Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en E61 med 20" felger som jeg ønsker å senke litt, men ikke så mye at den blir ubehagelig å kjøre med på vinterføre etc.

Etter å ha lest litt og sett noen bilder vurderer jeg Eibach senkefjærer som senker 30mm.

Men: Vinterdekkene mine er 215/55/R16, og jeg lurer på hvordan dette blir på vinterføre. Blir den for lav for å bruke de 16" vinterfelgene?

Dere som har senket deres E60/61: Hvordan vinterdekk og felg kjører dere med?

Skrevet

De vinterdekken dine blir litt for små. De har ca 1cm mindre diameter enn original dim, noe som gir den ytterligere 5mm "senk" ut over det senkesettet gir. Forøvrig tror jeg ikke det skal ha så mye å si at bilen er senket. Du har litt lavere bakkeklaring men på brøytet vei skal det ikke ha så mye å si.

Etter hva jeg vet fra E39 så ble Eibach-settet mye lavere enn hva det er oppgitt til.

Skrevet

Om du hadde skrevet en liten "how to", så hadde det også vært fint (når du starter med jobben) :) hehe, har selv kjøpt senkefjær til min E61. Men har ikke fått fingern ut av ræva enda. kjøpte KW senkesett, og har 20' felg som sommersko, og 17' som vintersko. Disse senker 30mm.

Skrevet

225/55/16 er original dimensjon på E60. 215/55/16 har da 5,5mm mindre radie på hjulet enn originalt og det er differansen på radien som angir hvor mye lavere bilen blir i forhold til originaldimensjonen. Om dekkdimensjonen på dine 20"-felger er tilsvarende originaldimensjonen (f.eks 235/30/20 som jeg har framme) så vil bilen ikke bli noe lavere med 16" enn 20" (for dine 16" vil den da bli 5,5mm lavere). Omkrets/diameter/radie er tilnærmet akkurat det samme for alle felgstørrelser om man har valgt riktige dekkdimensjoner.

Skrevet

ok, skjønner (tror jeg).

Dekkene som sitter på pr i dag er 245/30/20 foran og 285/30/20 bak.

Etter mine beregner bør da disse har en diameter på 58,15 cm foran og 59,35cm bak, mens original dimensjon er 54,66cm?

Mine vinterdekk har vel da 52,46cm, så forskjellen blir vel da kanskje litt vel stor?

Skrevet

215/55/R16 har radius 308,8mm, 245/30/20 har 327,5mm og 285/30/20 har 339,5mm. 225/55/16 har 314,2mm. Du har for høy profil spesielt bak så det vil være en del forskjell mot dine vinterdekk (drøye 3cm bak om jeg ikke regner helt feil)som har noe lav profil.

Skrevet

Ah, ja seff jeg regnet litt feil. :)

Ok, så da blir det nok litt vel lavt med 30 mm senk i kombinasjon med de små vinterdekka da.

Det er helt nye vinterdekk, så kunne godt tenkt meg å kjørt litt på dem før jeg evt bytter. Og felgene som sitter på sommerdekka liker jeg veldig godt. Da sitter jeg vel igjen med alternativt å kjøpe justerbart senkesett da vel, som blir en helt annen pris enn jeg hadde tenkt. :/

Hvilke justerbare sett er å anbefale?

Sommerdekkene mine er vel ikke godkjent i eukontroll da vil jeg tro, men noen som vet om de nevnte vinterdekkene er det? De sitter såvidt jeg vet på originale felger.

Dersom vinterdekkene er godkjente kan jeg vel sette på disse ved eukontroll, samt justere eventuelt senkesettet til 0mm senk? Eller blir ikke uoriginale dempere/fjærer godkjent i eukontroll i det hele tatt?

Skrevet

Blir litt vel stor forskjell når vinterdekkene er noe for små og sommerdekkene noe for store ja. Trøsten er at med sommerdekkene blir bilen en del høyere enn standard, mens med vinterdekkene blir den bare litt lavere enn standard. Men, ikke fortvil. De er begge innenfor de lovlige 5% variasjon. 5% er veldig mye. Sjekk dekkalkulator.com. Veldig oversiktlig og tydelig.

• 7 months later...
Skrevet

Hei igjen, plukker opp en gammel tråd her. Jeg bestilte meg for litt siden h&r 35mm senkefjærer som er på vei. Så ble jeg plutselig litt usikker på om jeg skal bruke de originale demperne eller om jeg skulle ha byttet dempere samtidig.

Dersom jeg bytter dempere kunne jeg jo evt hatt de originale demperne med de originale fjørerne montert på liggende i garasjen, og byttet mellom "sommersetup" og "vintersetup".

Dersom jeg bytter demperne også, og ønsker å beholde en viss komfort, hvilke anbefales? Er det store forskjeller på feks bilstein b6 og koni sport? Hvilke dempere gir mest komfort?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...