vingebil411 Skrevet August 29, 2011 Share Skrevet August 29, 2011 Hei Fant ikkje nokon tråd om dette så laget ein Har eit dilemma, må ha nye vinterdekk. Bur på vestlandet der vintrene dei siste åra har blitt ganske stabile, men ca 15 til 30 minus grader, Derfor lurer eg på om eg skal ta sjansen med piggfritt. Kva meiner folket? Takkar for alle tilbakemeldingar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet August 30, 2011 Share Skrevet August 30, 2011 gå for piggfritt... til normalt bruk på vanlige hovedveier holder det i bøtter og spann er min mening... alltid kjørt piggfritt, og har det vært sikkelig ille har jeg enten latt bilen stå eller satt på kjettinger..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet August 30, 2011 Share Skrevet August 30, 2011 Kjørte piggfritt (Nokian) på min e39 flere vintre. Dette var med disse dekkene den beste vinterbilen jeg har kjørt og jeg har fortsatt med piggfri Nokian på e60en. Hadde først noen billige piggfrie vinterdekk på e60 men med disse var ikke bilen stødig på glatten. Kjører flere turer øst vest hver vinter så dekkene er også testet grundig på skikkelig vinterføre. I Bergen er vintrene som regel ganske våte og piggfritt er litt glatte på vått føre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3KK15 Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 Finns kun en type vinterdekk Hakka med pigg. Alle som har prøvd vet dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beta Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 Nokian hakka R piggfritt fungerer iallefall ELENDIG på e39.. Diemensjon 235/45/17. dårligste dekkene jeg noensinne har hatt på bilen. Kjører under veldig varierende forhold, alt fra +5 til -35 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vingebil411 Skrevet August 31, 2011 Forfatter Share Skrevet August 31, 2011 Nokian hakka R piggfritt fungerer iallefall ELENDIG på e39.. Diemensjon 235/45/17. dårligste dekkene jeg noensinne har hatt på bilen. Kjører under veldig varierende forhold, alt fra +5 til -35 Trur det heller har med Dimensjonen å gjere, Skal ha 205/65/15, Trur Hakka R er bedre i den Dimensjonen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 Kjør piggfritt ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beta Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 tviler på at dimensjonen hadde noe å si. vi var to som kjøpte dekk samtidig, man kjøpte 195/60/15 bmw e36. syns ikke noe særlig om de der heller. Derimot forsøkte jeg en 530d med Nokian hakka 7. 235/45/17. sannsyligvis de beste dekkene jeg har kjørt, men taxi folk sier piggene forsvinner fort på hakka 7.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vingebil411 Skrevet August 31, 2011 Forfatter Share Skrevet August 31, 2011 tviler på at dimensjonen hadde noe å si. vi var to som kjøpte dekk samtidig, man kjøpte 195/60/15 bmw e36. syns ikke noe særlig om de der heller. Derimot forsøkte jeg en 530d med Nokian hakka 7. 235/45/17. sannsyligvis de beste dekkene jeg har kjørt, men taxi folk sier piggene forsvinner fort på hakka 7.. Trudde hakka R var noko å satse på eg, blir nok Conti eller Goodyear då. Har og høyrt det om hakka 7.. Men var det framkomligheten eller bremse eigenskaper på snø og is du ikkje syntest noko om? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 Beta. Dimensjon har mye og si når det gjelder vinterdekk. Hør med de som har kjørt i mange år og har litt lang erfaring. Jo smalere dekkene er , jo bedre "graver" de seg frem istedenfor å "flyte" på snøen. Brede dekk har ingenting på vinterføre og gjøre, da betyr det kun en ting, de som mener brede er bra på vinter, de kjører ikke på ordentlig snøføret, men mye flotte ny-saltede veier. Trådstarter. Skal man ha knall gode vinterdekk til E39, så kjøp pigg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 Nokian hakka R piggfritt fungerer iallefall ELENDIG på e39.. Diemensjon 235/45/17. dårligste dekkene jeg noensinne har hatt på bilen. Kjører under veldig varierende forhold, alt fra +5 til -35 Høres merkelig ut. Jeg kjørte med Hakka R 205 på e39en og Hakka R 215 på e60en. Begge varianter fungerte supert på vinterføre. 235 er ikke beste dimensjon for vinterføre, men at det skal bli elendig?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 eg kjørte med 205 el 195 på 15" på e39 sedan, nokian hakka og hadde ingen problemer.. alt over 205 på vinterhjul er jo ikke noe annet IDIOTI på en slik bil på vestlandsveier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonase46 Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 har kjøpt 235/35/19 vredestein dekk.. noen som har prøvd disse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vingebil411 Skrevet August 31, 2011 Forfatter Share Skrevet August 31, 2011 Flott at folk kommer med Erfaringer !! Sikkert ein del som lurer på akkuratt dette emnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet September 1, 2011 Share Skrevet September 1, 2011 har kjøpt 235/35/19 vredestein dekk.. noen som har prøvd disse? Det blir en glatt vinter for deg Kjører selv 205/55-16 Nokian Hakka R piggfritt, men vurderer pigg i år. Kjører som regel kun på salta eller godt brøyta/strødde veier, så piggfritt har fungert strålende for meg hittil. Hater all støyen pigg gir på bar og salta asfalt, men likevel vurderer jeg det sterkt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå