chrlod Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 Hei Har nettopp kjøpt en 1-serie (E81) 09-mod, og ser at det er Business anlegg i den. Har ikke fått bilen enda, men er godt vandt og har hørt Business er ganske dårlig. Jeg sjekker altså mulighetene for oppgradering. Høyttalerne bytter jeg lett selv, og har allerede funnet et par alternatlver. Det jeg lurer på er selve Business enheten (spiller/forsterker). Har hørt denne er ganske svak, og ikke vil kunne drive høyttalere av grei kvalitet. Jeg ønsker IKKE å sette inn 3-parts spiller av designmessige grunner. Hva er egentlig forskjellen til Professional anlegget? Ser det har et større display osv, men har den også en kraftigere forsterker? Er forsterkeren integrert i enheten, eller ligger den eksternt i bagasjerommet? Har lest gjenom de 50 første sidene i forumet uten å svar, så håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 Om du ikke har hifi pakken og da optiske kabler, så dropper du pro oppgradering. Jeg gjorde dette og fikk det til å fungere på min E82, men pga manglende optiske kabler kunne den ikke kodes hos BMW.. Derfor manglet fks AUX inn på min. Bytt elementene, så kjøper du en Blaupunkt forsterker som er plug and play. (Kjøp holdere orginalt fra BMW til diskant foran oppe ved speilet om den ikke har dette fra før) http://www.ebay.com/itm/BLAUPUNKT-THA55 ... 4cf81757a8 http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar- ... ables.html http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar- ... ables.html For enda mer futt så bytter du ut de under setene med 2x sws 8" http://www.earthquakesound.com/sws.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrlod Skrevet September 3, 2011 Forfatter Share Skrevet September 3, 2011 OK. Bilen min står for øyeblikket hos BMW i tyskland. Er det mulig de har utstyr til å kode Professional? Vil det svare seg å bytte til pro om de har utstyret? Har tenkt på muligheten til å benytte en ekstern forsterker på høynivå, men om jeg forstår rett må denne plasseres bak pga. plass. Da må det vel også kables om mellom spiller, forsterker og høyttalere? Litt skeptisk til det siden jeg aldri har vert borti demontering av seter, interiørtepper osv. Er det vanskelig for en helt nybegynner? Hvordan er de Blaupunkt forsterkerne? God nok kvalitet til å ikke være flaskehals for ca $500 høyttalerpakker? Beklager mange spm, og takker mye for hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 Du legger KUN kabel mellom spiller og forsterker. Den benytter originale høytalerkabler. Lyden er bra Du monterer forsterker bak, legger kabel fremover langs ene siden av bilen, under dørstokk. Har på vei en ny slik pakke til min E39 Touring nå. Ang Pro vs business, så ser jo Pro bedre ut, du har mer justering på lyd og du har kjørecomputer detaljene der. Annen fordel er at du får liste over MP3 på cd fks, og kan lettere bla i mappene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrlod Skrevet September 3, 2011 Forfatter Share Skrevet September 3, 2011 Må det ikke høyttalerkabler (høynivå) fra spiller i front til forsterker bak, og så høyttalerkabler fra forsterkeren bak til elementene rundt om i bilen? Vet du om det er en krevende jobb å legge høyttalerkabler? For å legge opp sub kreves vel enda en forsterker? Plasseres også denne bak? Hvilke elementer valgte du å gå for i dørene/diskant? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 Nei. Alt er i samme kabel. Den forsterkeren drar subbene også. Eneste kablene du legger opp er høytalerkabel til subbene. Samt helst egen strøm. Alt annet er pnp. Jeg gikk for l7 elementene fra BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 Har du link tiø de elementene og? Ser ut som en rimelig oppgradering Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrlod Skrevet September 3, 2011 Forfatter Share Skrevet September 3, 2011 Ah, da høres jo den Blaupunkt forsterkeren genial ut. Må bare prøve å finne ut hvor mye arbeid det blir å strekke kablene... Kjøpes Logic7 elementene fra BMW, eller nettbutikker? Hvor mye ligger disse på ca? Har du vurdert disse mot BSW, evt lest noe om forskjellene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrlod Skrevet September 4, 2011 Forfatter Share Skrevet September 4, 2011 Har lest litt rundt forbi på nettet, og heller mot å installere BSW høyttalere om ikke L7 høyttalerene er vesentlig rimeligere. Blir nok mest sannsynlig en slik Blaupunkt forsterker som det linkes til. Virker som det er vanskelig å få tak i den, og selgeren på ebay har bare 9 stk. Bør den handles raskt, eller legges det hele tiden ut nye? Om jeg går for det settet legger jeg også opp kabler for sub, og kjøper SWS 8" subber ved behov. Bør en ha en eller to slike? Klarer forsterkeren å drive begge (serie/paralell)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
super_sala Skrevet Oktober 18, 2011 Share Skrevet Oktober 18, 2011 Har nettopp kjøpt en 1-serie (E81) 09-mod, og ser at det er Business anlegg i den. Har ikke fått bilen enda, men er godt vandt og har hørt Business er ganske dårlig. Er forsterkeren integrert i enheten, eller ligger den eksternt i bagasjerommet? Gratulerer med ny bil! Jeg har en '08 E81 med BMW Business CD standard lydsystem (ikke utvidet). På min er det ingen ekstern forsterker i bagasjerom, den er integrert i spilleren og det vet du sikkert allerede Jeg snakket med Bavaria Stavanger om det var mulig og bytte ut min Business med en Professional, men det var det ikke. De sa noe om at Professional spilleren ikke kan prate med resten av systemet, så jeg kjørte skuffet hjem igjen.. Har du forresten fått oppgradert nå? Hva ble det til slutt? Fornøyd? Jeg skal straks oppgradere med Audio-System X-ION 200 i min, gleder meg som en unge:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrlod Skrevet Oktober 19, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2011 Jeg gikk for settet som er foreslått av Endre Hånde i post #2. Har altså kjøpt BSW Stage 1 upgrade, 2 x SWS 8" subber og Blaupunkt THA-555 effektforsterkeren. BSW var tom på lager for settet jeg skulle ha, så jeg venter fortsatt på det. Fikk beksjed om at det var kommet til Norge i går, så håper å ha det til helga. Har foreløpig bare installert forsterkeren, men må si det ble en utrolig forbedring bare å sette inn den. Gleder meg til å få på plass resten, for det er jo spesielt i mellomtone og diskant de største forbedringene ligger. Eneste problemet mitt nå er hvor jeg skal plassere forsterkeren. Blaupunkt forsterkeren er ganske lang (35.6 cm). Om du har noen forslag tar jeg gjerne imot det. Kabler er trukket for plassering i bagasjerom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 Jeg snakket med Bavaria Stavanger om det var mulig og bytte ut min Business med en Professional, men det var det ikke. De sa noe om at Professional spilleren ikke kan prate med resten av systemet, så jeg kjørte skuffet hjem igjen.. At en BMW-forhandler sier noe ikke går er langt fra sannheten somregel. Det meste lar seg ettermontere, men forhandlerene mener alt som det ikke finnes offisielle ettermonteringsveiledninger på ikke lar seg gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
super_sala Skrevet Oktober 20, 2011 Share Skrevet Oktober 20, 2011 Ja det er helt sikkert mulig å få det til å fungere på en eller anne måte, men det blir sikkert dyrt.. Jeg tenkte vel i utgangspunktet at det bare var å bytte enhetene så ville alt være i orden, men det var det altså ikke i følge dem Har altså kjøpt BSW Stage 1 upgrade, 2 x SWS 8" subber og Blaupunkt THA-555 effektforsterkeren.Har foreløpig bare installert forsterkeren, men må si det ble en utrolig forbedring bare å sette inn den. Jeg tviler ikke på at du blir fornøyd med det oppsettet, siklet litt på det selv faktisk. Sist jeg sjekket på bavsound sine sider hadde de ikke oppgraderingspakke til E81, så jeg lurer litt på hva du kjøpte? Er det forresten grei skuring å installere Blaupunktforsterkeren? Tenker da spesielt på det med å legge kablene bak fra spilleren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrlod Skrevet Oktober 20, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2011 Jeg kjøpte settet for E82 (Cupé). Når du velger Business oppsett får du også med diskanthusene som skal være oppe ved dørene. Har sjekket at dette er samme delenummer som brukes i E81. Ellers er også alt av høyttalere det samme i 1-seriene (dimensjon og festeanordning). Forskjellen ligger i hvor høyttalerne plasseres, og om det er diskanter. Det gikk veldig greit å strekke kablene bak ja. Har aldri vert borti dette før, og brukte ikke lang tid på det. Jeg brukte faktisk mest tid bak i bagasjerommet før jeg fant ut at sidepanelene skal av før plastpanelet på toppen (hvor bakhøyt. ligger). Utover dette er det bare å nappe ut setebenken og sidestøttene bak. Disse går relativt lett ut. Plastlistene i bunn av døråpningen sitter ganske godt, men det er bare å bruke makt å røske det ut. I fronten, ved pedalene må du skrue ut dekselet til venstre hvor OBD-boksen ligger. Dette gjøres ved først å skrue av hendelen for å åpne panseret, bak den finner du enda en skrue, og etter du har løsnet den er det bare å røske dekselet av. Da gjenstår det bare å fjerne dekselet over pedalene (3 skruer + 1 plugg) og fjerne aircon + stereoenhet. Et tips om du ikke har fjernet dette før er å først løsne panelet med setevarmen. Dette løsnes vet å trekke med litt makt skrått oppover. Ver forsiktig å ikke bruk for mye makt, for det henger fast i aircon'en med tynn plast. Deretter er det beste å forsiktig dytte hånden opp bak setevarmen til du kjenner aricon'en (den er ikke veldig dyp). Når du kjenner den er det bare å presse den ut. Dette fungerer mye bedre enn å knote med kredittkort og listefjernere. Deretter er det bare å løsne de to skruene som holder stereoen og skyve den ut. Interiørlisten over trenger ikke fjernes. Kablene fisket jeg gjennom en åpning inne til venstre hvor stereoen sitter. Jeg førte de ut letteste vei, slik at de kommer ut ved høyre side av rommet over pedalene. Deretter la jeg kablene bare bak interiørteppet bak pedalene, under fothvileren, og dyttet de ned under interiørteppet bakover til bagasjerommet. Enkelt og greit! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
super_sala Skrevet Oktober 20, 2011 Share Skrevet Oktober 20, 2011 Okei, dette høres jo meget overkommelig ut. Tusen takk for nyttig informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå