Escape Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 2001 520 touring auto Har tatt av toppdekselet, radiator etc. for å komme til. Jeg får trukket VANOS enheten noe av (5-6mm), men så henger den igjen i den nederste koblingen (til kamakselen) Jeg ser at det er en unbrako i forkant av begge "hjulene". Skal disse av, eller er det bare å bruke makt ?
Haug530D Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 Har du vanos verktøy? der følger det med en nøkkel som du setter inn på det ene tannhjulet på kamakslingen for så å vri på det slik at du kan dra vanosen ut, får håpe for din skyld at du har låst av alt.
Escape Skrevet August 22, 2011 Forfatter Skrevet August 22, 2011 Nei, jeg har ikke VANOS verktøy. Hva mener du med å låse av alt ? Bilen står i park med brekket på.
///Naitsirk Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 Dette er dobbelvanos Haug...trenger ikke det. Må skru av de torxene og de er links. Hvor lurt det er av deg og begynne å skru så mye på dette uten å ha studert fremgansmåten først, stiller jeg meg kritisk til..
mudbug Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 Her er en link om å ta ut VANOS http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm
Escape Skrevet August 22, 2011 Forfatter Skrevet August 22, 2011 Enig Naitsirk. Tenkte ikke dette skulle bli noe problem. Hensikten er kun å skifte pakningen rundt vanos huset som lekker. Prosedyren i linken til mudbug var veldig beskrivende. MEN, det står ingenting om at de første torxene er links. Derimot står det at skruene på innsiden er links. Er du sikker på at torxene er links Naitsirk ???
///Naitsirk Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 Jeg snakker om de innerste...de ytterste er vanlig Bare følg prosedyren i linken så går det problemfritt
Escape Skrevet August 22, 2011 Forfatter Skrevet August 22, 2011 De ytterste er ute, likeså ringene innenfor. Har dessverre ikke T30 torx i huset, så jeg må innom båten i morgen å hente litt mer verktøy. Takk skal dere ha så langt.
RaymondJ Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 Når du først er så langt at vanosen skal ut, skulle du nesten ha byttet tetninger samtidig. Du vil ikke tro forskjellen det utgjør med funskjonell og ikke-funksjonell vanos.
Escape Skrevet August 23, 2011 Forfatter Skrevet August 23, 2011 Først vil jeg si tusen takk til alle som har gitt meg råd og tips. Jeg har skrudd en del på alt mulig rart, men aldri motor på 520. I går kveld var det nesten som å ha en mekaniker stående ved siden av meg mens jeg skrudde. I kveld fortsetter prosjektet, hold dere klare Bilen går veldig bra, uten ulyder. Jeg sliter bare litt med høyt oljeforbruk som jeg vil til livs. Derfor har jeg nå byttet cyklonventil (veivhusventil), slanger, blåst opp returhullene i peilepinnen, skiftet toppdekselpakning etc. Det kjipe er at jeg nå må bytte toppdekselpakning igjen både fordi jeg brukte for mye tettningsmasse sist, og fordi dekselet måtte av. Oppdaget at det lakk fra underkant vanos og klarte å brekke en bolt når jeg skulle tighte. Derfor denne operasjonen. Hvis RaymondJ mener ytelsen øker betraktelig ved å bytte o-ringer så gjør jeg jo det når det først er ute. Men, jeg har kjørt andre 520 og ytelsen til min bil er minst like god som de andre jeg har kjørt. Faktisk bedre fra 0. Den "hopper" omtrent fremover fra stillstand. Bilen har gått ca. 160000
Magnus M Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Har bilen din gått 160000 uten at oringene i vanosen er byttet så vil jeg absolutt anbefalle å bytte, gjorde dette på min m54 som hadde gått 140000 for noen mnd siden, og det føltes ut som en ny motor etterpå merkbart bedre bånndrag.
Escape Skrevet August 23, 2011 Forfatter Skrevet August 23, 2011 Jeg ser at man kan bestille et kit hos Beisan, men det blir sendt fra USA, og det tar jo en uke. GS kunne ikke svare på min forespørsel, og Schmiedmann sjekker opp nå. Vet noen hvor jeg får tak i et o-ring/paknings kit til en dobbel Vanos kjapt ?
Haug530D Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Først vil jeg si tusen takk til alle som har gitt meg råd og tips. Jeg har skrudd en del på alt mulig rart, men aldri motor på 520. I går kveld var det nesten som å ha en mekaniker stående ved siden av meg mens jeg skrudde. I kveld fortsetter prosjektet, hold dere klare Bilen går veldig bra, uten ulyder. Jeg sliter bare litt med høyt oljeforbruk som jeg vil til livs. Derfor har jeg nå byttet cyklonventil (veivhusventil), slanger, blåst opp returhullene i peilepinnen, skiftet toppdekselpakning etc. Det kjipe er at jeg nå må bytte toppdekselpakning igjen både fordi jeg brukte for mye tettningsmasse sist, og fordi dekselet måtte av. Oppdaget at det lakk fra underkant vanos og klarte å brekke en bolt når jeg skulle tighte. Derfor denne operasjonen. Hvis RaymondJ mener ytelsen øker betraktelig ved å bytte o-ringer så gjør jeg jo det når det først er ute. Men, jeg har kjørt andre 520 og ytelsen til min bil er minst like god som de andre jeg har kjørt. Faktisk bedre fra 0. Den "hopper" omtrent fremover fra stillstand. Bilen har gått ca. 160000 De andre 520'ne du har kjørt har det samme problemet, disse O-Ringene ryker etter kun få km, men Bmw vil ikke innømme at det er ett problem. O-Ringene som er i bilen er av Buma mens de du skal ha er av Viton, så om du finner noen som selger Viton O-Ringer i Norge med rett størrelse så er det jo en mulighet. Her er noen, men jeg aner ikke om det er riktige størrelser i dette settet: http://www.nitrox.no/shop/product_info. ... ts_id/1509
Magnus M Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Det er ikke nok å bare bytte O ringene. I kitet ifra Beisan følger det også med noen teflonringer som skal byttes.
Escape Skrevet August 23, 2011 Forfatter Skrevet August 23, 2011 Links skruene på vanosen er ute. De satt ganske løst ift. det som var forventet. Den brukne bolten er også ute. Filte tuppen flat på to sider og skrudde den ut med en sveisetang. Like a walk in the park. Nå er det bare en vurdering om jeg skal være uten bil en uke å vente på en bestilling på vanos-kit fra Beisan......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå