niklasf91 Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Dette handler faktisk om en Toyota MR2, veit at det egentlig bare skal være BMW her... So sorry! Men forumet til ts-ogn er det noe krøll med og jeg trenger hjelp fort!! Så håper noen kan se bort ifra merker og hjelpe meg Gjort 1 time før feilen kom Tatt motorvask Tatt av en slange fra powerfilter, men satt på igjen. Gjorde rett før feilen kom Gasset hardt en gang kjørte rolig 2 min kom i kø, merket at bilen begynte og riste Sjekket motoren Det ene stemple går ikke Tok av hetten på tennpluggen på det ene stemple mens motoren gikk, ingen endringer skjedde, alltså feilen ligger her Minimal forskjell på kompresjonen på hvert stempel, altså ingen feil her Tennplugg tenner Litt fukt nede ved tennpluggen (muligens grunnet motorvask) HVA HAR SKJEDD??? TRENGER HJELP!!!!! PS: Jeg er ingen mekaniker, bruk simple ord
Haug530D Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Overslag i tennplugg kabelen sikkert, viktig å få det helt tørrt. Stempelet ditt går nok, det er sylinderen som ikke tenner du mener.
T. Thøgersen Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Dette handler faktisk om en Toyota MR2, veit at det egentlig bare skal være BMW her... So sorry! Men forumet til ts-ogn er det noe krøll med og jeg trenger hjelp fort!! Så håper noen kan se bort ifra merker og hjelpe meg Gjort 1 time før feilen kom Tatt motorvask Tatt av en slange fra powerfilter, men satt på igjen. Gjorde rett før feilen kom Gasset hardt en gang kjørte rolig 2 min kom i kø, merket at bilen begynte og riste Sjekket motoren Det ene stemple går ikke Tok av hetten på tennpluggen på det ene stemple mens motoren gikk, ingen endringer skjedde, alltså feilen ligger her Minimal forskjell på kompresjonen på hvert stempel, altså ingen feil her Tennplugg tenner Litt fukt nede ved tennpluggen (muligens grunnet motorvask) HVA HAR SKJEDD??? TRENGER HJELP!!!!! PS: Jeg er ingen mekaniker, bruk simple ord Forstår jeg deg riktig nå: Det ene stempelet beveger seg ikke opp/ned, eller at det ikke tenner på den sylinderen selv om du har gnist på den pluggen?
niklasf91 Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Dette handler faktisk om en Toyota MR2, veit at det egentlig bare skal være BMW her... So sorry! Men forumet til ts-ogn er det noe krøll med og jeg trenger hjelp fort!! Så håper noen kan se bort ifra merker og hjelpe meg Gjort 1 time før feilen kom Tatt motorvask Tatt av en slange fra powerfilter, men satt på igjen. Gjorde rett før feilen kom Gasset hardt en gang kjørte rolig 2 min kom i kø, merket at bilen begynte og riste Sjekket motoren Det ene stemple går ikke Tok av hetten på tennpluggen på det ene stemple mens motoren gikk, ingen endringer skjedde, alltså feilen ligger her Minimal forskjell på kompresjonen på hvert stempel, altså ingen feil her Tennplugg tenner Litt fukt nede ved tennpluggen (muligens grunnet motorvask) HVA HAR SKJEDD??? TRENGER HJELP!!!!! PS: Jeg er ingen mekaniker, bruk simple ord Forstår jeg deg riktig nå: Det ene stempelet beveger seg ikke opp/ned, eller at det ikke tenner på den sylinderen selv om du har gnist på den pluggen? At det ikke tenner på den sylinderen selv om jeg har gnist på den pluggen! Akkurat det du sa:)
T. Thøgersen Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Snodig, siden komp-testen din viser jevnt på alle sylindere. Får den bensin på den sylinderen da? Altså, blir pluggen fuktig av bensin?
niklasf91 Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Snodig, siden komp-testen din viser jevnt på alle sylindere. Får den bensin på den sylinderen da? Altså, blir pluggen fuktig av bensin? hmm, det har jeg ikke sjekket!
niklasf91 Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Overslag i tennplugg kabelen sikkert, viktig å få det helt tørrt.Stempelet ditt går nok, det er sylinderen som ikke tenner du mener. Dette hørs logisk ut! Men hva vil overslag si? Og hvor må jeg tørke godt?
Haug530D Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Overslag i tennplugg kabelen sikkert, viktig å få det helt tørrt.Stempelet ditt går nok, det er sylinderen som ikke tenner du mener. Dette hørs logisk ut! Men hva vil overslag si? Og hvor må jeg tørke godt? Blåse rent med trykkluft slik at det ikke ligger vann nedi ved pluggene.
niklasf91 Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Overslag i tennplugg kabelen sikkert, viktig å få det helt tørrt.Stempelet ditt går nok, det er sylinderen som ikke tenner du mener. Dette hørs logisk ut! Men hva vil overslag si? Og hvor må jeg tørke godt? Blåse rent med trykkluft slik at det ikke ligger vann nedi ved pluggene. Det skal jeg gjøre! Men hva er overslag?
Hansen_ Skrevet August 26, 2011 Skrevet August 26, 2011 Overslag er når strømmen går et annet sted enn den skal. Siden strømmen er lat og alltid går minste motstands vei, så vil ikke strømmen gå gjennom pluggen hvis det finnes en "enklere" vei. For å forklare det enkelt: + og - tiltrekkes av hverandre. Karosseriet, motorblokk, topp etc etc har potensialet - (mange kaller dette jord av en eller annen merkelig grunn). Tennpluggen får en puls med potensialet +. Denne pulsen går til - i pluggen. + og - polen på pluggen har en gitt avstand fra hverandre og det vil derfor dannes en gnist mellom polene da strømmen "vandrer" i luft fra pol til pol. Sett at du har litt dårlig isolasjon på en av tennkablene dine, så kan det være at strømmen "hopper" gjennom isolasjonen og over til feks toppen. Dette kalles et overslag. Vann gjør at motstanden blir lavere, så det er sikkert derfor det skjer rett etter motorvask. Prøv på nytt med tørr motor. Og bytt tennkabel. Og da bytter du alle 4 Lykke til!
S.Hafsmo Skrevet August 26, 2011 Skrevet August 26, 2011 Som det står i skrivet: Kategorien for tekniske spørsmål. Kun BMW. Beklager gutta. Eventuelle svar får dere sende på PM.
Anbefalte innlegg