Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn så har jeg ikke fått med meg (eller rett og slett glemt det ut) hva motor du skulle ha i, trodde egentlig at det var S5x...

Når jeg såg bildene dine nå, så tok jeg meg selv i å sitte å glise som en drittunge på lørdagskvelden med en kilo smågodt i fanget....

Min favorittmotor i E30 er egentlig S5x, men ditt motorvalg gir meg gode minner fra den tiden da det knapt ble bygget om en E30 - og de få som ble bygget om var med slik motor som du har... Dyyyre var de òg... ;)

Stå på Magne. Jeg liker bilen din, arbeidet ditt og måten du presenterer tråden din på.

Motorvalget gjorde ikke akkurat tråden din mindre attraktiv for meg. At jeg fortsatt holder en tråd på at S5x-motor er hakket vassere, det må innrømmes. Men at du har en rå Retro-faktor med din motor som det gis plusspoeng for, er det heller ingen tvil om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de "utstikkerne" til?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Det vet jeg faktiskt ikke.. Men ser ikke poenget i å fjerne dem, så dem får bare være slik :)

di er faktisk til og finjustere motoren :) gjøres på fabrikken :)

Oki, greit å vite! :) Antar at dem måler avgass på hver enkelt sylinder?

Av en eller annen grunn så har jeg ikke fått med meg (eller rett og slett glemt det ut) hva motor du skulle ha i, trodde egentlig at det var S5x...

Når jeg såg bildene dine nå, så tok jeg meg selv i å sitte å glise som en drittunge på lørdagskvelden med en kilo smågodt i fanget....

Min favorittmotor i E30 er egentlig S5x, men ditt motorvalg gir meg gode minner fra den tiden da det knapt ble bygget om en E30 - og de få som ble bygget om var med slik motor som du har... Dyyyre var de òg... ;)

Stå på Magne. Jeg liker bilen din, arbeidet ditt og måten du presenterer tråden din på.

Motorvalget gjorde ikke akkurat tråden din mindre attraktiv for meg. At jeg fortsatt holder en tråd på at S5x-motor er hakket vassere, det må innrømmes. Men at du har en rå Retro-faktor med din motor som det gis plusspoeng for, er det heller ingen tvil om....

Takk for det Pedi! :)

Det har faktiskt stått en s38 motor i denne bilen tideliggere, men det er ca 10 år siden! ;)

Jeg for min del liker bedre s38 motoren enn s5x motorene. I hovedsak siden s38 er en mer "mekanisk" motor, der ting er enkelt, men virker bra.. Også lyden i s38 motoren synes jeg er en klasse over s50 lyden, og fire klasser over s54 lyden :P Og lyden er jo faktiskt en stor del av opplevelsen.. Men jeg tror nok at lyden i en overladet m106, er enda råere enn jeg klarer å få i s38 motoren min. Lyden i "E28 Power" sin e28, er vertfall en nytelse å høre på! :D

Om motoren er sløvere enn s50 motorene eller ikke, har jeg ikke bakgrunn til å utale meg om. Men dette må jeg jo finne utav når den er på veien.. Når denne s38 motoren sto i banebilen som jeg hadde, så var den virkelig frisk! :D Skal jo også kjøre sprut, så håper og tror at jeg ikke havner på mindre enn orginal effekt vertfall :)

Muligens E28 Power kan ha en film liggende på en hardisk av banebilen som jeg hadde? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg her Magne. Lyden i S38 er ubergrom!!

Jeg har selv hatt S54 i e30, men husker jeg ble kraftig imponert når jeg for 2-3 år siden fikk sitte på i en e30 med S38B38. Det gikk meget godt. (var bilen til rakett her på forumet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg her Magne. Lyden i S38 er ubergrom!!

Jeg har selv hatt S54 i e30, men husker jeg ble kraftig imponert når jeg for 2-3 år siden fikk sitte på i en e30 med S38B38. Det gikk meget godt. (var bilen til rakett her på forumet).

Godt det ikke bare er jeg som har en slik oppfatning av lyden :)

Men nå er nok b38 motoren noe friskere enn b36 motoren.. Men, 3,6 literen er ikke dau den heller..

Jeg dragget faktsikt med min e30 banebil med denne motoren oppi, mot en bakhjulstrekt skyline med 450 hk på nava bak. Jeg vant begge gangene! :D Det var et strekk på ca 600m.. Men denne m3'n min kommer nok desverre til å vege noe mer enn banebilen gjorde. Så må muligens kompansere med mer effekt etter hvert :)

Har sett noen filmer av den bilen, og ser ut til å fungere veldig bra den ja! :D Frisk satsing av eigeren også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt litt på ledningene. Jeg har laget plata med releer, pumpestyring og sikringer til alt det nye jeg legger opp.

Festet alt til plata slik jeg syntes det ble best. Jeg la vekt på at jeg måtte komme til sikringer og pumpestyring når dette er montert i bilen. Jeg laget meg også en brokobling til jording av signalstrømen på relea:

2012-11-30002713.jpg

Slik så braketten ut med litt ledninger, og div på plass:

2012-11-30005916.jpg

Så laget jeg en forgreining inn til sikringene. Det var ikke plass i kabelskoene til å gjøre det på samme måten som gjordingene, da jeg bruker tykkere kabel. Kjører overdim kabler på alt, liker å være på sikre siden.

2012-11-30022016.jpg

Montert:

2012-11-30022838.jpg

Kabelskoene som jeg bruker, er litt anneredes en vanlig. Men når du har rette tanga for å klemme dem, så er dem kjekke å jobbe med :)

2012-11-30031659.jpg

Tok en test av hele "systemet" som jeg hadde laget, og alt virket slik det skulle! :D Kjekt når det er slik..

2012-11-30032656.jpg

Demonterte så braketten, for lakk. Jeg er rimelig fornøyd med passformen, når hele ledningsmarakkelse ligger såpass fint uten festepunkter:

2012-11-30033429.jpg

Ferdig brakett:

2012-11-30053003.jpg

2012-11-30053025.jpg

2012-11-30053010.jpg

Det tok ganske lang tid å lage til dette ledningsgreiene, tror jeg brukte 4 timer totalt. Men det tar lang tid å jobbe med ledninger. Er også lurt å sette seg litt tilbake, å tenke igjennom hvordan enn vil legge opp ting. Jeg la en direkte + fra batteri, inn på sikring som skal gå til + på pumpestyring og sprut. Så la jeg opp et rele, som styres av tenning. Når dette releet aktiveres, så gir den hovedstrøm ut til di andre releene, via sikringer. Er nok ikke alle som ville koblet slik, men jeg synes det er en veldig grei måte å gjøre det på :) Resten av relea virker på vanlig måte, med brytere.

Bare spør viss det er noe som du tror jeg kan svare på ang kobling av slikt småeletrisk. Men spør helst her i tråden, i såfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjekke komentarer! :) Jeg er selv veldig fornøyd med resultatet, mtp plassen jeg hadde tilgjengelig.. Ja, disse ledningene kan lage mye hodebry dersom dem ikke er lagt opp skikkelig! Og ikke minst vist plutselig ikke f. eks vifta virker når den skal, så kan det bli ganske surt.

Fint arbeid du gjør her :applause:

Å ja, enig at S54 lyden ikke er noe i forhold til S50 og ikke mins S38. :D

Hehe, når en som har hatt såpass mange s54 motorer sier at lyden ikke er like rå som i s38/s50 motoren, da tror jeg virkelig at det stemmer! ;) Men når en får turbo på s54 motoren, så blir jo lyden noe grommere igjen, må jo innrømme det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Sko vert elektriker du! bra arbeid det her!! :)

Hehe, tror fort det hadde blitt litt ensformig! Men jeg trives godt å holde på med ledninger i bland. Jeg er også heldig, med at jeg jobber i sammen med to eletrikere. Han ene har jobbet med mye forskjellig eletrisk arbeid i over 25 år, og han andre har to fagbrev innen elektro. Så plukker opp endel tips og trix av disse :)

Jeg har også fått fortsatt litt smått på bilen. Jeg har etter vert bestemt meg for å prøve meg på å sveise en catch tank i aluminium. Så har gjort et forsøk på det, men bommet litt på størrelsen, så det blir å begynne på nytt.

Det er grei størrelse på platesaksa som jeg bruker, veldig greit å ha tilgangen på det.

2012-12-10173604.jpg

Her er litt fra da jeg prøvde meg litt framm med sveisinga. Dette var et av di bedre resultatene. Ene halvdelen med tilsats, andre uten. Men jeg sliter litt med at sveiseapparatet er litt uastabilt, så plutselig blir det nesten umulig å få en fin sveis. Er et stort eldre Kemppi apparat, uten pedal eller puls.

2012-12-10172714.jpg

Jeg har også solgt det e36 interiøret som jeg kjøpte for en stund siden, og kjøpt et "nytt" akkuratt likt, bare i bedere stand! :D Det forrige interiøret var endel styggere enn slik jeg hadde fått inntrykk av på forhånd av bilder/infor fra selger. Så når jeg da hadde forhåndsbetalt, og reist til Hønefoss for å hente driten, så hadde jeg ikke så mye annet alternativ enn å ta det med meg.

Et par bilder av den gamle førerstolen:

2012-11-26175951-1.jpg

2012-11-26180002-1.jpg

2012-11-26180031-1.jpg

Og så et par av det "nye", med litt vann/snø på:

2012-12-15143230.jpg

2012-12-15142935.jpg

En kamerat og meg som var oppe hos e30 tic å hentet dette nå i helga.. Førerstolen er helt strøken, og pasasjerstolen er i veldig bra stand, vertfall med tanke på at det er minst 15 år gammelt. Det har plagt meg litt at di forrige stolene var såpass slitt, men nå kommer interiøret til å bli 98% strøkent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...