Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har som sikkert di fleste andre vært opptatt med andre ting en å fikse på bilen nå i jula, men har fått gjort litt :) For det meste småting, men tar fort en del tid allikevell..

Jeg har montert opp den justerbare reduksjonsventilen til bakbremsene. Jeg vil prøve å buke den ogrinale i tillegg til denne. Det er fordi at når jeg på banebilen jeg hadde tideliggere kun hadde den justerbare, så måtte den strupes veldig mye ned, og en liten justering ga stort utslag. Så antar at det blir bra når jeg har den orginale i tillegg.

Plasserte den der hvor bensinpumpa orginalt sitter, synes det er en grei plass fordi da er den beskytta av kanalen, samt det går ann og justere uten å jekke bilen, i tillegg til at den står der hvor bremserøret uansett ville ha gått :)

2012-12-18165212_zps35624a01.jpg

Jeg ville gjerne montere sensoren til vannpumpestyringen på selve motoren, slik at det var lignende orginalt. Jeg fikk etter litt styr kjøp riktig gjengetapp, slik at jeg fikk borret opp og gjenget et hull som var orginalt på kjølerøret. Det var bare en blindet rørstuss her fra før.

2012-12-19190835_zps69a1ab53.jpg

Den stikker ikke like langt ned i kjølevannet som den orginale, men det tviler jeg sterkt på at skal ha noen betydning:

2012-12-19190840_zpsba6b728e.jpg

Har også fått en ny levering med nødvendige smådeler:

2012-12-31120403_zpsb817cb11.jpg

Samt en ny facelift ekspansjonstank. Synes det ser så stygt ut i et tilnermet strøkent motorrom, når ekspansjonstanken nesten er gul :P

2012-12-31120420_zps321c0c8a.jpg

Jeg har også kappet av alle 6 flensene som gikk ut til røren som hørte till luftpumpa. Jeg blenda bare disse, så blir det litt mindre unødvendige deler på motoren :) Dem ble også lakkert med sort varmebestandig etter at bildet ble tatt:

2012-12-31123653_zpse9352363.jpg

Jeg hadde også et lite prosjekt med slave sylinderen. Jeg hadde en relativt ny slavesylinder stående på gearkassen, og oppdaget til min fortvilelse at luftenippelen var blitt knekt av. Tok ingen bilder, for ble litt stressa så bare fiksa dette med en gang. Prøvde først og sveise på mutter, men lyktes ikke siden det var såpass liten nippel, i tillegg til at den mest sansynlig var lagt av et mykt stål. Men klarte heldigvis å borre ut resten av nippelen, uten å ødelegge værken gjenger eller konen i bunn.. Var veldig fornøyd, og skulle bare blåse av den litt med trykkluft, for å få bort sponet. Men da klarte jeg å skyte ut stempelet, slik at jeg plutselig fant ut hvordan slavesylinderen ser ut inni.

Det som har skjed med meg en gang tidliggere, er at pakningen sprikker, og den lekker væske. Jeg kjøpte ny, men ser jo nå at det er svært enkelt å bare bytte ut denne pakningen!!

2013-01-02134708_zps98eeb7c1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Willwood sin reduksjonsventil? Sliter du med for mye bakbremser siden du skal ha den bak?

Ja, det er Willwood sin :)

Ja, når disse bremsene sto på banebilen jeg hadde, så måtte jeg justere justeringsventilen mye ned, for at ikke bakhjula skulle låse først..

Men jeg hadde cosworth pedaler/bremseoppsett og bremsekraftforsterker, så er ikke helt sikkert det blir likt nå når jeg har skikkelig hovedsylinder og bremsekraftforsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeid! og måten du presenterer tråden din på med mange bilder som er nyttige og viser virkelig hvilket arbeid du har gjort :) keep up the good work ! blir ubergromt

Helt enig, dette gjør at en kan verdsette tråden på linje med det fine arbeidet som er utført.

Inviterer til å besøke tråden hver gang det er en update... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Blir nok fort veldig annerledes. Jeg har også samme ventil, men jeg sliter med hjullås foran. Så jeg skal prøve å strupe litt ned der...

Jeg har igrunnen ikke tenkt over det i det hele tatt at det kan bli forandring siden jeg skal kjøre med annen bremsesylinder, før du nevnte det i forrige post..

Men får nesten bare så hvordan det blir når jeg får prøvd bilen. I værste fall så får jeg flytte reduksjonsventilen frem, eventuelt ta bort den orginale nedstrupingsventilen :)

Har du da orginal strupeventil i tillegg til willwood sin?

Kjekt at dere synes at det er interessant å lese tråden min! :) Jeg er ingen stor skribent, og har garantert endel skrivefeil. Men jeg har selv lest igjennom veldig mange godt påbegynte/ferdige prosjekt tråder, og prøver å lage min tråd lignende dem jeg selv liker å lese!

Men tråden hadde ikke vært på langt nær det samme, det er ikke sikkert jeg hadde giddet å skrive innlegg i det hele tatt, viss det ikke var for dere som tar dere tid til å lese å komme med en komentar en gang i blandt! :D

Konstruktiv kritikk er også svært velkommen! Vi lærer av å gjøre feil, men det er mye billigere å lære av andre sine feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne....

Du gjør en kjempejobb her, ingen tvil om det.

Ikke tenk på skrivefeil, det viktigste er at du skriver forståelig språkmessig. Hold deg til bokmål, ikke dialekt.

Resten av greia har du jo gangen på: bilder og forklarende tekst er jo snadder, men det kan du jo allerede.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tatt et par gode kvelder til sammen med bilen :)

Jeg vet at jeg holder på med mye forskjelligge ting samtidig, men prøver å legge det ut så ryddig som jeg klarer. Det er 2 grunner for at jeg holder på med mange ulike ting "på likt", det ene er faktiskt fordi jeg liker å variere hva jeg jobber med, og det andre er at det hender ofte at jeg mangler småting, for å kunne fullføre!

Jeg har fått satt inn igjen motoren i bilen, samt montert gearoverføring og mellomaksling. Begynner å gå fort med selve løfteopperasjonen, med god hjelp fra en i skrulokalet så brukte vi ikke mer enn 20 min fra motorelefanten ble motert, til vi koblet den fra motoren igjen!

En ting jeg ikke hadde gledet meg til, var å få koblet til kjøleslangene som går fra motor til varmeapparat. Er veldig trangt mellom torpedo og innsugsplenium, så jeg måtte ha begge plast tutene til varmeapparatet innenfor torpedo. Jeg begynte med å skru begge stussene av fra varmeapparatet. Det var mye måling og prøvemontering, før jeg fikk bestemt meg for hvor lange jeg skulle ha stussene. Her er den øverste ferdig kappa:

2013-01-03170130_zps4e7c6b90.jpg

Den nederste røren hadde en slags magnetventil montert, antar denne er for å begrense kjølevansstrømmen ved kald motor. Jeg bestemte meg vertfall for å fjerne denne!

2013-01-03172240_zpsc4bd1322.jpg

Og når jeg beveget på stempelet inni, så sprakk membranen siden den var helt morken. Så det er nok noen år siden den har vært beveget på :) Jeg skar av en stor skive som var en slags tettning med et hull i, og sveiset igjen hullet. Jeg slipet også sveisen så høy, at jeg fikk press mot ei plate som ble lagt på oversiden, der hvor den firkanta magneten skulle stått.

2013-01-03174826_zps0480cac2.jpg

Brukte godt med pakningslim, siden jeg har veldig lite lyst at dette skal lekke :P

2013-01-03180352_zps17ccb306.jpg

Monterte ei tynn plate på toppen, uten å ta bilde av det..

Gjennomføringen i torpedoveggen er opprinnelig lagt for at det skal gå rør med 19mm ytre diameter igjennom. Siden jeg nå skulle ha slanger med innvendig 19mm dia, så måtte jeg modifisere den litt.. Klippet også litt i ytterkant, for at den skulle bli smidigere å få i fra motorrom siden av bilen.

2013-01-03170213_zpsc54b8191.jpg

2013-01-03183425_zps1902f041.jpg

Skulle det bli lekkasje i bilen, så vet jeg vertfall hvor jeg skal begynne å lete etter lekasjen :)

Fikk korta inn den sorte røren i rett lengde, og montert begge stussene igjen:

2013-01-04222309_zps1eecf403.jpg

Slik ser det ut i motorrom: Kommer uansett til å bli borthjemt av innsugspleniumet..

2013-01-04222326_zps08c4d584.jpg

Fra tideliggere så stod det en overgang fra kjølerøren som er på motor, og over til 19mm som jeg bruker. Monterte den, så nå mangler "bare" slangen som går frem igjen til radiator. Her må jeg også legge opp litt annerledes enn org, pga den eletriske vannpumpa. Men det kommer senere! :)

2013-01-04223447_zps7311fe58.jpg

2013-01-04224207_zpsb1d8ba0a.jpg

Jeg har også bestemt meg for å kjøre ekstern olje catch tank. Mellom orginal slangen, og over til an kobling, så tok jeg bare en enkel løsning, som jeg antar skal fungere fint. Den innvendige diameteren i koblingen jeg bruker, er større enn åpningen inn til topplokket :)

2013-01-04191808_zps1f6ddf1d.jpg

2013-01-05221853_zps0ef472f7.jpg

Jeg bommet litt på størrelsen når jeg kilpte plater til catch tanken min. Så enten så kommer jeg til å lage ny lavere, eller så blir det å lage ny i vanlig stål.. Får se hva jeg finner på.. Slangen og den røde koblingen er bare noe jeg hadde liggende. Men er ikke helt sikkert at slangen blir byttet ut, får se hvordan det blir etter vert..

2013-01-05221907_zpscc137d58.jpg

Jeg la opp resten av bensinslangene, bortsett fra at jeg mangler en kobling! :P men den selges overalt, så er ikke så farlig..

2013-01-05193520_zps4c27e215.jpg

Under ifra: Ser ikke helt bra ut med bremserøret på bildet, men ble gjort et par små forandringer etter bildet ble tatt..

2013-01-05193549_zps552b1449.jpg

Har også fått forstatt litt på eksosen. Ja, potta har en liten bulk, men ikke av nok betydning til at jeg vil bruke penger på å kjøpe ny.. Alt må uansett lakkes når det er ferdig sveisa :)

Potta henger vertfall veldig tett opp i mot gulvet/mellomaksling. Er ca 8mm klaring gjevnt over..

Noen som har en ide om hvor varm potta normalt vil bli? Jeg skal gjøre litt for å beskytte mellomaksellageret uansett!

Desverre dårlige bilder!

2013-01-05212541_zps72a3c990.jpg

2013-01-05212545_zpsa56dbca4.jpg

2013-01-05212550_zpsc0cbed61.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut Magne. Ang kjøleslangene til varmeapparatet så jore jeg akkurat likt mtp plassen som er. Jeg ville hatt på en ekstra slangeklemme på for å ha i backup. Litt uheldig så glipper den her ved høy tempereratur.

Du har fjernet selve varmeapparat-kranen. Så nå får du ikke regulere temperaturen i bilen. Det vil komme varm luft hele tiden :)

Blir godt og varmt på potta der ved hard kjøring. Hvorfor ikke bruke originalt varmeskjold? Eller så kan du bruke eksosbandasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut Magne. Ang kjøleslangene til varmeapparatet så jore jeg akkurat likt mtp plassen som er. Jeg ville hatt på en ekstra slangeklemme på for å ha i backup. Litt uheldig så glipper den her ved høy tempereratur.

Du har fjernet selve varmeapparat-kranen. Så nå får du ikke regulere temperaturen i bilen. Det vil komme varm luft hele tiden :)

Blir godt og varmt på potta der ved hard kjøring. Hvorfor ikke bruke originalt varmeskjold? Eller så kan du bruke eksosbandasje...

Takk for tips og råd! :)

Hehe, da var det jo ikke serlig lurt av meg å fjerne den ventilen! :P Heldigvis har han ene i skrulokalet en ekstra liggende, så håper at han ikke har bruk for den selv..

Grunnen for at den ble fjerna, var mye pga at jeg trodde dette hadde noe med ekstra varmer å gjøre.. Det sto noe ekstra greier kobla inn på kjølesystemet i motorrommet, som var koblet opp med 2 releer, samt den ventilen som jeg fjerna :)

Jeg vil helst ikke bruke org varmeskjold, pga vil ha potta liggende så tett opp mot gulvet som mulig. Den mellompotta jeg bruker, er jo tykk siden jeg bygger kun en 3" rør.. Jeg satser på at bilen blir forholdsvis lav, og er jo lite som skal til for at mellompotta subber.

Og viss jeg skal ha varmeskjold, så vil jeg ha grei klaring mellom skjoldet og potta, slik at dem garantert ikke tar borti verandre. Eksosen tar avogtil borti varmeskjoldet på den ene touringen min, og det irriterer meg noe voldsomt :P

Så blir nok å bare beskytte mellomaksellager og knuten med litt sveisefolie e.l :)

Men er heller ikke umulig at det blir forandring på eksos etter hvert! Jeg har jo også lyst på en slik Precision lyddemper i motorrommet :) Skal få tatt støymåling ganske kjapt etter at bilen sviver/ferdig med eksos, slik at jeg kan få laget meg en annen bakre del av eksosen viss den bråker for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er nok kranen du har åpnet permanent! "Ånei, hva gjør han nå da" var det første jeg tenkte - men heldigvis så såg jeg nå at Christian hadde kommentert det...

Fine bilder, og bra arbeid.. Me likey!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden Thunegutt var så kjapp med å komentere at jeg ikke burde fjerne ventilen, så må vell nesten jeg være kjapp med å fikse opp i det??

Nå ser det slik ut:

2013-01-07185747_zps6d503f3c.jpg

Heldigvis hadde Rune i skrulokalet en rør med ventil som jeg kunne få, så fikk ordna det nå i kveld :) Også var det jo myyye finere med en sort ventil, enn det ville ha vært med en grå? :) Jeg vil også anbefale til andre som skal skru på disse rørstussene om å kappe til en slik en:

2013-01-07185809_zpsbfcf06d9.jpg

Jeg gjorde det nesten med en gang, og har ikke angrett et sekund! :) Gjorde jobben mye enklere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...