Hva om ingen kan/vil?

En annen ting er jo at dette må jo være eldorado for svindlere. Forfalske lånepapirer, få bilen omregget på seg og stikke av med bilen uten å betale en krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som låner inkl omreg? Hvem skal legge ut beløpet på forhånd? Hva om ingen kan/vil?

En annen ting er jo at dette må jo være eldorado for svindlere. Forfalske lånepapirer, få bilen omregget på seg og stikke av med bilen uten å betale en krone.

Ja men selger trenger jo ikke å gi i fra seg bilen før pengene er på konto, de gangene jeg har solgt har jeg gjort det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor du ringer den aktuelle banken hvor lånepapiret er utlevert av for å verifisere at det er gyldig. Alle lånepapirer har et avtalenr som du kan sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men selger trenger jo ikke å gi i fra seg bilen før pengene er på konto, de gangene jeg har solgt har jeg gjort det slik.

Joda, klart det går. Men hvis selger krever å få med seg bilen, så har han jo en sterk sak ettersom jeg kjører rundt i en bil jeg ikke eier og på hans forsikring. Fyren er jo ikke helt lokal og må ta fri fra jobben for å hente bilen, så er lite aktuelt å dra fram og tilbake så mange ganger.

Det er derfor du ringer den aktuelle banken hvor lånepapiret er utlevert av for å verifisere at det er gyldig. Alle lånepapirer har et avtalenr som du kan sjekke opp.

Jeg kan jo også bare be om en bankgaranti, så er vel den saken i boks. Tror nok det skal gå greit. Jeg vil bare forsikre meg siden dette er helt nytt for meg. Alle jeg har snakket med har aldri hørt om dette heller og syntes det hørtes rart ut. Men er vel bare mer dilldall for samme greia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En salgsmelding som er levert til biltilsynet, altså del 2 av vognkortet som er selgers ansvar å levere, er i realiteten overdragelse av kjøretøy, ny eier trenger ikke betale registrering for vedkommende kan velge å la kjøretøyet være uregistrert. Derfor er del 2 av vognkortet et meget viktig dokument.

Vedr heftelser så er disse tinglyst i brreg, alle låneinstutisjoner har tilgang til disse opplysningene. De fleste låneintutisjonene betaler ut pengene til den som sitter på "hetftelsen", resten går direkte til selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet har ingen av bilene heftelser, så den biten er heldigvis grei. Tenkte generelt.

En annen ting er at banken hans vil betale hele beløpet til meg inkl omreg, de vil altså ikke dele opp beløpet. Siden han må låne til omreg går jeg utfra at han ikke har råd eller ønsker ikke å betale det av egen lomme. Da må altså jeg forskuttere omreg, og gi fra meg bilen (eller iallfall eierskapet) uten å ha fått en krone.

Bare meg som syns det skurrer? Det kan godt hende det er sånn, men jeg har aldri opplevd det før vedr. kjøp og salg av bil og syns det er helt bak mål :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker. Står selv i en handel akkurat nå. Dette er noe av det jeg skal spørre Saqntander om til uka. Da har vi avtale med selger om "overdragelse" av kjøretøy. Noen dokumenter kan man sende på e-post, mens noen må undertegnes og sendes pr. post. Blir vel å oppdatere her nå jeg vet noe mere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klart det går. Men hvis selger krever å få med seg bilen, så har han jo en sterk sak ettersom jeg kjører rundt i en bil jeg ikke eier og på hans forsikring. Fyren er jo ikke helt lokal og må ta fri fra jobben for å hente bilen, så er lite aktuelt å dra fram og tilbake så mange ganger.

Ved salg av bil er det en vanlig overgangsfase selv hos forsikringsselskapene, ergo si ikke opp forsikringa på bilen før etter du har levert den til ny eier. Da gjelder også din forsikring i denne fasen og ny eier. Ny eier ordner forsikring og selskapet hans legger inn forsikringsgaranti elektronisk til biltilsynet. Når bilen er overlevert ringer du forsikringsselsskapet og henviser til kjøpskontrakt og salgsmelding, så får du sagt opp din forsikring fra overleveringsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...