Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Helt rå bil, med riktige felger, heftig motor++ :D får jeg spørre hvor du kjøpte dieselstussen?

Takk for det! :)

Den kjøpte jeg hos: http://shop.klracing.se/

Men det skal stå så langt mot nyrene som mulig.

Helt ærlig....

Jeg er sikker på at mange av de desverre ikke er montert 100% slik fra ny av. Det er nok som med andre BMW-modeller (og selvsagt bilmerker) - det er litt avhengig av hvem som sto som montør nettopp den dagen merket ble satt på - og om vedkommende feks hadde pult dagen før eller ikke.... Lett å bomme en centimeter med full pose og det er " Freddan' " lixom ;)

At BMW hadde kvalitetskontroll - garantert

At kontrolløren kanskje heller ikke hadde pult - mulig

At merket dermed havnet en cm feil, og ble oversett - mulig

;)

Hehe, godt mulig du er inne på noe! :D

Di fleste vet vell at Bjør Wærner er over snittet interisert i slike detaljer. Derfor spør jeg han, for når jeg allikevell skal montere detaljer, så er det ikke mer arbeid å gjøre det "riktig".

I fjor på e30meet så tenkte jeg at jeg skulle finne ut hvor ///m3 emblemet bak på bilen skulle stå plasert. Men etter å ha sjekka FEM!! ulike m3'er så fant jeg ut at det ikke hadde så veldig stor betydning. Fordi alle hadde ulik plasering. Noen var uorginale, men to stk var garantert orginale. Men mulig dem var omlakkert..

Jeg har fått et bilde av SSM der det står måla på hvor merket skal plasseres :) Men nå ser det jo ut som jeg ikke trenger å tenke mer på akkuratt det..

Jeg syntes ingen av emblemene. Stemmer for originalt M3 emblem eller uten

De fargene krasjer veldig med blåfargen jeg har på bilen, synes jeg. Derfor jeg ikke har vurdert org emblem

Ja blir nok litt fargekræsj det ja, det tyskerflagg emblemet blir nok litt bedre tanke fargekombinasjon men personlig syntes jeg de er ganske stygge! Blir nok penest uten emblem tenker jeg :D

Blir nok til at jeg går for å ikke ha emblem ja :)

Riktig rille det Magne :-) Men det skal stå så langt mot nyrene som mulig.

Oki, flott! Jeg har fått flytta litt på det i dag, så nå skal det stå 100% riktig! :D

2013-06-04162131_zps3443bda4.jpg

Jeg har fått gjort ganske mye mer med bilen, men er trøtt etter en lang dag. Håper jeg kan få tatt meg tid til å legge ut litt bilder i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får legge ut litt flere bilder.

Har mistet litt oversikten selv faktiskt, da jeg har jobbet mye med bilen og fokusert mindre på dokumentasjons siden desverre. Det ligger igrunnen alt for lite bilder ute fra den siste tide. Men disse bildene viser forhåpentlig at noe er blitt gjort :)

Først noen interiørbilder:

2013-06-01201131_zps1a87a696.jpg

2013-06-01201140_zpsb7fe0253.jpg

2013-06-01201151_zpsf8fdae1d.jpg

2013-06-01201448_zpscfff8118.jpg

Jeg har brukt mye tid på å overhale å fikse opp disse vindusheismekanismene mine. Når jeg endelig hadde fått dem helt på stell, og vinduet gikk veldig fint opp og ned, så oppdager jeg at det er forskjell på preface og facelift vinduer #-o Jeg har fått lagt sotefilm på di strøkne rutene, som er fra facelift. Har ikke sett på dem tidligere, pga ville vente til vindusheisen virket 100%

Og da er det naturlig nok forskjell på vindusheisene også! Flott at jeg har bruk 1500 i "nye" motorer til disse, uten at jeg får brukt dem :P Så nå har jeg el vindusheis i bra stand til preface e30!

Ser muligens forskjellen her:

2013-06-03155648_zps1f7ada46.jpg

Men heldigvis hadde jeg el vindusheis liggende fra den 318'en som jeg hugget for en god stund siden. Så etter litt sjekking av delenr, så fant jeg ut at disse kunne brukes! :D

2013-06-04181044_zps43c95d8e.jpg

Har vist glemt å ta bilder med vinduene montert :applause:

Jeg er også komt til det stadiet at jeg kan bruke tid og penger på å bry meg om smådetaljer :D

Så da er nytt deksel over sikringsboksen kjøpt inn:

Gamelt:

2013-06-04214912_zps82992af8.jpg

Nytt:

2013-06-04215115_zpse51ddfab.jpg

Jeg har fått på skumgummi på lyktegrillene:

2013-06-02201517_zps49ce009e.jpg

Slik ser oljekjølerslangene ut nå:

2013-06-02201602_zps274e4e09.jpg

2013-06-02201544_zps0b02cbce.jpg

Flere bilder fra interiøret, dette er dem nyeste. Har fått montert oljetrykk måler, og koblet den opp. Har også fått lys i gearkula :)

2013-06-04221940_zps470878d4.jpg

Ja, den tysjstreken skal vaskes bort! :P

2013-06-04221957_zps2dd09acb.jpg

Har vell muligens fått gjort litt mer, men får ta det en annen dag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oljemåler nedi der før,og synes den ble vanskelig å holde øye med. Liker å sjekke trykket når det røyner på i svingene og det ble mye enklere når jeg flytta måleren opp...:) Men nå har jo jeg noen hjemmemekka patenter i bunnpanna,så sikkert derfor jeg vil holde øye med trykket...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oljemåler nedi der før,og synes den ble vanskelig å holde øye med. Liker å sjekke trykket når det røyner på i svingene og det ble mye enklere når jeg flytta måleren opp...:) Men nå har jo jeg noen hjemmemekka patenter i bunnpanna,så sikkert derfor jeg vil holde øye med trykket...:)

Det har du nok rett i, at den ikke er så enkel å holde øyet med mens man kjører aktivt! :)

Men som du også skriver, så kommer jeg ikke til å ha så mye behov for å følge med på den. Så derfor tror jeg at det går fint. Jeg har jo også bredbåndslamda, men har ikke sett behovet med å ha et instrument som viser verdiene på denne..

Har fått montert oljetrykk måler, og koblet den opp.

Hvis du har flere ledige volt innganger på sprutet så burde du koble givern til der også. Slik at du kan logge oljetrykket, veldig fint å ha ved feks banekjøring.

Oki, takk for tipset! :)

Ja, jeg har flere ledige volt inganger.. 2 stk mener jeg på. Kansje olje temperatur kunne vært en ide og hatt på den andre da? :)

Det er vanvittig mye som går ann å gjøre med disse spruta.. Men mitt hovedproblem er å vite om hvilke muligheter som fins :P Men får stadig nye tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått montert oljetrykk måler, og koblet den opp.

Hvis du har flere ledige volt innganger på sprutet så burde du koble givern til der også. Slik at du kan logge oljetrykket, veldig fint å ha ved feks banekjøring.

Oki, takk for tipset! :)

Ja, jeg har flere ledige volt inganger.. 2 stk mener jeg på. Kansje olje temperatur kunne vært en ide og hatt på den andre da? :)

Det er vanvittig mye som går ann å gjøre med disse spruta.. Men mitt hovedproblem er å vite om hvilke muligheter som fins :P Men får stadig nye tips :D

Er mye greier en kan lage til hvis en ønsker ja, hvis du har oljetrykket innpå så kan du lage til med turtallsperre mot oljetrykket også, ferks min. 3 bar over 3000omd etc.

Kan bruke ledig AN inngang til tempratur også, men da må du koble opp en "pull up motstand". Bare koble en 1kohm motstand mellom 5volt og AN inngangen du skal bruke til temp sensor (velg GP temp). Bare bruk en vanlig blå vanntempsenor (er samme på omtrent alt av eldre motorer BMW etc). Man må legge inn tall i en cal table når en gjør dette. Her er info på sensoren: http://www.bosch-motorsport.de/pdf/sens ... _M12-H.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vell skrive litt her igjen.

Jeg har holdt på mye mer med bilen enn det kan virke som her! Den er i grunnen klar, selv om enkelte (ubetydlige?) småting mangler.

MEN, jeg blir ikke kvitt vibrasjonene fra motoren :(

Jeg fikk i dag en ny type coiler, som er lange nok til at jeg slipper forlenger på pluggene. Jeg har styrt en go del mer med dette, enn jeg har lagt ut her. Har slitt med overlsag/ugjevn tenning. Men nå sviver vertfall motoren veldig fint, bortsett fra vibrasjonen naturlig nok.

Det er mye vibrasjon fra omtrent 2000rmp når motoren ruses i fri. Jeg trodde jo lenge at dette var svinghjulet som kunne ha løsnet, men har brekt og hamret endel i det i dag, så er ganske sikker på at det ikke er løsna.

Etterhvert som jeg holdt på i dag, så kom jeg til å tenke på at jeg muligens kunne ha satt på feil triggerhjul når jeg monterte motoren. Altså tatt triggerhjulet fra den gamle veiva og montert på den nye.

Jeg prøvde da å bytte til det andre triggerhjulet, som er blitt utborret nøyaktig på motsatt side av det jeg har kjørt med. Vibrasjonene ble da betraktelig mindre, men forsvant ikke. Så jeg lurer derfor på om jeg kan ha tatt livet av veivlagrene ved at jeg brukte feil triggerhjul.

Motoren har jo ikke blitt kjørt mangen timene, og veldig lite på turtall over 3500. Men jeg har ingen anelse om hvor mye ubalanse som skal til for å gjøre utslag. Vibrasjonene kom også plutselig, etter at jeg hadde fylt bensin på bilen.

Så da ser jeg meg nødt til å trekke den for meg tragiske konklusjonen med at jeg desverre ikke kommer til å ha bilen med på e30meet! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjip lesing Magne. Håper virkelig du finner ut av hva vibrasjonen kommer av, og at det ikke viser seg å være omfattende og kostbart.! Synes virkelig ikke du fortjener dette etter alt det som du har gjort og delt med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjip lesing Magne. Håper virkelig du finner ut av hva vibrasjonen kommer av, og at det ikke viser seg å være omfattende og kostbart.! Synes virkelig ikke du fortjener dette etter alt det som du har gjort og delt med oss!

kunne ikke vært mer enig! hadde virkelig gledet meg til å se denne på e30meet :) masse lykke til med å finne "ulyden":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på tlf, og orker ikke å bla tilbake.

Hva motorputer har du, og hva girkassegummier/puter har du?

Stive?

Bytt isåfall de ut i et mykere materiale. Det kan faktisk være nok til å skape den vibrasjonen du har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på tlf, og orker ikke å bla tilbake.

Hva motorputer har du, og hva girkassegummier/puter har du?

Stive?

Bytt isåfall de ut i et mykere materiale. Det kan faktisk være nok til å skape den vibrasjonen du har...

Tenker det samme, skal veldig lite til før man kjenner det i bilen.

Bare sett deg i bilen å bruk den hver dag fram til avreise Magne, bare kjøre og kjøre, så ser du om det er noe som er galt ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...