magne_ Skrevet Mai 14, 2013 Forfatter Skrevet Mai 14, 2013 måletrad skal vell og brukes uten olje Ok, hvorfor ikke? Jeg har uansett målt veiva mi, og den er innenfor di oppgitte toleransene Husker ikke talla i hodet lenger. Så jeg trenger egentlig ikke bruke måletråd i det hele tatt, men gjorde det mest bare for å ha gjort det
Morty999 Skrevet Mai 14, 2013 Skrevet Mai 14, 2013 Det er IKKE hydrauliske! Og di MÅ på plassen di sto. Ellers må du shimse opp alle.på nytt.. husker og på alle 8 o.ringa mellom toppene og håper jeg?
Pedi Skrevet Mai 14, 2013 Skrevet Mai 14, 2013 Det er IKKE hydrauliske! Og di MÅ på plassen di sto. Ellers må du shimse opp alle.på nytt.. Å herregud... Ja, jeg håper virkelig du bare brukte feil ord her, Magne.... Og ja, jeg regner jo med at du selvsagt har sjekket/målt ventilklaringer både forrige gang (ved første oppstart) - og at du sjekker ventilklaringene nå også etter sammensetting? og du som hadde så flott verktøy til å løsne bolten på veiva, så regner jeg med at du brukte det ved montering også, slik at du slipper å dra typ 470Nm mens motor står i??
magne_ Skrevet Mai 14, 2013 Forfatter Skrevet Mai 14, 2013 Det er IKKE hydrauliske! Og di MÅ på plassen di sto. Ellers må du shimse opp alle.på nytt.. Å herregud... Ja, jeg håper virkelig du bare brukte feil ord her, Magne.... Og ja, jeg regner jo med at du selvsagt har sjekket/målt ventilklaringer både forrige gang (ved første oppstart) - og at du sjekker ventilklaringene nå også etter sammensetting? og du som hadde så flott verktøy til å løsne bolten på veiva, så regner jeg med at du brukte det ved montering også, slik at du slipper å dra typ 470Nm mens motor står i?? Nei, jeg brukte ikke feil ord. Jeg trodde det var det dem heter Men dem står der dem stod når jeg tok dem utav. Men jeg har jo nå en annen topp, men samme øvre delen av toppen... Nei, jeg har ikke målt veltilklaringene på forhånd. Men jeg gikk over før jeg monterte ferdig motoren, og dem var jo ikke helt slik dem burde være. Jeg bestemte meg kjapt for å allikevell sette i motoren, for å høre hvor ille det var. Det er jo samme jobben om dem må gjøres når motoren står i bil, som utav bilen Jeg har jo også slipt ventilene, men har ikke tenkt så mye på at jeg (selvfølgelig) må shimse løfterene.. Ja, selvfølgelig drog jeg til den bolten mens motoren var utav 480nm bl den dratt til, som jeg fikk vite av Morty999... Har hatt en lang dag i verkstedet i dag, med mange effektive arbeidstimer! Jeg har fått kjempegod hjelp av Dani og en lang kar fra Bømlo, som har en del erfaring med å skru på blå e30 m3 Skal få skrevet en bedre update i morgen. Kort fortalt, så hadde vi oppstart på slutten av kvelden Jeg fikk 4,5 bar oljetrykk på kald motor, som jeg er fornøyd med Men, motoren sviver ganske rufsete.. Så jeg må definitivt justere ventilene. Fant ut at dette i seg selv ikke er så vanskelig, men at det fort kan bli tidkrevende. Har fått vite at klaringen skal ligge på ca 0,25. Så da er spørsmålet: Må jeg ut med kammene for å klare å bytte shimsa? Eller fins det et slags verktøy for å bøye ned løfterene, mens kammen sitter på? Eventuelt om det går ann å lage et slikt verktøy? EDIT: Jeg fant slikt verktøy på vac. Selges det andre plasser? Eller kan et lokalt motorverksted ha dette? Er vist likt på s14. Eller er det noen her på forumet som har, som kunne tenkt seg å leid det ut? Det går jo greit å ta av kammene også, men blir fort litt ekstra styr å holde orden på hvor mye som skal shimses på hver enkelt løfter når det er såpass mange på en gang. Ja, skrive ned og notere går fint, men greiere å slippe dette
Larsgunnar Skrevet Mai 14, 2013 Skrevet Mai 14, 2013 480nM? Hvilken bolt er dette snakk om da? Ser fantastisk ut som vanlig!
Morty999 Skrevet Mai 14, 2013 Skrevet Mai 14, 2013 480nM? Hvilken bolt er dette snakk om da?Ser fantastisk ut som vanlig! bolten på veiva
Pedi Skrevet Mai 14, 2013 Skrevet Mai 14, 2013 Samme verktøy som på S14 ja. Mål klaringer nøye. Skriv ned. Ta ut shims, mål de med micrometer. Skriv ned. Bruk så mange du kan rundt om. Bestill inn resten på mål.
SiohZ Skrevet Mai 15, 2013 Skrevet Mai 15, 2013 er minsunnelig på arbeidslysten din! magisk og se på må si du har fått fart på tingene her! håper du får den raskt på veien og at det blir "hakket" kvassere enn den var good luck
magne_ Skrevet Mai 15, 2013 Forfatter Skrevet Mai 15, 2013 er minsunnelig på arbeidslysten din! magisk og se på må si du har fått fart på tingene her! håper du får den raskt på veien og at det blir "hakket" kvassere enn den var good luck Jeg kan garantere deg at jeg var drittlei en stund!! Men tvang med selv til å få gang på det, pga jeg vet hvor gøy det er når ting virker! Jeg sitter atm i skrulokalet, og har en matpause. Jeg fikk lånt meg vertføy til å bytte shimsa på løfterene med gjennom en kompis på bavaria! Så nå er alle ventilene shimsa riktig, bortsett fra 5 der jeg må bestille meg shims. Har gått over 2 ganger nå, og hatt en oppstart innimellom. Høres vesetlig bedre ut nå!
SSM Skrevet Mai 15, 2013 Skrevet Mai 15, 2013 Dumt det ikke var to dagers tur jeg hadde. Kunne tenkt meg å vert med på den jobben der også!
magne_ Skrevet Mai 17, 2013 Forfatter Skrevet Mai 17, 2013 Nå kan jeg endelig fått tatt meg tid til å legge ut litt biler! Takker for tilbakemeldinger.. Jeg så litt tungt på å måtte justere ventilene med en gang, men det var jo veldig enkelt På tirsdag så tok jeg meg tidlig fri fra skolearbeidet, og reiste opp i verkstedet. Fikk satt sammen igjen motoren. Har ikke så mange bilder av dette, men fikk på bunnpanna etter en omfattende vaskejobb. Fikk også montert eksos og spjeldrekka. Så ble clutch og trykkplate montert: Og gearkassen: Hadde besøk av Ben Stian Håland (hålandtuning) som var veldig interisert i å se på di ødelagte motordelene. Jeg fikk fakturaen på bensinpumpa, og ble overasket over prisen! Han skulle ikke ha mer enn 1500,- for den ubtukte orginale bocsh pumpa, det er endel mindre enn den billigste nettbutikken jeg fant. I tillegg fikk jeg pumpa levert til en kamerat som jobber sammen med han, dagen etter jeg sa at jeg ville kjøpe pume hos BSH Jeg vet ikke sikkert hvorfor motoren havarerte, men jeg er 99% sikker at det ikke skyldes mappet Det har også vært flere andre kompiser innom, som også har vært enig i det. Han ene er ford entusiast, så han har trening i å se på havarerte motorer! Jeg fikk så besøk av Dani og SSM, som kom i arbeidsbukse og klar for innsats! Vi fikk satt inn motoren forholdsvis greit Jeg fikk gjort diverse i motorrom, mens dem holdt på med bensinsystem og montering av gearoverføring osv på undersiden av bilen JEg var veldig spendt på å få startet motoren, så så snart benisnsystemet var ferdig montert med 044 pumpe og filter, så ble det oppstart Japse style på oljekjøleren. Hadde vertfall godt oljetrykk ut til oljekjøleren Motoren ble kjinnet en stund, til at jeg hadde godt oljetrykk! Og etter det så startet den fint. Men den sveiv ganske ugjevnt, så jeg innså at jeg måtte til med ventiljustering :/ Jeg hadde bra oljetrykk på motoren, over 4,5 bar på tomgang ved forholdsvis kald motor! Det virker sikkert ikke slik på bildene/teksten som står, men det ble utført 17 effektive arbeidstimer på bilen denne dagen! Etter endel lesing på nett, så var jeg veldig spendt på hvordan det ville bli å få justert/shimsa ventilene. Jeg kjøpte inn div utstyr jeg trengte, blandt annet et eksklusivt micrometer fra Biltema til 99,- Jeg var også innom Bavaria, og hørte om å få låne spesialverktøy for å kunne bytte shimsa når kammene står i bilen. Med hjelp fra kompisen min som jobber der, og velvilje fra et par andre karer så fikk jeg låne dette verktøyet Jeg fikk hjelp av Ragnar til å måle opp og sortere di shimsa som jeg hadde tilgjengelig, på di ekstra løfterene som jeg hadde stående, samt fra motoren til en kompis. Men det var desverre ganske mangen av få tykkelser. Vi satte i gang med å få målt klaringer, tok en side på hver sylinder om gangen. Etter jeg hadde målt, så byttet jeg shimsa med en gang der jeg hadde shims tilgjengelig, ellers så skrev jeg ned hvor mye som manglet/var for mye. Fleste parten av shimsa stod tykkelsen på undersiden, men noen måtte måles med micrometer: Etter å ha gått over alle ventilene, så turnet jeg noen runder og gikk over igjen. Det var faktiskt noen som forandret seg litt, siden dem nå hadde blitt presset 100% ned der dem skulle ligge. Etter å ha gått over en gang til, så la jeg på toppdekselet og startet motoren. Hadde fremdeles bra oljetrykk vertfall: Men motoren sveiv ikke helt som den skulle. Jeg stoppa den, og tok av toppdekselet og gikk over ventilene på nytt. Da hadde faktiskt klaringene forandret seg littegrann igjen på noen av sylindrene. Så fikk bytta shims igjen. Startet opp, og stoppet igjen. Nå begynte jeg virkelig å nerme meg noen, bortsett fra på di sylindrene hvor jeg manglet shims. Jeg tok en ny oppstart. Da svev den litt ruftsete igjen, og begynte å smelle i spjelda. Ikke bare på en sylinder, men alle. Men plutselig så bare roet den seg helt, og svev klokkerent!! Det var også en vanvittig bra respons, selv på halvkald motor! Da ble stemningen noe slik: Jeg hadde veldig lite bensin på tanken, siden jeg må av med noen koblinger igjen. Så var nok derfor den ikke svev med en gang. Etter et minutt, så begynte pumpa å suge luft.. Så da var det å gå over vetilene enda en gang, og skrive ned hvilke shims jeg måtte bestille. Jeg endte på 12 stk, da har jeg 5 stk mer enn jeg egentlig trenger. Så nå kan jeg med hånden på hjertet si at ventilklaringene ligger mellom 0.25 - 0.29mm, bortsett fra der jeg mangler shims. Det var oversaksende å se hvor mye klaringene forandret seg etter at motoren hadde svevet litt! Klaringene skulle jo ha blitt mindre, vist det hadde med at ting ble varmere å gjøre. Men samtlige av klaringene som endret seg ble større. Bare opp til 0.30 - 0.34, men det var mer enn jeg ønsket Legger ut et bilde av den første papplata jeg brukte til å skrive ned klaringene på. Dette er ikke værken pent eller forstålig for andre, men det fungerte bra for meg!
Bjanne Skrevet Mai 17, 2013 Skrevet Mai 17, 2013 faen meg flittig du ! imponert over ståpåviljen etter raset der ! hadde det skjedd meg etter så mye arbeid med bilen hadde bilen blitt solgt til høystbydende på stedet eller parkert i en nedstøvet garasje i LAAAANG tid før jeg ville sett på driten igjen ! maskin du !
TM custom Skrevet Mai 17, 2013 Skrevet Mai 17, 2013 Gratulerer håper alt går knirkefritt etter mappingen denne gangen, gleder meg virkelig til og se denne på e30 meet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå