Gå til innhold

Stemple går ikke???HJELP!!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette handler faktisk om en Toyota MR2, veit at det egentlig bare skal være BMW her... So sorry! Men forumet til ts-ogn er det noe krøll med og jeg trenger hjelp fort!! Så håper noen kan se bort ifra merker og hjelpe meg :)

Gjort 1 time før feilen kom

Tatt motorvask

Tatt av en slange fra powerfilter, men satt på igjen.

Gjorde rett før feilen kom

Gasset hardt en gang

kjørte rolig 2 min

kom i kø, merket at bilen begynte og riste

Sjekket motoren

Det ene stemple går ikke

Tok av hetten på tennpluggen på det ene stemple mens motoren gikk, ingen endringer skjedde, alltså feilen ligger her

Minimal forskjell på kompresjonen på hvert stempel, altså ingen feil her

Tennplugg tenner

Litt fukt nede ved tennpluggen (muligens grunnet motorvask)

HVA HAR SKJEDD??? TRENGER HJELP!!!!!

PS: Jeg er ingen mekaniker, bruk simple ord :P

Skrevet

Overslag i tennplugg kabelen sikkert, viktig å få det helt tørrt.

Stempelet ditt går nok, det er sylinderen som ikke tenner du mener.

Skrevet
Dette handler faktisk om en Toyota MR2, veit at det egentlig bare skal være BMW her... So sorry! Men forumet til ts-ogn er det noe krøll med og jeg trenger hjelp fort!! Så håper noen kan se bort ifra merker og hjelpe meg :)

Gjort 1 time før feilen kom

Tatt motorvask

Tatt av en slange fra powerfilter, men satt på igjen.

Gjorde rett før feilen kom

Gasset hardt en gang

kjørte rolig 2 min

kom i kø, merket at bilen begynte og riste

Sjekket motoren

Det ene stemple går ikke

Tok av hetten på tennpluggen på det ene stemple mens motoren gikk, ingen endringer skjedde, alltså feilen ligger her

Minimal forskjell på kompresjonen på hvert stempel, altså ingen feil her

Tennplugg tenner

Litt fukt nede ved tennpluggen (muligens grunnet motorvask)

HVA HAR SKJEDD??? TRENGER HJELP!!!!!

PS: Jeg er ingen mekaniker, bruk simple ord :P

Forstår jeg deg riktig nå: Det ene stempelet beveger seg ikke opp/ned, eller at det ikke tenner på den sylinderen selv om du har gnist på den pluggen?

Skrevet
Dette handler faktisk om en Toyota MR2, veit at det egentlig bare skal være BMW her... So sorry! Men forumet til ts-ogn er det noe krøll med og jeg trenger hjelp fort!! Så håper noen kan se bort ifra merker og hjelpe meg :)

Gjort 1 time før feilen kom

Tatt motorvask

Tatt av en slange fra powerfilter, men satt på igjen.

Gjorde rett før feilen kom

Gasset hardt en gang

kjørte rolig 2 min

kom i kø, merket at bilen begynte og riste

Sjekket motoren

Det ene stemple går ikke

Tok av hetten på tennpluggen på det ene stemple mens motoren gikk, ingen endringer skjedde, alltså feilen ligger her

Minimal forskjell på kompresjonen på hvert stempel, altså ingen feil her

Tennplugg tenner

Litt fukt nede ved tennpluggen (muligens grunnet motorvask)

HVA HAR SKJEDD??? TRENGER HJELP!!!!!

PS: Jeg er ingen mekaniker, bruk simple ord :P

Forstår jeg deg riktig nå: Det ene stempelet beveger seg ikke opp/ned, eller at det ikke tenner på den sylinderen selv om du har gnist på den pluggen?

At det ikke tenner på den sylinderen selv om jeg har gnist på den pluggen! Akkurat det du sa:)

Skrevet
Snodig, siden komp-testen din viser jevnt på alle sylindere. Får den bensin på den sylinderen da? Altså, blir pluggen fuktig av bensin?

hmm, det har jeg ikke sjekket!

Skrevet
Overslag i tennplugg kabelen sikkert, viktig å få det helt tørrt.

Stempelet ditt går nok, det er sylinderen som ikke tenner du mener.

Dette hørs logisk ut! Men hva vil overslag si? Og hvor må jeg tørke godt?

Skrevet
Overslag i tennplugg kabelen sikkert, viktig å få det helt tørrt.

Stempelet ditt går nok, det er sylinderen som ikke tenner du mener.

Dette hørs logisk ut! Men hva vil overslag si? Og hvor må jeg tørke godt?

Blåse rent med trykkluft slik at det ikke ligger vann nedi ved pluggene.

Skrevet
Overslag i tennplugg kabelen sikkert, viktig å få det helt tørrt.

Stempelet ditt går nok, det er sylinderen som ikke tenner du mener.

Dette hørs logisk ut! Men hva vil overslag si? Og hvor må jeg tørke godt?

Blåse rent med trykkluft slik at det ikke ligger vann nedi ved pluggene.

Det skal jeg gjøre! Men hva er overslag?:)

Skrevet

Overslag er når strømmen går et annet sted enn den skal. Siden strømmen er lat og alltid går minste motstands vei, så vil ikke strømmen gå gjennom pluggen hvis det finnes en "enklere" vei.

For å forklare det enkelt: + og - tiltrekkes av hverandre. Karosseriet, motorblokk, topp etc etc har potensialet - (mange kaller dette jord av en eller annen merkelig grunn). Tennpluggen får en puls med potensialet +. Denne pulsen går til - i pluggen. + og - polen på pluggen har en gitt avstand fra hverandre og det vil derfor dannes en gnist mellom polene da strømmen "vandrer" i luft fra pol til pol.

Sett at du har litt dårlig isolasjon på en av tennkablene dine, så kan det være at strømmen "hopper" gjennom isolasjonen og over til feks toppen. Dette kalles et overslag. Vann gjør at motstanden blir lavere, så det er sikkert derfor det skjer rett etter motorvask.

Prøv på nytt med tørr motor. Og bytt tennkabel. Og da bytter du alle 4 :)

Lykke til!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...