Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Håpet på at noen kunne hjulpet meg litt å finne ut hva som kan være feil med bilen min.

Har litt problemer når jeg girer, girspaken er hard og må virkelig dra hardt i girspaken for at den skal gå i gir. Vis jeg drar bilen min ut på høyt turtallet, Sitter girspaken seg fasti det girer jeg har bilen i, da vil den ikke rikke seg, så jeg må stoppe bilen helt og slå av motoren for at det skal gå ann å skifte gir. spesielt ifra 2 til 3 gir..

Noen ganger trur jeg ikke clutchen min funker ordentlig. Når clutch pedalen er trykket helt inn så kommer det noen ganger skrape lyder fra girkassa, 2 drev som skrapes mot hverandre eller noe sånt,hele girspaken rister.

Kan det være clutchen min som er ødelagt? Gåen girkasse? bytte olje på girkasse?

eller andre ting? :(

Også luer jeg på hvordan jeg tar av venstre Speil :oops:

Mvh. Sindre

Skrevet

Jo det er mest sannsylig clutchen din som er gått åt helvetre :)

Hvis den ikke løser ut under kjøring så ere clutchen din. 10,000 på BMW for bytte eller gjør det selv på en kveld :)

Skrevet
Jo det er mest sannsylig clutchen din som er gått åt helvetre :)

Hvis den ikke løser ut under kjøring så ere clutchen din. 10,000 på BMW for bytte eller gjør det selv på en kveld :)

Ok ;( er det vanskelig å bytte? Er jo litt hobby mekaniker, når jeg hadde moped demonterte jeg jo motor og skrudde dem sammen og fikk dem til å gå etterpå, trur du jeg har kvalifikasjonene til å gjøre det selv? Samt snart fagbrev som verktøymaker.

Har jeg sjans? :)

Skrevet
Er ikke så vanskelig. Finner sikkert en guide du kan følge hvis du søker litt rundt.

har leita litt, finne mye til e36, men ikke e46, men sikkert mye av det samme.

Men skal prøve å lufte clutchen først, så får se om det hjelper, fikk endel tips fra jobben i dag

Skrevet

Sjekk også at ikke slavesylinder til Clutchen lekker, og at bremsevæskebeholder er full. Bør få fixa problemet rimelig fort før du tar livet av girkassa.

Skrevet
Kjøp det Haynes bok. Den finnes til E46 og beskriver masse nyttig. Sikkert clutch skifte også.

Har Haynes bok,men har bladd igjen om hele, men finner ikke clutch bytte på den. mulig jeg er dårlig til å lete eller utrolig dårlig i svensk.

Skrevet
Sjekk også at ikke slavesylinder til Clutchen lekker, og at bremsevæskebeholder er full. Bør få fixa problemet rimelig fort før du tar livet av girkassa.

Hadde tenkt å sjekke det i går, men jekken min var for liten så fikk den ikke opp på bukken, biltema dritt...

Går clutch oljen sammen med bremsevæske holderen? er det DOT 4 som skal på?

Skrevet

Det tar litt tid hvis du ikke har gjort dette før.Jeg bruker ca 3 timer på clutch bytte,men det er da med løftebukk og luftskralle.Du må også ha 2 LANGE pipe forlengere for å løsne de to øverste boltene som går gjennom starteren.Må også ta deler av eksosen ned.Av med varmedekslet,av med mellomaks.

Anbefaler å kjøpe ny clutch pumpe,ny hardykobling før du begynner.Husk også å sentrere clutch platen.

Hjemme i garasjen så går det fort 6-7 timer uten luftskralle,utem løftebukk.

Lykke til,spør hvis du lurer på noe ;)

Skrevet
Det tar litt tid hvis du ikke har gjort dette før.Jeg bruker ca 3 timer på clutch bytte,men det er da med løftebukk og luftskralle.Du må også ha 2 LANGE pipe forlengere for å løsne de to øverste boltene som går gjennom starteren.Må også ta deler av eksosen ned.Av med varmedekslet,av med mellomaks.

Anbefaler å kjøpe ny clutch pumpe,ny hardykobling før du begynner.Husk også å sentrere clutch platen.

Hjemme i garasjen så går det fort 6-7 timer uten luftskralle,utem løftebukk.

Lykke til,spør hvis du lurer på noe ;)

vet ikke helt om jeg tør å gjøre dette selv, Men takk for tips, Har ikke vært under bilen min enda, tenkte å lufte clutchen min først, vet du hvordan du gjør det? eller hvor den lufteskruen under bilen er?

Skrevet

Ja den lufte skruen sitter på slavepumpa som sitte rpå girkassa. er en liten nippel bak på pumpa som du må løsne mens en holder pedalen i bånn.

Skrevet

Dette er veldig enkelt.

-Få tak i en kompis som kan hjelpe deg

-Kjøp dot4 bremsevæske,helst av litt bra kvalitet.

-Sett han kompisen i bilen,jekk opb bilen.Slavepumpen sitter på førersiden,ved siden på girkassen.

Det neste du skal gjøre er viktig å utføre riktig.

Fyll på litt ny bremsevæske i beholderen.Be kompisen din om å pumpe.Da er det viktig at han pedalen er helt nede og helt oppe,dette skal gå i et greit tempo.

Så må du skrike hold pedalen nede,da må ikke kompisen din slippe pedalen,men holde den nede.Mens han holder pedalen nede,så løsner du luftenippelen litt,så strammer du nippelen igjen.Og da ber du han slippe pedalen,og trykke i bånn igjen.Da skal du igjen løsne litt på nippelen,så strammer du igjen.Så er det sjekke bremsevæske beholderen,fyll på litt ny bremsevæske igjen.Be kompisen pumpe på pedalen mens du fyller på litt bremsevæske.

Be han pumpe,opp ned opp ned med pedalen.Så gjentar du prossedyren på nytt igjen.Holde pedalen nede,løsne luftenippelen,osv.

Du skal få ut ny bremevæske og ikke noe luft.Og clutch pedalen vil være myk hver gang du løsner luftenippelen,når du strammer den,så vil den bli hardere igjen etterhvert.

Lufte prossedyren fortsetter du til det ikke kommer no luft fra luftenippelen og kun ny bremsevæske.Da er du ferdig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...