Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei tenkte på å montere INTERIØRBELYSNING i min e36 men jeg vil bare ha farge oransje. står litt mere still med det andre fargene

i bmw min.

Men hvor får jeg kjøp tilsvarende lys. Tenkte å montere et med pedalene og et på passasjer siden :)

Tilsvarende som dette ikke lik farge

v5v7jglnlml6mrvlnguk.jpg

Skrevet

I India selges mye slikt, hør der! Finner nok noe på ebay også :)

Velg for all del noe med lav styrke nå da, slik det ikke blir altfor blingbling :P

Skrevet

Og frakt fra USA er like billig som fra norge? :P Og Ebay dioder er nok sikkert laver kvalitet/spredning/kalvin enn ledteknikk, men men, opp til han som skal ha det :) no har han iallefall alternativer ;)

Skrevet

Ifølge den linken som jeg rettet etter så koster frakt til norge 8.20 USD = 44.3042 NOK. Og nei ebay dioder en like bra/ bedre en for eks www.dioder.no samme som ledtekn. Har bestilt endel dioder på ebay før. Men spørs om han vil ha lysdiode eller led da.

Skrevet

Har selv tenkt å bytte ut alle lysene i bilen til hvit/amber (hvite med litt gulskjær i seg).

Jeg kan anbefale: http://www.elfaelektronikk.no

Her er det mye å velge i.

Lysdiodene finner du under: Aktive komponenter - Diskrete halvledere - optoelektronikk - lysdioder

Men spørs om han vil ha lysdiode eller led da.

Og forskjellen på det er?

light emitting diode = Lysdiode..

Skrevet

Er STOR forskjell på LED og en Diode.. Bla. størrelsen, lysspekter utvalget og lysstyrken.

Skrevet

Er STOR forskjell på LED og en Diode.. Bla. størrelsen, lysspekter utvalget og lysstyrken.

LED er en Lysdiode, Lysdiode er en LED.

En Diode derimot er en komponent som slipper strøm gjennom i en retning. En Diode lyser ikke.

Skrevet

Ja, men her er det snakk om lys diode og LED, er det samme, men er 2 forskjellige ting i lys praksis. Som sagt, bla. str, lysspekter utvalg og styrke... Er elektriker og vet dette.

en LED er flat osv, en lysdiode er en slags "pupp". Er klar over at dette er en og samme ting i teorien og på en måte i praksis, men er samtidig ikkje det samme :P dette blei mye tull :P

En diode slipper positive ladninger en vei og negative motsatt veit, f.eks kan man bruke 4 dioder til å omforme vekselstrøm til DC i en likeretterbro... Men her er det snakk om LYS, og da er det faktisk en forskjell.

Skrevet
Ja, men her er det snakk om lys diode og LED, er det samme, men er 2 forskjellige ting i lys praksis. Som sagt, bla. str, lysspekter utvalg og styrke... Er elektriker og vet dette.

en LED er flat osv, en lysdiode er en slags "pupp". Er klar over at dette er en og samme ting i teorien og på en måte i praksis, men er samtidig ikkje det samme :P dette blei mye tull :P

En diode slipper positive ladninger en vei og negative motsatt veit, f.eks kan man bruke 4 dioder til å omforme vekselstrøm til DC i en likeretterbro... Men her er det snakk om LYS, og da er det faktisk en forskjell.

Det heter lysdiode ikke lys diode. Og lysdiode og LED ( light-emitting diode ) er samme greierne.

Og kan brukes om hverandre, slik som man selv vil.

Men, som du sier, det finnes flere varianter av denne, slik at man får forskjellige lysspekter.

En diode slipper strømmen en vei, dermed BASTA! Når anoden er positiv i forhold til anoden.

En lysdiode er en diode, den slipper strømmen gjennom en vei, men kan ofte være laget med diodebroer slik at det ikke er mulig og koble dem feil.

http://da.wikipedia.org/wiki/Lysdiode

http://no.wikipedia.org/wiki/Diode

Over til topic:

Driver selv og leter etter noe kit slik at jeg kan få mer lys i dørken på bilen min, så skal følge med litt her :D

Skrevet

Du er klar over at vekselstrøm består av negative og positive perioder, en cinus kurve, en diode, slipper dei positive periodene gjennom ein vei, og negative gjennom om du snur den. Altså, kan man lage en like retter bro der man kan ta negative pulser ut en side og positive en side + og -...

likeretterbro.png

Sorry at dette blei offtopic, min siste post her. Lykketil med LED kit leiting allesammen ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...