Gå til innhold

Hvor handler dere gateslicks og hva?

SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Sant, men RS-R er ikke et R-dekk. Trolig et bedre valg for de fleste, men.

hva mener du?

595 rs-r er jo ''gateslicks'' - blir brukt av mange, så noen e30 m3 med de på våler i år, og har hørt og lest mye godt om det, jeg brukte de i år og de klistra seg til asfalten som bare det, og fungerte godt i regn og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

595 rs-r er jo ''gateslicks'' - blir brukt av mange, så noen e30 m3 med de på våler i år, og har hørt og lest mye godt om det, jeg brukte de i år og de klistra seg til asfalten som bare det, og fungerte godt i regn og :)

Definisjonen på "gateslicks" er rimelig ullen, og strengt tatt er det jo et rimelig teit begrep. Flere butikker omtaler jo Kumho MX som "gateslicks" og det har ikke stort mye bedre grep enn et helt vanlig gatedekk.

At RSR fungerer bra i vått, og ikke støyer og herjer på gjør som sagt at det er et bra valg for folk som kjører på bane i helgene og veien til vanlig, men det henger ikke på f.eks R888 på tørr bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, men RS-R er ikke et R-dekk. Trolig et bedre valg for de fleste, men.

Blander du med det gamle 595 dekket?

Jeg vil absolutt klasifisere det nye RS-R dekket som et R-dekk og har fått positive tilbakemeldinger fra de jeg har spurt. Har selv kjøpt et sett fra dekkonline.com men har ikke fått prøvd de enda.

Selv karakteriserer Federal dekket som "Semi-slick" og "street legal competion tire with the characteristic of a slick"

Brosjyre: http://www.federaltire.com/en/images/da ... Series.pdf

Sitat fra Marius Christoffersen etter en dag på Rudskogen med en E36 M3 på nye 595RS-R i helga som var:

Ganske fornøyd med de. Grepet var veldig bra, og man kjenner det på dekket at det er en del seigere enn de fleste vanlige gatedekk. De fikk fort driftstemp, og da var de meget bra.

Etter ca 5 runder føltes det som at de ble for varme, og mistet en del av ytelsen. Dette er vel egentlig typisk for gateslicks. De tåler en del mer varme enn gatedekk, men liker ikke å bli pisket rundt altfor lenge av gangen. Det første heatet jeg kjørte varte i rundt 20 minutter og de holdt helt greit.

Dekkene er forøvrig like fine å se på etter kjøringen jeg hadde. Husker tidligere utgaver av 595-dekket der gummibiter falt av etter kort tid osv. Dette (RS-R) er tydeligvis blitt en del bedre.

Han hadde tidligere kjørt A048 og R888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tenker RS-R er i samme bås som Bridgestone RE11-R, Yoko AD08, Kumho XS m.f. Threadwear på 140-180 og egentlig helt utmerket som gatedekk. R888, A048 og slikt er derimot bare tull på gata, men gir hakket bedre ytelse på tørr bane, spesielt når det er veldig varmt. Jeg er jo over snittet interessert i sporvalgsnerding og pratet med flere som slet med grepet på RSR på de varmeste dagene i sommer. Under kaldere forhold, og spesielt på vått er det lettere å holde følge (og med mye vann; kjøre fra) gutta på "orntli'" r-dekk. Akkurat slik jeg husker mine gamle bridgestone RE01-R også.

Forøvrig ikke enig i at "gateslicks" er slik at de dropper av etter noen runder. Rene gatedekk er veldig slik, og pyse-rdekk som R888 i en viss grad (spesielt hvis lufttrykket blir alt for høyt), men de litt mer ekstreme r-dekkene holder ytelsen rimelig greit så lenge man ikke overkjører dem.

Hjelper ikke noe på størrelse-problematikken, men R888-folk burde også sjekke ut Nitto NT01. Omtrent samme dekk, men et eller annet gjør at jeg foretrekker dem foran R888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tenker RS-R er i samme bås som Bridgestone RE11-R, Yoko AD08, Kumho XS m.f.

RS-R er jo helt klart et billig alternativ og ikke noe "Top-end" dekk sammenliknet med de dyreste dekka, men for meg klasser det fortsatt som et R-dekk. Men akkurat det er vel et definisjons spørsmål :) Kan vel være enig at det er et "pyse R-dekk" :wink:

Som nevnt har aldri prøvd Federal dekket, men har kjørt mye på R888. (Hvem forhandler foresten Nitto dekket?)

Jeg skal gi 595 en sjanse rett og slett pga av pris og for å holde driftbudsjettet nede. (Fikk tak i RS-R på dekkonline.com 40%( :shock: ) billigere enn R888 i samme dimensjon.)

Angående det Christoffersen skriver om at dekka mister litt grep og blir "glatte" når de blir for varme kjenner jeg i hvert fall igjen i R888. De holder feks fint opptil 3 runder av gangen på Ringen, men fler enn det så begynner man å kjenne forskjell. (Kjører ca 1,6 kalde og 2,0 varme)

Siden det virker som du har prøvd mye forskjellige dekk, hvilket ville du anbefale som det optimale trackday R-dekket? (Dvs gategodkjent men uavhengig av pris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...