Gå til innhold

E61: Spørsmål angående oppgradering av standard annlegg

Anbefalte innlegg

Legg gjerne ut tips (og bilder hvis mulig) mens du kobler. Spesielt glad for tips ang. ny strømkabel, og hvordan du legger kablene til sub. Venter på både bil og utstyr, så jeg skal gjennom samme prosess om et par uker.

Har du sett noe på hvordan du skal feste Blaupunkt'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal prøve på det. Håper å få tid til å montere forsterkeren i morgen. Er det E61 du skal montere i også?

Kikket litt på "rommet" forsterkeren skal være i nå, men ser ikke ut til at skruehullene i forsterkeren passer overrens med skruehullene i det rommet, så jeg lurer på om jeg bare skal skru opp to trebord der som jeg kan skru fast forsterkeren i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg antar at man kan bruke andre løsninger uten å måtte bytte spiller også? Personlig bruker jeg blaupunkten fordi jeg leste den var veldig enkel å montere (med pnp kabelsettet), fordi den har fått gode omtaler og at jeg fikk tak i en meget billig (99$ i USA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal montere i E81, men regner med det er mye av det samme..

Jeg ville ha originalt utseende inni bilen, så for min del er det derfor jeg benytter en effektforsterker på høynivå. Vanget av Blaupunkt er av samme grunner som vinnalott at den er PnP, har nok kanaler, passe kraftig og har fått gode omtaler.

Hvor fikk du den for $99 forresten? Jeg betalte $140 for den :P jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er forsterkeren på plass. Ble langt fra noen pen installasjon med de trebordene bak, men den er jo helt skjult bak dekslene uansett, så jeg bryr meg ikke noe om det. Får evt slenge på et lag med bengalakk eller noe på treplankene. hehe!

Jeg la 16mm2 til rød pol på batteriet som jeg sikret med 60amp sikring ca 20 cm fra batteriet, se bilde. Kabelen ble lagt under gulvet sammen med andre originale kabelstrekk. Kjøpte kabler og sikringholder på biltema. Deretter jordet jeg forsterkeren i et punkt under baklykta (i samme rom som forsterkeren er plassert med samme kabeltykkelse. Installasjonen av forsterkeren gikk veldig greit, men brukte litt tid på å demontere dashbordet, koble på spilleren og trekke kabelsettet bakover. Mest fordi jeg aldri har gjort det før og var veldig usikker på hvordan man demonterte og løsnet lister osv.

Kan forresten bekrefte at det ikke trengs noen egen styrestrøm koblet til remoteinngangen, da forsterkeren slår seg på i det jeg låser opp bilen, og av igjen et par minutter etter at bilen låses (eller den ikke får noe signal).

Har foreløpig ikke lagt opp nye kabler til sub, venter med dette til jeg skal installere høyttalerne.

jo2ukoko5t37tbsdhjqs.jpg

mimcohq31zkggll1o0jr.jpg

mo55grlqyf7rf0xbia46.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilder og tilbakemelding :)

Var kabelskoen som kobles på batteriet inkludert med strømkabelen? Måtte du ha noe annet for å koble kabelen til polen på batteriet? Lengde på strømkabel?

Hadde satt veldig pris på om du kunne linket til utstyret du kjøpte på biltema.

Godt å høre det va en overkommelig jobb for oss som aldri har vert borti dette før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kabelsettet med artikkelnr 84548 på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bilstereo/Monteringsdeler/Startsett-kabel-High-End/

Fulgte da med alt jeg trengte, både sikringsholder, sikring, strømkabler og kabelsko. Høyttalerkabelen som fulgte med (2.5 mm2) tenkte jeg å bruke til sub'ene senere.

0uw5vf36hyev80el1i0j.jpg

Strømkabelen var for øvrig i det tykkeste laget for den "skoen" eller "klossen" man kobler til på selve forsterkeren, men det gikk greit altså. Hadde jeg kjøpt kabler på nytt ville jeg kanskje heller valgt 8 mm2 som jeg vil tro at holder, og som er 100kr billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har du testa den AUX inngangen på forsterkeren?

Jeg har ikke montert minn forsterker enda og lurte bare på om det er en standard kabel en kan bruke der, eller om en må til med noe blaupunkt spesifikke greier der og.

Siden jeg har så gammel bmw spiller tenkte jeg på å kanskje legge kabel frem slik at jeg kan koble på mobiltelefonen med spotify på feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har du testa den AUX inngangen på forsterkeren?

Jeg har ikke montert minn forsterker enda og lurte bare på om det er en standard kabel en kan bruke der, eller om en må til med noe blaupunkt spesifikke greier der og.

Siden jeg har så gammel bmw spiller tenkte jeg på å kanskje legge kabel frem slik at jeg kan koble på mobiltelefonen med spotify på feks.

Nei har ikke testet denne desverre, jeg har aux koblet direkte til spilleren fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Kabelsettet fra THA 555 til head unit, skal denne trekkes på høyre eller venstre side? Har lest at høyttalerkabler skal gå på venstre side i bmw og strøm høyre. Men, er det ikke signalkabler også med i dette PNP kabelsettet?

Og, hvor tykk strømkabel bør man bruke fra forsterker til batteri og jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...