Gå til innhold

Hva må til for å godkjenne en E36 med M3 motor?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å kjøpe meg en Bmw E36 sedan. Har veldig lyst til å sette inn en M3 motor(3,2) kanskje? Men lurer litt på hvordan det blir å godkjenne et slikt prosjekt? Hva er kritikkene for å få den godkjennt, vekt, bremser osv. Takker for svar!

Skrevet

du må ha bremser fra m3, og du kan ikke overskride din bils total vekt ! så gjør deg selv en tjeneste og kjøp ihvertfall en 320. alt som må til husker jeg ikke i farta men dette er noen av tingene :)

Skrevet
du må ha bremser fra m3, og du kan ikke overskride din bils total vekt ! så gjør deg selv en tjeneste og kjøp ihvertfall en 320. alt som må til husker jeg ikke i farta men dette er noen av tingene :)

Må det være M3 bremser? Spør kanskje litt dumt, men:P

Skrevet

Vet ikke helt hva du mente med bremse spørsålet ditt, men såklart må du bytte

ut alt som er ulikt mellom M3 og den bilen du kjøper deg.

For å få den godkjent er det enkleste å kjøpe en donorbil. For BT krever at

alt av sikkerhetsavgjørende deler (bremser og understell) er riktig dimensjonert.

Om du siktet til evt større bremser eller bremser fra andre biler så kan dette bli

problematisk i forbindelse med selve godkjenningen om du ikke kan fremvise

papirer på at de aktuelle bremsene passer og kan brukes på en M3.

Ingen her er inntresert i å ha en bil med m3 motor og underdimensjonerte

bremser på veien.

Det betyr at du må/bør bytte,

Må:

- Komplett understell fra M3 (fjærer, dempere, stabstag, bærearmer osv)

- Bremser fra M3 (skiver, klosser, caliptere osv)

Bør:

- Komplett drivlinje fra M3 (mest pga utveksling)

- Eksosanlegg (M3 har mye større dimensjon enn alle andre e36)

- Bil-ledningsnettet må kobles om samtidig som nye ledninger må trekkes.

- Diverse småting som instrumentpanel ++

Så kommer haken, den kan ikke overstige vektene som allerede står i vognkortet

på den bilen du kjøper. Og selv med en 320/323/325/328 (med sekser) så veier

motoren i M3 noe mer så den må lettes.

Å bygge om fra 4`er motor er vel mer eller mindre umulig nå lengre pga vekt.

Anyway, du må kontakte teknisk avdeling i BT, få en liste med hva de krever (f.eks

krever de vanligvis dokumentasjon på donorbilen som motoren kommer fra så den

ikke er fra en stjålet bil), søke BT om å få lov til å bygge om bilen samt finne ett

BMW verksted som kan gå god for at alle delene som MÅ byttes er faktisk er byttet.

Skrevet
Vet ikke helt hva du mente med bremse spørsålet ditt, men såklart må du bytte

ut alt som er ulikt mellom M3 og den bilen du kjøper deg.

For å få den godkjent er det enkleste å kjøpe en donorbil. For BT krever at

alt av sikkerhetsavgjørende deler (bremser og understell) er riktig dimensjonert.

Om du siktet til evt større bremser eller bremser fra andre biler så kan dette bli

problematisk i forbindelse med selve godkjenningen om du ikke kan fremvise

papirer på at de aktuelle bremsene passer og kan brukes på en M3.

Ingen her er inntresert i å ha en bil med m3 motor og underdimensjonerte

bremser på veien.

Det betyr at du må/bør bytte,

Må:

- Komplett understell fra M3 (fjærer, dempere, stabstag, bærearmer osv)

- Bremser fra M3 (skiver, klosser, caliptere osv)

Bør:

- Komplett drivlinje fra M3 (mest pga utveksling)

- Eksosanlegg (M3 har mye større dimensjon enn alle andre e36)

- Bil-ledningsnettet må kobles om samtidig som nye ledninger må trekkes.

- Diverse småting som instrumentpanel ++

Så kommer haken, den kan ikke overstige vektene som allerede står i vognkortet

på den bilen du kjøper. Og selv med en 320/323/325/328 (med sekser) så veier

motoren i M3 noe mer så den må lettes.

Å bygge om fra 4`er motor er vel mer eller mindre umulig nå lengre pga vekt.

Anyway, du må kontakte teknisk avdeling i BT, få en liste med hva de krever (f.eks

krever de vanligvis dokumentasjon på donorbilen som motoren kommer fra så den

ikke er fra en stjålet bil), søke BT om å få lov til å bygge om bilen samt finne ett

BMW verksted som kan gå god for at alle delene som MÅ byttes er faktisk er byttet.

Mente at kan det ikke være like sterke bremser som m3 bremsene?

Skrevet
Vet ikke helt hva du mente med bremse spørsålet ditt, men såklart må du bytte

ut alt som er ulikt mellom M3 og den bilen du kjøper deg.

For å få den godkjent er det enkleste å kjøpe en donorbil. For BT krever at

alt av sikkerhetsavgjørende deler (bremser og understell) er riktig dimensjonert.

Om du siktet til evt større bremser eller bremser fra andre biler så kan dette bli

problematisk i forbindelse med selve godkjenningen om du ikke kan fremvise

papirer på at de aktuelle bremsene passer og kan brukes på en M3.

Ingen her er inntresert i å ha en bil med m3 motor og underdimensjonerte

bremser på veien.

Det betyr at du må/bør bytte,

Må:

- Komplett understell fra M3 (fjærer, dempere, stabstag, bærearmer osv)

- Bremser fra M3 (skiver, klosser, caliptere osv)

Bør:

- Komplett drivlinje fra M3 (mest pga utveksling)

- Eksosanlegg (M3 har mye større dimensjon enn alle andre e36)

- Bil-ledningsnettet må kobles om samtidig som nye ledninger må trekkes.

- Diverse småting som instrumentpanel ++

Så kommer haken, den kan ikke overstige vektene som allerede står i vognkortet

på den bilen du kjøper. Og selv med en 320/323/325/328 (med sekser) så veier

motoren i M3 noe mer så den må lettes.

Å bygge om fra 4`er motor er vel mer eller mindre umulig nå lengre pga vekt.

Anyway, du må kontakte teknisk avdeling i BT, få en liste med hva de krever (f.eks

krever de vanligvis dokumentasjon på donorbilen som motoren kommer fra så den

ikke er fra en stjålet bil), søke BT om å få lov til å bygge om bilen samt finne ett

BMW verksted som kan gå god for at alle delene som MÅ byttes er faktisk er byttet.

Mente at kan det ikke være like sterke bremser som m3 bremsene?

Det han sier er; Å få bilen godkjent med bremser som tilsynelatende er "bedre" enn M3 bremser, blir vanskelig pga. bilen skal godkjennes som M3 og må derfor tilfredstille sikkerhetskravene til ein M3, letteste da er å sette på M3 bremser, eller blir det nok mye tull med å dokumentere at dei andre bremsene du evt. setter på, er gode nok.

Skrevet

Har nettopp sendt søknad til biltilsynet om å bygge min om til M3

Har allerede bygd den om til 325i for et par år tilbake.

Mye som har blitt sagt her stemmer fint, største problemet er ofte vekten. Men kan godt skrive her når jeg får svar på søknaden :) eventuelt PM meg, så kan man holde kontakt igjennom utførselen av ombyggingen :)

Skrevet
Har nettopp sendt søknad til biltilsynet om å bygge min om til M3

Har allerede bygd den om til 325i for et par år tilbake.

Mye som har blitt sagt her stemmer fint, største problemet er ofte vekten. Men kan godt skrive her når jeg får svar på søknaden :) eventuelt PM meg, så kan man holde kontakt igjennom utførselen av ombyggingen :)

Det hadde vært kjekt;)

Skrevet

Litt OT, men kan jeg spørre hvor "billig" man i utg.punktet kan komme i land med et slikt prosjekt?

Jeg forstår at man i veldig mange tilfeller gjør dette, for å få en 100% strøken M3, i stedetfor å kjøpe en orginal som har begynt å ruste etc.

Men, om man bare ønsker seg en godkjent M3 til litt herjing, kan man klare dette uten å ofre en arm og noen føtter?

Skrevet
Litt OT, men kan jeg spørre hvor "billig" man i utg.punktet kan komme i land med et slikt prosjekt?

Jeg forstår at man i veldig mange tilfeller gjør dette, for å få en 100% strøken M3, i stedetfor å kjøpe en orginal som har begynt å ruste etc.

Men, om man bare ønsker seg en godkjent M3 til litt herjing, kan man klare dette uten å ofre en arm og noen føtter?

Har ikke peiling på hvor mye et slikt prosjekt kommer på, tror det blir en del dyrere for meg siden dette blir mitt "første" ordentlige prosjekt. Kommer sikkert til å ødelegge mye for å få ting på plass siden min tålmod = 0 :P Planen min er å få en M3 motor inn i en E36 Sedan, siden det er litt mere "lettvindt" med 4-dørs. Noen som har gjort det før?

Skrevet

Tror ikke det er noe forskjell på å montere motor i coupe eller sedan :P

Men prismessig havner du vel på motor, gir, understell osv. for en fast pris.

Så må du sikkert regne me 10-15 lapper extra om diverse ting skal byttes, pusses, osv.

Tror nok man må regne me 50k+ om du ikke finner komplett m3 donorbil/løst veldig billig, som jeg tviler for.

Skrevet
Tror ikke det er noe forskjell på å montere motor i coupe eller sedan :P

Men prismessig havner du vel på motor, gir, understell osv. for en fast pris.

Så må du sikkert regne me 10-15 lapper extra om diverse ting skal byttes, pusses, osv.

Tror nok man må regne me 50k+ om du ikke finner komplett m3 donorbil/løst veldig billig, som jeg tviler for.

Blir hvertfall gøy om jeg får det til!:)

Skrevet
Litt OT, men kan jeg spørre hvor "billig" man i utg.punktet kan komme i land med et slikt prosjekt?

Jeg forstår at man i veldig mange tilfeller gjør dette, for å få en 100% strøken M3, i stedetfor å kjøpe en orginal som har begynt å ruste etc.

Men, om man bare ønsker seg en godkjent M3 til litt herjing, kan man klare dette uten å ofre en arm og noen føtter?

Gjør du alt selv så er det ikke så vanvittig mye som må gjøres. Koster nok litt, men det enkleste er jo såklart en donorbil. Koster ikke veldig mye fra england (starter vel på 30k+) Det værste er å få alt godkjent gjennom BT...

Ha i bakhodet at du ender opp med en "M3" etter godkjent ombygging, ikke en M3 som du skriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...