Sturlis Skrevet September 7, 2011 Skrevet September 7, 2011 Lurer på å bygge om e30'n (88modell) til 5 bolt, så jeg kan bruke andre felger. Hva er billigste måte å gjøre dette på? Vil gjerne beholde dempere,fjærer og bremser, siden det er ganske nytt... Har hørt noe om e36 hjullager foran med en hylse, og e30 m3 ytre medbringere og hjullager bak, stemmer dette? Vil Innpresset forbli det samme, og vil bremsene fortsatt passe? 325i bremser...
fdl Skrevet September 7, 2011 Skrevet September 7, 2011 Du kan kjøpe spacere som gjør at du kan bruke 5 bolt felger.
gkw89 Skrevet September 7, 2011 Skrevet September 7, 2011 e36 og e30 har forskjellig innpress foran mener jeg, jeg holdt på å prøve dette, men bremsene osv passa ikke, så ga faen, spacere er nok letteste løsningen
Sturlis Skrevet September 8, 2011 Forfatter Skrevet September 8, 2011 Vil gjøre det ordentlig, ikke med spacere. Da blir jo plutselig innpresset helt vilt...
Hawkon88 Skrevet September 8, 2011 Skrevet September 8, 2011 Skal du ha 5bolt, men ikke bruke spacere, blir du nødt til å bytte nav og bremseskiver uansett.. Det letteste er nok å få tak i et e30m3 understell. Skal e36 fjørbein på framme, må du ha spacer mellom navet og bremseskiven. Skal du ha e36m3 bremser bak, så må du ha en brakett for å få festet bremsekalipperen.. 51mm fjørbein skal være det samme uansett om det er m3 eller ikke,- så forsjellen blir vel egentlig kun å bytte nav+bremser. Muulig at du må ha nye stikkakslinger bak også, da det kan hende at stikkakslingene ikke vil passe på m3 navet.
SSM Skrevet September 8, 2011 Skrevet September 8, 2011 Kjøpe E30M3 understell...siden det også er den eneste måten. I hvert fall hvis du skal ha det skikkelig.
Yngvejos Skrevet September 8, 2011 Skrevet September 8, 2011 Skal du ha 5bolt, men ikke bruke spacere, blir du nødt til å bytte nav og bremseskiver uansett.. Det letteste er nok å få tak i et e30m3 understell. Skal e36 fjørbein på framme, må du ha spacer mellom navet og bremseskiven. Skal du ha e36m3 bremser bak, så må du ha en brakett for å få festet bremsekalipperen..51mm fjørbein skal være det samme uansett om det er m3 eller ikke,- så forsjellen blir vel egentlig kun å bytte nav+bremser. Muulig at du må ha nye stikkakslinger bak også, da det kan hende at stikkakslingene ikke vil passe på m3 navet. Fjærbein på e30 og e30 m3 er ikke de samme. E30 m3 har braketter til krengestag på fjærbeinet, forskjellig tykkelse på spindel og skrudd plate i bunn hvor bærearm og styrestag festes.
oddis Skrevet September 8, 2011 Skrevet September 8, 2011 Kjøp deg weld-on hylser til spindelen på orginal E30 fjærbeinet, så passer E36 hjullager på E30 fjæbeinet. Deretter putter du på E36 bremseskive og caliper. Sistnevnte må du nok lage braketter til. Det er den enkleste måten... Bak er det jo bare å gjøre vanlig E30 M3 måte, eller bruke E36 compact (E30 bakstilling med annet innpress) eller Z3 oppsett. Det finns mange andre måter å gjøre det på også, det snakkes om bruk av både E28 og 7 serie/E32 deler som en løsning. Så gidder man å prøve seg litt fram finner man alltids en alternativ løsning. Disse trådene kan være intressant for deg: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... en#p428259 http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... en#p402947 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52306&highlight=
Sturlis Skrevet September 10, 2011 Forfatter Skrevet September 10, 2011 Takk for svar Men hvis jeg beholder bærearmene med håndbrekkband og greier, og setter på e30m3 nav, hjullager og bremseskiver; passer calippere fra e30m3 eller må jeg lage brakett bak også?
Sturlis Skrevet September 10, 2011 Forfatter Skrevet September 10, 2011 Takk for svar Men hvis jeg beholder bærearmene med håndbrekkband og greier, og setter på e30m3 nav, hjullager og bremseskiver; passer calippere fra e30m3 eller må jeg lage brakett bak også? Og passer drivakslene? Eller må ALT være fra e30m3?
///Naitsirk Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 e30 M3 kalipere kan du skru rett på. Drivakslene må ikke byttes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå